Maarten 't Hart - De steile helling

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Maarten 't Hart - De steile helling

Berichtdoor Dettie » 05 Mar 2007, 12:57

Maarten ’t Hart werd in 1944 geboren in Maassluis. Die stad heeft dan ook al meerdere malen als decor gediend voor zijn romans en verhalen. Zo ook in dit boek, dat (zoals wel vaker bij ’t Hart) moeilijk ondergebracht kan worden bij een bepaalde categorie. De steile helling is nl. op een ongewone wijze geconstrueerd...

Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/maarten-t-hart

Librije
Laatst gewijzigd door Dettie op 12 Jun 2009, 15:34, 2 keer totaal gewijzigd.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Re: Maarten 't Hart - De steile helling

Berichtdoor Roel » 05 Mar 2007, 14:51

Hallo Librije,

Heel mooi verslag!
Als je dit boek van veel eerder vergelijkt met zijn laatste roman Psalmenoproer vind je De Steile helling dan beter?
Ik heb De Steile helling ook pas een maal gelezen en kan me die indeling niet meer herinneren. Ik dacht dat dit boek ook over een dreigende dijkdoorbraak ging en dat er heel veel schaatsen in voorkomt? Of ben ik de war met een andere roman? Het is al zo lang geleden, dat ik dit boek onder ogen heb gehad.

Groeten,

Roel

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor librije » 05 Mar 2007, 23:12

Dag Roel,

Ik vind De steile helling niet beter dan Het psalmenoproer. Maar vooral anders. Ik heb van beide boeken even veel genoten, maar van elk op een heel andere manier. Ik ben er van overtuigd, dat het ook voor Maarten 't Hart zelf twee totaal verschillende boeken zijn, die hij met andere intenties geschreven heeft. Het is een vaardig verteller. Hij speelt graag met de mogelijkheden waarop een verhaal verteld kan worden.

Roel:
Ik dacht dat dit boek ook over een dreigende dijkdoorbraak ging en dat er heel veel schaatsen in voorkomt? Of ben ik de war met een andere roman?


Op de omslag staan schaatsers, maar in het boek wordt niet geschaatst. Wel in Het psalmenoproer, net zo als de dreigende dijkdoorbraak. Die speelt in het Psalmenoproer een veel grotere rol, dan in de anekdote rond de februariramp van 1953.

De steile helling heeft hij geschreven om zijn jeugdherinneringen te kunnen vertellen. En daar heeft hij een psychologische roman aan toegevoegd, gebaseerd op zijn eigen ervaringen. Het Psalmenoproer heeft hij geschreven om een andere periode uit de geschiedenis van Maassluis te kunnen belichten en om te kunnen spelen met sfeertekening, o.a. door de ouderwetse taal en het citeren van oude documenten.

Het viel me trouwens wel op, dat een specifiek 't Hart thema (de klassieke muziek) in De steile helling vrijwel niet voorkomt.
Wel leuk dat enkele namen (Pieter Schim bv.) ook in Het Psalmenoproer voorkomen.

Bedankt, dat je me op het spoor gezet hebt van dit boek. Ik heb er veel plezier aan beleefd. Het is zeker de moeite waard om nog eens te lezen, dus ik zou zeggen: haal het zelf ook nog eens uit de kast.
Van de afgeschreven boeken van de bieb heb ik vorige week De Nakomer gekocht, voor 0,50 eurocent. Wie schets mijn verbazing: deel 1: Roemer, deel 2: De nettenboetster. Net als in Het Psalmenoproer: Roemer Stroombreker die een verhouding had met een nettenboetster? Ik heb er nog niet in gelezen. Komt later nog wel eens.

Jannie.
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."
Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 06 Mar 2007, 10:29

Hallo Jannie,

Ik zal zeker de steile helling herlezen, trouwens al die boeken van het 't Hart, want die blijven prachtig. Psalmenoproer zal niet snel opnieuw lezen.
Je maakt me toch nu heel nieuwsgierig welk boek, want dat moet uit die zelfde periode zijn, waar het wel winters is, veel geschaatst wordt en zenuwslopend spannend is door een dreigende dijkdoorbaak. Ik ga eens opzoek in mijn collectie.
De teloorgang van het vroegere maassluis wordt in een boek zeer gedetailleerd beschreven, dat moet dan wel in dit boek zijn.
Ik zou zeker ook in zijn eerdere werk grasduinen.

De Nakomer, zegt me vaag iets. Ik geloof niet dat ik dat boek heb in mijn collectie van zo'n slordige 17 romans en verhalenbundels.

Graag gedaan.
Had jij nou ook Een vlucht regenwulpen gelezen? Dat ben ik even kwijt.
Een laatste zomernacht vind ik trouwens ook een huiveringwekkend verhaal. Dat is een novelle uit dezelfde tijd als Regenwulpen.

Groeten,
Roel

librije schreef:Dag Roel,

Ik vind De steile helling niet beter dan Het psalmenoproer. Maar vooral anders. Ik heb van beide boeken even veel genoten, maar van elk op een heel andere manier. .....enz.

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor librije » 06 Mar 2007, 10:47

Hallo Roel,

Had jij nou ook Een vlucht regenwulpen gelezen? Dat ben ik even kwijt.

Ja, tientallen jaren geleden..... Maar het is nog in mijn bezit. Ik was er destijds niet van onder de indruk, maar ik ben nu zoveel ouder....... wie weet vind ik het nu beter. Maar er is nog zoveel anders dat ik wil lezen, dus voorlopig maar even niet meer.

De Nakomer (1996) gaat over een hoogbejaarde man die ervan wordt beschuldigd in de Tweede Wereldoorlog een koerierster van het verzet te hebben verraden (volgens het kaartje van de bieb).

zenuwslopend spannend is door een dreigende dijkdoorbaak.


Ik vond de beschrijving daarvan in Psalmenoproer (dreigende overstroming in 17??) ook best spannend beschreven. Maar als jij weer weet welk boek je wel bedoelt, dan verneem ik dat graag. Kan het op mijn (nog steeds groeiende) lijstje. :roll:

Groet, Jannie.
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."

Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 07 Mar 2007, 10:22

Hallo Jannie,

O ja, nu herinner ik het me weer, hier staat ook zoveel tekst van zoveel verschillende mensen, dat het me weleens gaat duizelen.

Eén voordeel, het leest zeer snel, mits het je natuurlijk pakt, anders kun je het natuurlijk altijd afbreken.

Ik zal nog eens op zoek gaan naar het boek met de mysterieuze dijkdoorbraak. En kijken of ik nou wel of niet De nakomer heb staan.
Je hoort van me.

Anyrock
Berichten: 88
Lid geworden op: 08 Feb 2011, 15:13

Re: Maarten 't Hart - De steile helling

Berichtdoor Anyrock » 03 Feb 2012, 12:21

Wat grappig dat ik die titel hier tegenkom! Ben helemaal niet zo'n fan van deze schrijver, vond de kroongetuige veruit het beste boek, en vooruit, de ortolaan was ook wel aardig. De steile helling vond ik qua verhaal geen typisch 't Hart boek. Heb er wel van genoten. Het standsverschil dat ook letterlijk wordt ervaren, de verpaupering van het wijkje in afwachting van het verdwijnen, en uiteindelijk blijft het wijkje even langer bestaan. En die brandweerfraudes....met het slotwoord lijkt 't Hart wat Geert Mak-achtigs te willen doen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Maarten 't Hart - De steile helling

Berichtdoor Dettie » 03 Feb 2012, 12:30

ja Librije heeft het gelezen. Ik vind Maarten 't Hart sowieso leuk schrijven. Ik moet altijd zo om hem lachen.

Dettie


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten