Marek van der Jagt - De geschiedenis van mijn kaalheid

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Marek van der Jagt - De geschiedenis van mijn kaalheid

Berichtdoor Dettie » 16 Jan 2007, 10:41

Dit is zo’n boek dat overal en vooral nergens over gaat, en al helemaal niet over de titel.

Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/marek-van-der-jagt


Elvira
Laatst gewijzigd door Dettie op 12 Jun 2009, 17:22, 2 keer totaal gewijzigd.

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor librije » 16 Jan 2007, 14:22

Dit is zo’n boek dat overal en vooral nergens over gaat, en al helemaal niet over de titel.


Ik heb het nog niet zelf gelezen, maar uit betrouwbare bron vernomen dat dit de verklaring van de titel zou zijn:

Marek wordt op zijn 21ste kaal. Dit komt door een medicijn dat Mica aan Marek heeft gegeven, omdat het volgens haar zou helpen om je geslacht te laten groeien. Het boek gaat over Marek tot zijn 21e jaar. Je zou kunnen zeggen dat het daarom “De geschiedenis van mijn kaalheid” als titel heeft.
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."
Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 16 Jan 2007, 14:32

Wat hebben die mannen toch met hun geslachtsdeel...
Doetie het of doetie het niet, is ie te groot, te klein, mooi, niet mooi enz.

Het baart ze blijkbaar altijd zorgen... ;)


Dettie

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 16 Jan 2007, 14:45

Nou dat zal zijn zoals (veel) vrouwen met hun uiterlijk zeker??????

Inge

elviratoverspin
Berichten: 386
Lid geworden op: 21 Mei 2005, 22:33
Locatie: leuven

Berichtdoor elviratoverspin » 17 Jan 2007, 18:30

librije schreef:
Dit is zo’n boek dat overal en vooral nergens over gaat, en al helemaal niet over de titel.


Ik heb het nog niet zelf gelezen, maar uit betrouwbare bron vernomen dat dit de verklaring van de titel zou zijn:

Marek wordt op zijn 21ste kaal. Dit komt door een medicijn dat Mica aan Marek heeft gegeven, omdat het volgens haar zou helpen om je geslacht te laten groeien. Het boek gaat over Marek tot zijn 21e jaar. Je zou kunnen zeggen dat het daarom “De geschiedenis van mijn kaalheid” als titel heeft.


ja, dat staat er ook letterlijk in, maar ik wil zeggen: verder wordt er over die kaalheid met geen woord gerept. het is dus een titel waar je niet te veel aan vast moet hangen.
"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 22 Jan 2007, 22:00

In het laatste hoofdstuk zegt Marek dat hij het boek ook anders had kunnen noemen.."de geschiedenis van mijn middelmatigheid" of "de geschiedenis van verspild talent"..maar hij koos voor deze titel omdat zijn moeder had gezegd: "als je in een donkere hoek van de kamer staat, moet je geen plattegrond van de stad willen tekenen".

Met andere woorden: zijn verspilde talent, zijn middelmatigheid zijn eigenlijk wel de dingen waar het om gaat, maar wat hij ook niet heeft is "haar", en dat is beter te bevatten..

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor librije » 23 Jan 2007, 10:00

waarmee "kaalheid" een dubbele betekenis krijgt.....
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."

Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 23 Jan 2007, 13:44

Klopt helemaal..

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 28 Jan 2007, 21:56

Elvira, je zegt dat Marek, de hoofdpersoon zijn moeder adoreert. Dat heb ik er helemaal niet uit begrepen. Hij zoekt, wanhopig haast, -met een hoogtepunt als hij zijn dwerggroei uitschreeuwt onder het eten!-haar aandacht, maar hi is eigenlijk overal wel op zoek naar wat aandacht voor zijn persoontje. Vooral thuis.
Ik begrijp dat hij zelfs liever niet meegaat naar de bergen, en dat ongeluk daar..hoe wil je dat uitleggen als hij zijn moeder adoreert?

elviratoverspin
Berichten: 386
Lid geworden op: 21 Mei 2005, 22:33
Locatie: leuven

Berichtdoor elviratoverspin » 28 Jan 2007, 23:09

goh, marjo, op mij kwam het over als een ziekelijke adoratie. zij lijkt zijn ijkpunt te zijn bij alles wat hij doet. om de drie zinnen wordt zijn moeder en haar manier van doen vernoemd. misschien is adoratie niet helemaal het juiste woord, maar naar mijn aanvoelen besefte hij de enorme invloed die zij op zijn leven en denken had en heeft hij er zich wanhopig tegen willen afzetten. maar zelfs na dat ongeluk, heb ik niet de indruk dat hem dat lukt, dat zijn moeder bij alles wat hij doet de maatstaf blijft, de alfa en de omega...
"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 29 Jan 2007, 11:28

Dit herken ik totaal niet..Jammer dat ik dat boek niet meer bij de hand heb, maar ik ben toch wel van plan om dit eens na te kijken!

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 05 Aug 2007, 02:09

Ben over de helft van het boek.
Heb nu zo met een half oog het commentaar hier gelezen (omdat ik nog bezig ben).

De moeder is een intrigerende figuur, nou ja, intrigerend...
Ik vraag me heel de tijd af waarom hij het steeds over haar heeft.
Ik zou er niet op gekomen zijn dat adoratie te noemen, maar misschien is het dat wel. Verder lezen dus.

Tiba.

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 05 Mei 2008, 21:19

Las toch wel lekker weg op een van de eerste zonnige lente dagen van dit jaar.

groetjes, irene

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 22 Mei 2008, 14:02

Ik heb het boek dus blijkbaar gelezen, was het helemaal vergeten.
Door het verslag komt er iets van terug, maar het is echt niet blijven hangen.

Tiba.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten