Tracy Chevalier: De jonkvrouw en de eenhoorn

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25848
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Tracy Chevalier: De jonkvrouw en de eenhoorn

Berichtdoor Marjo » 20 Mei 2004, 19:29

Een nieuwe van een schrijfster van wie ik tot nu toe graag de boeken las.
En ja, deze ook.
Het speelt in de 15e eeuw, deels in Parijs, deels in Brussel. De hoofdpersoon van het boek is eigenlijk een serie wandtapijten, met als onderwerp: juist! De jonkvrouw en de eenhoorn!
We volgen de ontstaansgeschiedenis, van tekening tot tapijt, waarbij ieder hoofdstuk door een andere betrokkene verteld wordt. We vallen daarbij wel in herhaling, zodat de personages beperkt blijven en er toch een verhaal ontstaat. Zoals we gewend zijn bij Chevalier, krijgen we veel informatie mee: over de steden en het leven in die tijd, en over het tot stand komen van het tapijt.
En wederom gebaseerd op feiten: de wandtapijten bestaan en sommige personages hebben in die tijd geleefd.
Jammer alleen dat er in het boek zoveel tikfouten staan. Dingen als "de" weglaten, of "het kan met niet schelen" waarbij "met" dus geen fout is van ondergetekende!
Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 22 Mei 2004, 13:50

Wat een mooi artikel heb je er van gemaak Marjo! Dit is een van de boeken waar ik een van m'n boekenbonnen aan ga besteden!

Lees het artikel http://www.leestafel.info/tracy-chevalier

Bij het artikel staat ook een link naar een site waar de tapijten in afgebeeld staan.

Groetjes
bernadet
Laatst gewijzigd door Dettie op 02 Mei 2009, 16:21, 5 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25848
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 22 Mei 2004, 13:57

Zou je dat wel doen??
Ik weet niet waarom jij het ene boek wel koopt en het andere niet. Bij mij is het achterliggende idee dat ik het boek nog een tweede keer moet willen lezen. Of dat er nu van komt of niet, het is dan vaak al genoeg om het te zien staan.
Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 22 Mei 2004, 14:26

ja Marjo, ik weet zelf ook nooit waarom ik het ene boek wel wil hebben en het andere niet.
Soms valt het ook vies tegen en soms lees ik een boek waarvan ik denk: Als ik dat geweten had dan had ik hem gekocht i.p.v. uit de bib gehaald. Het blijft toch altijd een gok, een boek kopen, je gaat op een verhaal of recensie af maar hoe het boek werkelijk is weet je nooit echt.
Bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 22 Mei 2004, 14:36

Hallo daar ben ik weer!
Ik denk dat dit boek me zo aanspreekt omdat ik in Frankrijk prachtige wandtapijten heb gezien. (weet niet meer waar dat was) Het leken eerder schilderijen dan tapijten. Zo vreselijk knap gedaan en zo ontzettend mooi. Dat staat in m'n geheugen gegrift. Ik zag dat gelijk weer voor me toen ik jouw artikel las.
bernadet

lizzy
Berichten: 174
Lid geworden op: 17 Mei 2004, 20:14

Berichtdoor lizzy » 22 Mei 2004, 18:27

Wat een leuk artikel, Marjo, en bedankt voor de tapijten, Bernadet. Ik wacht nog even af, want m'n geld is op, maar ik schrijf het wel op mijn lijstje, of zeg maar liever lijst, nog te lezen.

Waren het de tapijten van Bayeux, Bernadet, die je in Frankrijk hebt gezien? Die zijn wereldberoemd.

Sommige boeken die ik al gelezen heb koop ik toch. Ik wil ze dan gewoon bezitten omdat ze op de een of andere manier indruk hebben gemaakt. Wat je zegt, Marjo, het is vaak al genoeg om ze te zien staan.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 22 Mei 2004, 20:13

Ja Lizzy nou je het zegt, die waren het! Zo ontzettend mooi.
(Ik ben altijd zo slecht in namen onthouden. )
Bernadet

Marjo
Berichten: 25848
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 22 Mei 2004, 21:01

Aha, Bayeux! Daar moet ook een roman over geschreven zijn, maar ik weet even niet welke! Ik kom de komende vakantie waarschijnlijk in de buurt, dus daar moet ik gaan kijken. Ik was vorig jaar in Parijs, maar ja, toen wist ik nog niets van de eenhoorn-tapijten af...
Marjo

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 22 Mei 2004, 21:16

Heel mooi artikel Marjo!

Dit boek lijkt me ook echt de moeite waard. Komt zeker op mijn lijstje.
En de afbeeldingen zijn prachtig.
Grotjes. Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 22 Mei 2004, 22:56

Omdat Marjo naar Frankrijk gaat hoef je niet meteen over grotjes te beginnen Tiba!
Het is de moeite waard Marjo om naar die tapijten te gaan kijken. Ben gelijk nieuwsgierig welke roman dat is.

Bernadet

Marjo
Berichten: 25848
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 25 Mei 2004, 11:42

Ik heb het even gevraagd, Bernadet.
Kylie Fitzpatrick schreef "Het wandtapijt" en een andere tip werd meteen gegeven: Lars Olsen"dwerg van Normandië"
Ik zal ook eens kijken of ik die boeken te pakken krijg. Kan ik ze meenemen in de grotjes...
Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 25 Mei 2004, 12:06

ja het wandtapijt heb ik gevonden marjo

http://www.nnbh.com/nurpage.cgi?nur=340 ... 9026983190

Zo zie je maar, je rolt van Vermeer zo in de wandtapijten. Kan je meteen je grotje aankleden!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 25 Mei 2004, 12:17

En hier de dwerg van Normandie. Dat is een jeugdboek blijkt.

http://users.telenet.be/michel.vanhalme/jeugd0001.htm

Groetjes Bernadet
(grotbewoner uit Lourdes)

Marjo
Berichten: 25848
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 25 Mei 2004, 13:05

"De Dwerg" is hier zowel te vinden bij de volwassenen als bij de C-boeken! Hij is in de bieb, dus ik ga er morgen eens heen..
Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 25 Mei 2004, 15:52

Ben benieuwd marjo. Leuk is dit he. Ik ben nu weer in de ban van de tapijten, historische boeken enz. enz.
Bernadet

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 25 Mei 2004, 18:58

Hallo Marjo en Bernadet,

Leuk die geschiedenis met die tapijten, Marjo. Je schrijft dat je sindsdien de betekenis van het millefleurs beter begrijpt. Kun je dat eens uitleggen, want ik ken die namelijk niet en ben wel benieuwd.
Weet iemand ook iets meer over de symboliek van de eenhoorn? het thema komt me vaag bekend voor, maar ben alweer de betekenis vergeten! Ken jij die misschien, Bernadet? Of vertoef je nog in de grotjes?

Gro(e)tjes, Tiba.

P.S. Ik kwam deze namiddag toevalllig nog een gedicht over de eenhoorn tegen, moet nog eens zoeken waar!

Marjo
Berichten: 25848
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 26 Mei 2004, 15:43

Tiba, om alles te weten te komen, zou je het boek moeten lezen, maar er van uitgaand dat je weet dat "millefleurs" voor veel bloemen staat: de bloemen die gebruikt worden kunnen per wandtapijt verschillen en dat is met opzet. Iedere bloem staat voor iets: het seizoen, een gevoel, voor rijkdom of zo. Net zoals een roos symbool van de liefde is, zo schijnen alle bloemen ergens voor te staan. Daar had ik dus geen idee van!

Dit vond ik over de eenhoorn:

De eenhoorn is een fabeldier dat sterk tot de verbeelding spreekt. Als symbool is het stukken ouder dan de hoorn van Hoorn. De eenhoorn komt in de bijbel voor, maar ook in oude sagen en legendes uit Azië en Afrika. Een Alexandrijns geschrift over dierensymboliek uit de 2e eeuw omschrijft de eenhoorn als een geit met één hoorn op zijn kop. Het wilde dier is alleen te temmen zodra hij de kans krijgt zijn kop op de schoot van een maagd te leggen. Kerkelijke geschriften uit latere eeuwen spreken van de eenhoorn als symbool van kuisheid en zuiverheid, als symbool van de zondige mens die door de bekering tot zaligheid komt en als symbool voor Christus. Men gelooft heilig in het bestaan van het dier en kent de hoorn een heilzame werking toe.

Maar ook:
De eenhoorn wordt afgebeeld als een paard met een lange hoorn op het voorhoofd. Door een vertaalfout is hij zelfs in de bijbel terechtgekomen! Dat betekende als vanzelf dat zijn bestaan boven elke twijfel was verheven! Men had daarnaast ook tastbare bewijzen in de vorm van hoorns (waarvan pas later bleek dat dit stoottanden van de narwal waren). De eenhoorn staat symbool voor ontembaarheid, snelheid en kracht. De enige manier om hem te vangen is door hem te lokken met een maagd.
Marjo

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 26 Mei 2004, 15:51

Heeel interessante uitleg Marjo.
Zeer hartelijk bedankt dat je dit opgezocht hebt. Zo begrijpen we weer wat meer.
Groetjes. Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Mei 2004, 16:02

Nu wil ik het boek helemaal lezen! Wat goed Marjo, die toelichting.
Groetjes
bernadet

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 26 Mei 2004, 16:12

Gevonden! Het gedicht over de eenhoorn.


De eenhoorn huilt

De eenhoorn huilt om zoveel
eenzaamheid, midden in het bos,
verdwaald tussen onbegrip en
bijgeloof, lijdt hij zichtbaar aan
de vreemde ziekte van de mensen.

Het land dat er verkaveld bijligt,
is zijn vroegere vette naam vergeten
en droomt hoorbaar van hereniging,
van herinnering aan vroeger dagen
toen liefde en wijsbegeerte nog

als hetzelfde werden beschouwd
en de eenhoorn zijn gouden hoorn
met een gul gebaar over ons leeggoot
tot wij misselijk werden van zijn overvloed
en honger en miserie met eerbied vernoemden.

Willem M. Roggeman (uit: Het nut van de poëzie, Uitgeverij P, 2003)

Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 27 Mei 2004, 15:30

Hee Marjo,

Ik raak helemaal in de ban van dit soort boeken. Ik vond nu weer een thriller met als uitgangspunt de Amberzaal uit het Catharinapaleis. (Staat op de homepage). Ik heb geen idee of dat echt bestaat hoor maar ik raak wel gefascineerd door dit soort boeken omdat er dan iets extra's bijkomt, wat je eventueel kan gaan bekijken.
Groetjes
Bernadet

Marjo
Berichten: 25848
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 28 Mei 2004, 11:51

Inderdaad Bernadet, ik vond dat item over die thriller ook heel interessant!
Ik ben nu bezig met "Het wandtapijt" en het is veelbelovend!!
Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Mei 2004, 14:15

ja! De kamer heeft echt bestaan. ze noemen het alleen de barnsteenkamer
http://www.planet.nl/planet/show/id=677 ... /sc=9e4ce9

O jee weer een boek erbij wat ik wil lezen.
Bernadet

Marjo
Berichten: 25848
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 28 Mei 2004, 21:16

Welja, ik zet hem er ook bij..
Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Mei 2004, 10:43

Ja ik ook, misschien zie ik hem morgen wel liggen en bezwijk. Je hoort het wel wat de aankopen zijn geworden. Ik hoop dat ze de jonkvrouw en de eenhoorn hebben.
Bernadet


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten