Elle Eggels - Het huis van de zeven zusters

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
PetraO.
Berichten: 395
Lid geworden op: 29 Dec 2004, 13:42
Contact:

Elle Eggels - Het huis van de zeven zusters

Berichtdoor PetraO. » 06 Apr 2007, 18:55

Het verhaal speelt zich af in een Limburgs dorp in de jaren veertig, vijftig en zestig van de vorige eeuw. Na de dood van de moeder - ze sterft in het kraambed door de nalatigheid van een zuipende vroedvrouw - verlaat de vader uit wanhoop zijn zeven dochters en zijn bakkerij. Martha, de oudste, probeert zo goed en zo kwaad als het gaat haar jongere zusters op te voeden en de bakkerij draaiende te houden. Ze bestiert zaak en huishouden met harde doch rechtvaardige hand.

Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/elle-eggels

PetraO

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 06 Apr 2007, 20:11

Ik heb dit gelezen en het is niet blijven hangen. Erger nog: ook de korte inhoud brengt het niet terug. Dus waarschijnlijk ben ik het met je eens: lekker weggelezen, maar meer niet.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 07 Apr 2007, 19:52

Ik vond dit indertijd wel een mooi boek. Ik was toen nog niet zo kritisch als nu :? Dus wat ik er nu van zou vinden.......

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Apr 2007, 11:33

Ik weet dat het toentertijd de hemel in werd geprezen en dat ik vol verwachting begon aan dit boek en o o o wat viel het tegen.
Ik vond het ongelooflijk saai en ook de schrijfstijl (alle rare vergelijkingen zoals petra zegt) irriteerde me.
Er zat totaal geen vaart in het verhaal en het meest bizar vond ik de terugkeer van Martha, ze schoof zo weer bij haar zusters binnen.

Ik vind je verslag wel erg mooi Petra.

Dettie

PetraO.
Berichten: 395
Lid geworden op: 29 Dec 2004, 13:42
Contact:

Berichtdoor PetraO. » 08 Apr 2007, 16:44

Klopt, vaart was er ook niet. En al die terugkerende zusters waren eigenlijk ongeloofwaardig. Dat komt door de stijl, denk ik, dat alleen maar vertellen zonder ooit iets te tonen, waardoor je nooit dicht bij een personage komt. Je kan je dan niet inleven.
Bedankt voor het compliment!
Ook dit gaat voorbij.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Apr 2007, 17:45

ja dat is het Petra, alles bleef erg afstandelijk. Jammer want het gegeven is wel leuk. Zo'n bijna besloten club van zussen die naar de buitenwereld samen een muur vormen. Het is nog wonderbaarlijk dat er een trouwde!

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Elle Eggels - Het huis van de zeven zusters

Berichtdoor Annemarie » 24 Apr 2013, 19:35

Het boek is inmiddels door een andere uitgever opnieuw opgebracht en....ik vind het prachtig. Ik hou over het algemeen vooral van een rechttoe rechtaan schrijfstijl maar wat heb ik genoten van de prachtige zinnen in het boek.

Lees mijn recensie: http://www.leestafel.info/elle-eggels

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Elle Eggels - Het huis van de zeven zusters

Berichtdoor Marjo » 24 Apr 2013, 20:03

Ik kan me niet zo veel meer herinneren van dit boek. Maar de eerdere omslag vind ik wel mooier!

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Elle Eggels - Het huis van de zeven zusters

Berichtdoor Annemarie » 24 Apr 2013, 20:19

Ik vind ze allebei wel mooi. Die tweede past ook wel goed omdat er in het boek "witte vrouwen" voorkomen. Een soort geestverschijningen.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten