K. Schippers - Het witte schoolbord

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

K. Schippers - Het witte schoolbord

Berichtdoor Dettie » 05 Jan 2007, 13:27

Een stukje schrijven over een heel dun boekje (55 p.) van een schrijver waar je verder nog nooit iets van gelezen hebt, is een hachelijke zaak.
Je kunt niet bepalen of het boekje past in de rest van zijn oeuvre, of het dezelfde thema’s aansnijdt. Toch wil ik een poging wagen..

Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/k-schippers

Librije
Laatst gewijzigd door Dettie op 17 Mei 2009, 15:06, 2 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 05 Jan 2007, 13:47

Mooi verslag Librije, inderdaad erg moeilijk om van een dun boekje een verslag te maken.
Ik ken helaas voor de rest ook geen werk van Schippers dus kan je ook niet vertellen of het past in de rest van zijn oeuvre.

Groetjes
Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 07 Jan 2007, 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor librije » 05 Jan 2007, 14:00

Behalve "Waar was je nou" dan en dat vond je niet zo fantastisch begreep ik. Daarom ga ik nog eens wat anders (van langer geleden) proberen. Je hoort er nog van.

Groetjes, Librije
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."
Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 05 Jan 2007, 14:16

ja klopt die heb ik wel gelezen maar dat is ook maar één boek.
Magisch-realistisch noemde Marjo het, en dat klopt ook. Ik weet niet of dit boek ook zo is.

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 07 Jan 2007, 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor librije » 05 Jan 2007, 14:33

Magisch-realistisch? Ja en nee.
Het is geen magisch-realistische roman, zoals ik ze van Lampo ken. Ik vind het ook meer hebben van een essay/betoog (in de vorm van een novelle): het is misschien wel een verklaring van wat magisch-realisme in zou kunnen houden. Voor dit jongetje (volgens mij Schippers zelf) is wat hij in de bioscoop ziet een andere werkelijkheid, dan de werkelijkheid waar hij dagelijks in leeft. Die twee werelden moet hij met elkaar zien te verbinden.
Dus....ik moet eerst nog maar eens iets anders van hem lezen. :roll:

Groetjes, Librije.
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."

Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 05 Jan 2007, 17:05

Toen ik je verslag las, dacht ik toch meteen weer aan magisch-realisme. Schippers heeft iets met die twee werkelijkheden, zoals jij dat noemt. Soms is iets wat je altijd maar gewoon vond, ineens bijzonder. Dat heeft "waar was je nou?" ook, plus een beetje van die dingen die eigenlijk niet kunnen, maar toch heel geloofwaaridg zijn...Lampo-achtig dus.

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor librije » 05 Jan 2007, 18:00

Voor mijn eindexamen heb ik o.a. De komst van Joachim Stiller gelezen. Naast boeken uit verschillende perioden van de literatuurgeschiedenis moesten we ons concentreren op 1 schrijver of stroming. Ik koos destijds (1965-1966) voor Lampo en det magisch realisme. Daarna heb ik nog lang elk boek dat hij schreef gekocht of gekregen. De manier waarop hij er mee om ging, ging me echter steeds meer tegenstaan: het begon op een kunstje te lijken. En dan steeds die miskende en onterecht bekritiseerde schrijver die zo nodig in het verhaal gestopt moest worden.... :silly:

Toch heb ik bijna al zijn boeken hier staan: mijn vader vond het zo leuk om ze voor me te kopen en ik wilde hem niet teleurstellen, dus zei ik er maar niets over, maar de laatst verschenen boeken staan ongelezen op de plank.:cry:

Ik moet er nog maar eens naar kijken. Wat van het vroege werk herlezen. Ken jij De Prins van Magonia? Daar heb ik toch wel goede herinneringen aan, al zeiden de critici toen ook al, dat hij een kunstje opvoerde en dat het niets meer te maken had met magisch-realisme.
Ik ben dol op het magisch-realistische werk van Carel Willink. En de manier waarop Schippers het verwoordt in Het Witte Schoolbord spreekt me aan. Dus nu hoop ik maar dat ik in een ander werk van Schippers terug kan vinden wat ik bij Lampo kwijtraakte.
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."

Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 05 Jan 2007, 21:35

Het is waar..als je teveel Lampo achter elkaar leest is het niet leuk meer. Ik las ze zoals ze uitkwamen, daar zat toen wel tijd genoeg tussen. En andere boeken. Maar ach, dat geldt ook voor chocola..doseren is altijd goed.
Schippers heeft dacht ik nog niet genoeg geschreven om al van een kunstje te kunnen spreken.
Ik kan me de prins van Magonia niet herinneren. Wel Don Juan, die heb ik pas nog gelezen. En is heel anders..geen kunstje!
Laatst gewijzigd door Marjo op 07 Jan 2007, 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor librije » 05 Jan 2007, 22:14

Don Juan was zijn debuut uit 1943. En dus nog helemaal vrij van "kunstjes". Ook ik heb ze met tussenpozen gelezen (1965-1990), want ik kreeg er steeds een van mijn vader, als er weer een uit gekomen was. Het aanvankelijke enthousiasme is gewoon langzaam uitgeblust. Van de ruim 25 stuks die hier staan heb ik er ca. 20 gelezen. Na die tijd zette ik ze ongelezen in de kast. Ze werden ook steeds dikker en dat was bepaald niet hetzelfde als interessanter.

Magisch-realisme zou geen "kunstje" moeten zijn. Schippers schrijft sinds 1963, aanvankelijk poëzie, later vooral romans, verhalen en beschouwingen. In de bibliografie die ik vond, stonden ook 25 titels t.m. Waar was je nou. Ik denk dat ik maar eens begin met Een avond in Amsterdam (roman, 1971).
Kan nog even duren, maar je hoort er nog van.
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."

Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 05 Jan 2007, 22:24

is goed..ik heb nog ergens een Schippers liggen, maar niet deze.
Hij schreef vroeger anders, dat zei hij zelf in een interview. Een ontwikkeling is logisch bij een schrijver, en inderdaad had Lampo daar geen 'last' van..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Jan 2007, 15:53

Desiree heeft me een tijd terug een boek van Hubert lampo toegestuurd.
Zal dat binnenkort gaan lezen, dan heb ik vergelijkingsmateriaal.

Dettie
die het druk heeft met de recensieboeken en daardoor niet aan Lampo toekwam.
Laatst gewijzigd door Dettie op 07 Jan 2007, 18:06, 1 keer totaal gewijzigd.

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor librije » 07 Jan 2007, 17:02

Welke titel Dettie? Sommigen zijn nogal dik en (naar mijn menig) zonde van je tijd! :(
En hoe meer ik er de laatste dagen aan loop te denken, hoe meer ik er van overtuigd raak: het "magisch-realisme" van Schippers is totaal iets anders dan dat van Lampo. Bij L. ga je als het ware door een poort en komt dan in een andere, parallelle wereld, die anderen niet kennen, maar die naast de " werkelijke" wereld bestaat. Vandaar "kunstje". Het heeft dus meer iets van 0X Fantasy.
Bij Schippers gaat het om een andere manier van kijken naar "de" werkelijkheid, om zo te ontdekken, dat er nog een "andere" werkelijkheid bestaat, als je maar goed, of anders kijkt naar de gewone wereld.
Ik heb via www.2dehands.nl/boek voor een prikkie Eerste indrukken van Schippers besteld. Hoe (volgens Schippers) een kind van 3 tegen de werkelijkheid aankijkt. Ben reuze benieuwd. :|
Groetjes, Librije.
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."

Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Jan 2007, 17:27

De ruiter op de wolken heet het.
Heb het bij de binnenkort te lezen boeken stapel gelegd.

SPOILER/VERKLAPPER





Schippers stapte in het boek Waar was je nou via foto's in de vroegere tijd, zijn jongere jaren dus. (Ook een poort?) maar die tijd is dus geen fanatsy.
Hij ontmoet ook 'vreemde/wazige' mensen, dat gedeelte begreep ik eigenlijk niet goed. Hij verandert als het ware zijn eigen levensloop.
Ook in dit boek speelt de speelfilm een rol, frapant. Foto's en film blijken hem te fascineren.

Groetjes
Dettie

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor librije » 07 Jan 2007, 17:43

Ruiter op de wolken is niet zo dik en is oorspronkelijk geschreven in 1952 en in herz. versie uitg. in 1967. Uit de beginperiode dus. Dus aanvaardbaar :P Mij staat bij, dat ik het destijds wel mooi vond, maar het is al zo lang geleden..... Ik zou het ook eens opnieuw moeten lezen. Ik wacht eerst even op jouw reactie. (Geen haast bij, ik heb nog genoeg plannen!) :roll:

Marjo schreef: "bij Schippers is sprake van een ontwikkeling, daar had Lampo geen last van". Eerste indrukken van Schippers is uit 1979. Misschien dat ik daarna dan eens Waar was je nou? (2006) probeer. Lijkt me toch heel anders, ook anders dan de Lampo's van later.

Overigens: volgens mijn dochter zijn de magisch-realistische romans van Daisne beter. Ken jij die?
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."

Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Jan 2007, 18:06

Nee de dichtbundel die ik van Daisne gehad heb is het eerste wat ik zie van hem.

Dettie
die maar weer eens zucht, zoveel boeken.....

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 07 Jan 2007, 19:55

Ik heb verschillende boeken van Daisne. Ik was ooit onder de indruk van zijn boeken, maar ooit, dat is meer dan dertig jaar geleden, en ik heb zijn boeken nooit herlezen..
Het kan wel zijn Jannie, dat Lampo steeds min of meer volgens een gelijk concept te werk ging, vooral in zijn latere werk, maar als je dat leuk vindt (vond ik) dan is dat geen probleem toch?
Er zijn overeenkomsten tussen Schippers en Lampo, maar ook verschillen. Ik meen trouwens dat het boek dat ik nog heb ergens, ook 'eerste indrukken' is..zal het toch eens zoeken.

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor librije » 07 Jan 2007, 20:12

Tuurlijk niet Marjo, helemaal geen probleem. Dan bof je zelfs, want hij kreeg er zelf ook geen genoeg van ze te schrijven. :P

Schippers: Een liefde uit 1947 (1985) leek me ook wel wat, maar eerst "De Eerste Indrukken" maar eens. En dan op zoek naar De man die zijn haar kort liet knippen van Daisne. Ik kan me van hem alleen vaag nog De trein der traagheid herinneren. Dat verhaal maakte wel indruk.
Kortom: ik wil weer veel te veel! :cry:

Morgen heeft de bieb Het Psalmenoproer voor me (hopelijk) en dat krijgt voorrang.

Jannie.
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."

Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 07 Jan 2007, 20:40

Ik weet - maar vraag me niet waarom! - dat de trap van steen en wolken het meeste indruk gemaakt heeft..
Laatst gewijzigd door Marjo op 07 Jan 2007, 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor librije » 07 Jan 2007, 20:46

Zie ook: http://www.schrijversinfo.nl/daisnejohan.html Ook al zo´n lange lijst. Dat wordt nog wat.
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."

Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 10 Jan 2007, 23:33

Ik heb "eerste indrukken" gevonden, en al uit ook (lange treinreis).
Ik maak nog een verslag natuurlijk, maar als je dit magisch-realisme noemt, dan schrijft Lampo niet in die categorie..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Jan 2007, 14:26

ha Librije, je veroorzaakt wat met je boek van Schippers....
Marjo aan Schippers en ik heb eindelijk het boek van Lampo bovenop liggen omdat ik nu toch ook meer wil weten.

Groetjes
Dettie

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor librije » 11 Jan 2007, 15:56

Dag Marjo,
Zoals ik vorige week al aan Dettie schreef:
En hoe meer ik er de laatste dagen aan loop te denken, hoe meer ik er van overtuigd raak: het "magisch-realisme" van Schippers is totaal iets anders dan dat van Lampo. Bij L. ga je als het ware door een poort en komt dan in een andere, parallelle wereld, die anderen niet kennen, maar die naast de " werkelijke" wereld bestaat. Vandaar "kunstje". Het heeft dus meer iets van Fantasy.
Bij Schippers gaat het om een andere manier van kijken naar "de" werkelijkheid, om zo te ontdekken, dat er nog een "andere" werkelijkheid bestaat, als je maar goed, of anders kijkt naar de gewone wereld.


Ook ik heb inmiddels het bestelde exemplaar van Eerste indrukken ontvangen. Ziet er veelbelovend uit. Maar ik wil eerst alle aandacht geven aan Het Psalmenoproer, want dat is erg de moeite waard. Ik geniet er te veel van om me te gaan haasten of er iets anders tussendoor te lezen. Daarna komt Eerste indrukken dus wel aan de beurt. Maar ik ben benieuwd naar jouw verslag.

Groet, Librije.
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."

Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 11 Jan 2007, 17:48

Dat komt binnen een dag of wat. Maar lees het niet als je het boek binnenkort gaat lezen..


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 100 gasten