Vonne van der Meer - Eilandgasten

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Vonne van der Meer - Eilandgasten

Berichtdoor Dettie » 17 Dec 2006, 13:45

Duinroos is een vakantiehuisje op Vlieland. De eigenaar woont elders en laat de zorg voor het huisje en de gasten over aan de werkster. Zij ziet de eilandgasten komen en gaan en leest iets van hun belevenissen en dromen in het gastenboek, maar de werkelijkheid is alleen voor de lezer duidelijk.

Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/vonne-van-der-meer


Librije
Laatst gewijzigd door Dettie op 03 Jun 2009, 16:59, 2 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 17 Dec 2006, 14:22

Ik heb dit boek gelezen, en ik weet dat we het er ook over gehad hebben. Het kan zijn dat ik geen verslag heb gemaakt, want dat is heel lastig bij dit boek, maar toch..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 17 Dec 2006, 14:33

Nee ik heb nog gezocht of er een verslag van was omdat mij ook voor de geest stond dat we het erover gehad hebben.

Ik vind het ook altijd erg lastig van een verhalenbundel een verslag te maken. Maar het is Librije goed gelukt.

Bernadet

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Eigenlijk is het geen verhalenbundel

Berichtdoor librije » 17 Dec 2006, 18:14

Hoewel elk hoofdstuk over een paar andere gasten gaat, kun je het eigenlijk geen verhalenbundel noemen. Er zijn zoveel verbindingen (het huisje, het gastenboek, de werkster, het veertje, spulletjes die vergeten of verzameld zijn en blijven liggen) dat het in elk geval meer voelt als een geheel, dan als losse verhalen. Bij een tweede lezing valt dat nog meer op, dan herken je meer de zaken die de gasten met elkaar verbinden. Ik vond het in ieder geval een leuke invalshoek om van schijnbaar losse verhalen een geheel te maken.

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor librije » 09 Apr 2007, 22:39

Omdat ik me maar moeilijk voor kan stellen, dat het mogelijk zou zijn dit boek te verfilmen heb ik gisteravond naar de film gekeken. Het spijt me: wat een ramp!!! Ik hoop dat wie het boek nog niet kende zich na het zien van deze film niet laat afschrikken het alsnog te lezen.

Soms valt een film tegen, omdat je je een voorstelling gemaakt hebt van de personen en situaties uit het verfilmde boek. Maar dit was veel erger. Ik denk dat het thema niet geschikt is om te verfilmen. Alles wat het boek nu juist zo bijzonder maakt, is compleet verwaarloosd. Daarnaast zijn slechts 4 van de 6 verhalen ter sprake gekomen en woonden de mensen uit de verhalen tegelijkertijd in 2 naast elkaar gelegen vakantiewoningen. Terwijl juist het feit, dat ze steeds elkaar opvolgen in het zelfde huisje, met hetzelfde gastenboek en veertje als bladwijzer een belangrijke rol speelt. Gedachten en gevoelens zijn voor het begrip van de verhalen van doorslaggevende betekenis. De structuur van de voortdurende perspectiefwisselingen, waardoor je weet wat de personen denken over elkaar en de situatie en hoe het onbegrip, de misverstanden ontstaan is noodzakelijk voor de verhalen. En welke beslissingen er genomen worden, zonder woorden, waardoor bij het verlaten van het eiland de crisis bezworen is. Dat alles is maar moeilijk in een film over te brengen.

Ik zal het verslag niet nog een keer overdoen. Ik hoop alleen dat de film geen reden zal zijn om het boek niet te lezen.
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."
Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

PetraO.
Berichten: 395
Lid geworden op: 29 Dec 2004, 13:42
Contact:

Berichtdoor PetraO. » 09 Apr 2007, 23:41

We hebben het eerder over dit boek gehad. Ik heb het een paar jaar geleden gelezen. Het sprak mij totaal niet aan. Het ging over gewone mensen, met oninteressante en slaapverwekkende problemen. Vond ik dan. Hoewel, het gaat natuurlijk nooit om het verhaal, maar altijd om de manier waarop het verteld wordt. En Vonne van der Meer schrijft zo vreselijk braaf. Dat is het, denk ik, wat me tegenstaat.
Ik weet wel dat heel veel mensen er enthousiast over waren.
Het beste vond ik nog dat verhaal over die man die zelfmoord wil plegen, maar dat hij er dan van afziet, omdat hij zich alsnog verzoent met het leven, dat vind ik dan weer zo zoetig, zo lievig.
Ook dit gaat voorbij.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Apr 2007, 07:37

Uiteindelijk heb ik de film niet gezien en ook niet opgenomen.
Ik vond het eerste eilandboek wel leuk, dat was nog een beetje verrassend maar de latere boeken werden minder.

Dettie

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 10 Apr 2007, 10:38

Haar roman debuut "Zo is hij" was nog veel belovend. Dat was verrassend en goed geschreven. De verhalenbundel wat ik daarna las was al duidelijk minder. Ze schrijft gewoon niet spannend genoeg. Ik ben het wat dat betreft met Petra eens.
Voor mij is het een schrijfster die al vroeg met pensioen is gegaan.

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 10 Apr 2007, 10:48

Ik heb de drie eilandboeken een paar jaar geleden op een zonnige middag in de tuin in een keer uitgelezen.
Het is precies zoals Petra zegt: een "brave"schrijfster. Eenvoudig te lezen verhaaltjes, met weinig diepgang. 'n Heerlijk tussendoortje, maar meer ook niet. Het verhaal van de man die zelfmoord wil plegen en dit uiteindelijk toch niet doet, is ook bij mij als enigste blijven hangen.

groetjes, irene

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Apr 2007, 10:48

Ik heb van haar Limonadegevoel en andere verhalen gelezen en Reis naar het kind (erg mooi) en de eilandverhalen.
Ze heeft een bepaalde stijl, beetje mysterieus en ook wel afstandelijk/bevreemdend.
Ik denk dat je van haar stijl moet houden.

Groetjes
Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 10 Apr 2007, 13:46

Een schrijfster die al vroeg met pensioen is gegaan..hm, dat houdt toch eigenlijk in dat ze eerder beter geschreven heeft?
Het enige dat me iets gedaan heeft en dat ik ook nog op de plank heb staan is "een spookliefde", de rest is inderdaad zoetig en blijft vlak.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 10 Apr 2007, 14:23

Ja, dat moet je misschien toch nog eens haar roman "Zo is hij" lezen!
Toen werd ze door critici als een belofte binnengehaald.

Marjo schreef:Een schrijfster die al vroeg met pensioen is gegaan..hm, dat houdt toch eigenlijk in dat ze eerder beter geschreven heeft?
Het enige dat me iets gedaan heeft en dat ik ook nog op de plank heb staan is "een spookliefde", de rest is inderdaad zoetig en blijft vlak.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 10 Apr 2007, 20:32

Die heb ik inderdaad niet gelezen.. haar debuut dus.. Nou als ik er tegen aan loop..

Bookiewurm
Berichten: 66
Lid geworden op: 10 Feb 2007, 15:06

Berichtdoor Bookiewurm » 10 Apr 2007, 20:49

dit boek heb ik niet gelezen. "Ik verbind u door" van Vonne van der Meer heb ik wel gelezen. Vond ik een geweldig boek, misschien een aanrader?

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 11 Apr 2007, 10:02

librije schreef: Ik hoop dat wie het boek nog niet kende zich na het zien van deze film niet laat afschrikken het alsnog te lezen.


Ik liet me dus inderdaad afschrikken! :? Maar omdat de meningen verdeeld zijn, moet ik het toch maar eens lezen. Familie vertelde dat de film wel mooi was, alleen veel negatiever dan het boek. Ik heb hem gisteren pas afgekeken en werd inderdaad een beetje moe van al dat geruzie en die problemen. Die werkster kwam op mij een beetje als een gluurster over. Dat is dus blijkbaar niet zo, als ik het verslag lees.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Apr 2007, 10:25

Die werkster kwam op mij een beetje als een gluurster over. Dat is dus blijkbaar niet zo


Nee totaal niet. Zij maakt alleen dat huisje schoon, meer niet

Dettie

PetraO.
Berichten: 395
Lid geworden op: 29 Dec 2004, 13:42
Contact:

Berichtdoor PetraO. » 11 Apr 2007, 10:45

Was het maar een gluurster geweest, dat had die verhalen nog een beetje pit gegeven.
Ook dit gaat voorbij.

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor librije » 12 Apr 2007, 15:43

Ik heb de drie eilandboeken een paar jaar geleden op een zonnige middag in de tuin in een keer uitgelezen.


Dat is snel! Maar ik kan me voorstellen, dat op die manier de symboliek en het thema van het eerste boek gemist worden. (Het tweede vond in minder en het derde ken ik niet). Het is best mogelijk dat niet iedereen van haar stijl, haar onderwerpen houdt, maar wie het een echte kans geeft, zal ontdekken dat het meer is dan:
Eenvoudig te lezen verhaaltjes, met weinig diepgang.


Misschien dat deze recensie wat meer duidelijkheid geeft?
http://boekrecensies.trouw.nl/recensie? ... 902549773x
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."

Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 gasten