Federico Andahazi - De anatoom

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Federico Andahazi - De anatoom

Berichtdoor Roel » 02 Okt 2004, 12:20

Ik heb dit vanmorgen in bed uitgelezen. Het is een schitterend, schokkend verhaal. Terecht bekroond met Argentijnse Fortabad literatuurprijs. Saillant detail: De naamgeefster van de prijs weigerde de schrijver de prijs persoonlijk te overhandigen, gezien de in haar ogen schandelijke inhoud van de roman. De auteur kreeg het geldbedrag thuisgestuurd!
Correctie op mijn eerdere vermelding elders op dit forum dat het om een Spaanse schrijver zou gaan, nee het is dus een Argentijn.
Zonder veel van de inhoud te verklappen gaat het over een wetenschapper, een anatoom oftewel dokter die in de renaissancistische tijd "het geheim van de vrouw" ontdekt. Als hij dit voor zichzelf gehouden zou hebben, zou er geen stof opgewaaid worden, maar hij wilde dit publiceren. Dat hij daarmee de inquisitie (voor degene onbekend met het begrip: de houders van de moraal van de mens in die tijd) op zijn hals haalde is niet meer dan logisch.
Ik heb deze roman "in een adem uitgelezen". Andahazi bewijst hiermee een uitmuntend schrijver te zijn, die zich voor deze roman terdege historisch heeft voorbereid en niet te vergeten ingeleefd. Prachtige, poetische, doch subtiele zinnen, vaak korte zinnen staan op iedere bladzijden. Rake schilderingen van de moraal van die tijd, de mens in die tijd, waarmee dan vooral ook de mensonwaardige visie op de vrouw.
Degene die het boek willen lezen heb ik dan al een beetje op de schok voorbereid.

http://www.leestafel.info/federico-andahazi

Roel

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Okt 2004, 13:31

Je hebt het mooi subtiel omschreven Roel, zonder het verhaal te verraden.
Het lijkt me een goed boek, vooral omdat het een beeld geeft over hoe er in die tijd over een vrouw gedacht werd.

Bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 17 Aug 2005, 16:57

Ik zag het boek op de boekenmarkt in Bergen maar vond het voor een tweehands boek vrij duur 11,50!
Als ik weer naar de bieb ga (en dat duurt wel even) dan ga ik er toch eens naar zoeken.

bernadet

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 26 Aug 2005, 12:19

Hallo Bernadet,
Je koopt zeker alle boeken voor een prikkie!
Voor de grote van het boekje is het wel wat duur, ja.
Je moet het zeker een keer lezen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Aug 2005, 12:59

Nee hoor Rotor, maar 's zomers zijn er vaak boekenmarkten en houden veel boekwinkels uitverkoop en dan maak ik daar graag gebruik van. Maar als ik een boek heel graag wil hebben dan betaal ik gewoon de volle prijs ervoor en dat vind ik dan ook geen punt.

Groet
Bernadet

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 02 Sep 2005, 09:27

O ja, dat heb ik ook hoor. Bijvoorbeeld onlangs de biografie over Du Perron van Kees Snoeck gekocht. Dit is een vuistdik boek met twee leeslinten en foto's, bijna 1000 bladzijden dik en kostte een slordige 45 euro. Dan maal ik daar ook niet om, omdat ik dit moest hebben. Ik onderzoek het werk van Vestdijk en andere forum-redacteuren (ik bedoel het tijdschrift uit het Interbellum) zoals Ter Braak, maar ook E. du Perron. Gelijktijdig lees ik ook "Het land van herkomst" van E. du Perron, dat op dit moment wordt besproken op het leesforum van de nrc.
Het zijn spannende tijden voor mij. In minder dan twee maanden mijn literair debuut in de Vestdijk kroniek en vlak daarbij de feestelijke presentatie van de langverwachte biografie over Vestdijk van Wim Hazeu.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Sep 2005, 09:56

Oh Rotor dat is prachtig dat boek van Kees Snoeck, ik heb er al 10 x mee in m'n handen gestaan. Het staat hoog genoteerd op mijn verlanglijst. En ik weet zeker dat ik dat eens aanschaf.
Persoonlijk vind ik het erg prettig een biografie én een boek van die schrijver/ster gelijktijdig te lezen.

Je literair debuut moet ik lezen hoor, ik hoor tegen die tijd wel waar ik het kan kopen.
En de biografie van Vestdijk! Eindelijk!
Inderdaad spannende tijden!

Bernadet
(die merkt dat ze veel met uitroeptekens werkt de laatste tijd)

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 05 Sep 2005, 12:26

Ja, je wilt alleen al aanschaffen aan je er naar kijkt het bevoelt, de leeslinten door je handen laat gaan! Maar de inhoud is ook heel boeiend. Voor iedereen die geinteresseerd is in het leven in toemalig Ned. Indie vanaf eind 19de eeuw tot in de eerste helft van de 20ste eeuw en hoe zich dat verhoudt tot Nederland en Europa.
Volgens mij is dit de eerste keer dat ik dit doe, nee klopt niet, ik heb het ook met Thomas Mann gedaan toen ik zijn Doctor Faustus las, las ik ook in de biografie over Mann van Ronald Haymann.
Dit literair debuut zal verschijnen in het komen nummer van de Vestdijk Kroniek. Ja, er is natuurlijk die van Visser, maar dat is eerder een leesboek, dan een literaire biografie en dat laatste verwacht ik toch wel als het om de grote, complexe schrijver Vestdijk gaat.
Ik weet niet of de biografie van Hansen over Ter Braak nog leverbaar is, maar dat boekwerk in twee delen (1600 bladzijden) is tot nog toe het meest indrukwekkende werk wat ik de Nederlandse literatuur op het gebied van biografieen heb gelezen!!! (Roel die het door zijn enthousiasme ook niet kan laten een boel uitroeptekens achter zijn zinnen te planten).


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten