Kees van Beijnum - De oesters van Nam-Kee

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Kees van Beijnum - De oesters van Nam-Kee

Berichtdoor Marjo » 02 Jan 2007, 22:18

Hoe vooroordelen kunnen bedriegen.. gelukkig heb ik dit boek toch opengeslagen, het bleek de moeite waard..
Helaas geen abc-boek..ik heb al eerder iets van hem gelezen..

Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/kees-van-beijnum

Marjo

MoniquevZ
Berichten: 71
Lid geworden op: 22 Feb 2006, 18:13

Nam Kee

Berichtdoor MoniquevZ » 07 Jan 2007, 14:42

Laatst een stukje vd film gezien en meteen doorgezapt. Niet mijn smaak, het boek wil ik wel een keer lezen.
Vrijdagavond overigens bij Nam Kee gegeten.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Jan 2007, 15:37

Ja ik heb ooit ook eens een stukje van de film gezien, dat maakte bij mij dat het boek me ook niet trok. maar ik heb al van meerdere mensen gehoord dat het boek wél goed is.

Bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Apr 2008, 21:24

PetraO.


Geplaatst: 22 feb 2005 09:19 pm Onderwerp: De Oesters van Nam Kee - Kees van Beijnum

--------------------------------------------------------------------------------

Gadverdamme, wat een rotboek! Die Kees van Beijnum probeert een verhaal neer te zetten als de Tandeloze tijd van A.F.Th. van der Heijden, maar wat een niveauverschil! Bij Van Beijnum wordt de hoofdpersonage alleen maar geschilderd door zijn stoere-jongens-taalgebruik, in de 40 bladzijden die ik gelezen heb gebeurt er wel van alles, maar toch ook weer helemaal niks. Het zijn allemaal van die gebeurtenisjes, die op zichzelf staan, die je doen schouderophalen. Van Beijnum is vast zo'n jongen die graag schrijver wil zijn, liever dat dan schrijven.

--------------------------------------------------------------------------------

Ja ooit ben ik ook in dit boek begonnen omdat het zo heeeel anders dan de film moest zijn. Niet dat ik de film gezien heb maar die hoefde ik ook niet te zien nadat ik de vooraankondiging bekeken had.
Het boek vond ik ook helemaal niets en ik was er echt aan begonnen zonder vooroordeel. Het was inderdaad alleen maar macho gedoe.
Ook heb ik Dichter op de zeedijk van hem gelezen en daar was ik ook al niet kapot van. Je kwam niet in het verhaal, het bleef allemaal even afstandelijk terwijl er toch vrij heftige dingen plaatsvonden.
Marjo, heb jij niet meer van Van Beijnum gelezen? Over het IJ weet ik maar nog meer boeken van hem? Hoe vind jij hem schrijven?

Dettie


Geplaatst: 23 feb 2005 09:41 am Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Ik heb "dichter op zeedijk" ook gelezen. Dat was toch met dat jongetje onder de stamtafel? Vond ik wel aardig toch. En "over het Ij" vond ik ook heel leesbaar. (Ik wil even niet toegeven dat ik er niet zo veel meer van weet!)
Die oesters heb ik nog niet geprobeerd. Hij heeft pas een nieuw boek uit geloof ik?


Marjo


Geplaatst: 23 feb 2005 09:59 am Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Dat moet dan Het verboden pad zijn.
Uitgever Bezige Bij, De
ISBN 902341621X
Verschijningsdatum 10/2004
Bindwijze Paperback
Aantal pagina's 348 blz.

Van Beijnum debuteerde in 1991 met het 'faction'-boek Over het IJ, waarin de zogenaamde brievenbusmoord in 1989 in Amsterdam-Noord op meeslepende wijze werd gereconstueerd. In 1994 verscheen het werkelijke prozadebuut, Hier zijn leeuwen (genomineerd voor de Debutantenprijs en de Librisprijs), de spannende roman De ordening (1998; waarin een jonge vrouw het archief van de weduwe van een voormalig NSB-voorman ordent) en De oesters van Nam Kee (2000; Bordewijkprijs 2001). De oesters van Nam Kee is in 2002 verfilmd met Katja Schuurman in een van de hoofdrollen. Verder verscheen De vrouw die alles had (juni 2004).

Zo nu weet je alles Marjo!

Dettie






Geplaatst: 23 feb 2005 10:13 am Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Een film met Katja Schuurman, dan hoef je toch ook niet meer. Nee, Kees van Beijnum hoef ik niet meer (die tv-film over dat cafe vond ik trouwens wel aardig, maar speelde Kitty Courbois daar niet in mee? In ieder geval, ik vond bij die tv-film ook dat dat jochie nogal centraal werd neergezet terwijl het geen bijzonder jochie was).

PetraO
_________________
Ook dit gaat voorbij.


Geplaatst: 23 feb 2005 10:17 am Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

In het boek wordt het verhaal verteld door dat jochie vandaar het centraal stellen denk ik.

Dettie


Geplaatst: 23 feb 2005 10:21 am Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Ja, maar ik heb een hekel aan dat soort ego-documenten. Je kan best een jochie centraal stellen, maar dan moet het wel ergens over gaan, aan een bepaald algemeen thema raken ofzo.

PetraO
_________________
Ook dit gaat voorbij.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Apr 2008, 21:30

Dit bovenstaande vond ik elders op het forum.

Dettie


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten