Carl-Johan Vallgren - De dwerg in het bordeel

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44073
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Carl-Johan Vallgren - De dwerg in het bordeel

Berichtdoor Dettie » 06 Dec 2006, 18:13

Hercule en Henriëtte worden gelijktijdig geboren op een stormachtige winternacht in 1813. Hij is monsterlijk misvormd, zij is een prachtige baby. Ze groeien samen op in het bordeel...

lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/carl-johan-vallgren

Elvira
Laatst gewijzigd door Dettie op 14 Mei 2009, 18:01, 2 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44073
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 06 Dec 2006, 18:16

Het lijkt me een prachtig boek Elvira, het stond al op mijn lijstje.
Mooi verslag ook! Ik weet niet waarom maar het doet me denken aan Parfum van Süskind.

Bernadet

Gast

Berichtdoor Gast » 06 Dec 2006, 20:31

Spannend! Ik ga de recensie niet lezen, ik heb dit boek op mijn abc lijstje voor volgend jaar gezet.

vrgr, Desiree

elviratoverspin
Berichten: 386
Lid geworden op: 21 Mei 2005, 22:33
Locatie: leuven

Berichtdoor elviratoverspin » 06 Dec 2006, 21:05

Bernadet schreef:Het lijkt me een prachtig boek Elvira, het stond al op mijn lijstje.
Mooi verslag ook! Ik weet niet waarom maar het doet me denken aan Parfum van Süskind.

Bernadet


dat heb ik niet gelezen, maar toch voel ik intuïtief aan waarom. ik heb van horen zeggen dat de beschrijvingen van Süskind magistraal zijn. Ook dit boek is erg beschrijvend, wat de atmosfeer schept. zou het daaraan liggen?
"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 06 Dec 2006, 23:22

Is dit geen gruwelijk boek, Elvira?

Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44073
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 06 Dec 2006, 23:50

De hoofdpersoon in Parfum is ook iemand waar mensen een afkeer van hebben en heeft ook een speciale gave. En zoals je De dwerg in het bordeel beschrijft komt het op mij over als een zelfde soort sfeer.

Bernadet

bianca
Berichten: 191
Lid geworden op: 30 Dec 2004, 09:57
Locatie: Capelle a/d IJssel
Contact:

Berichtdoor bianca » 07 Dec 2006, 17:12

Ik heb zowel Parfum als De derwg in het bordeel gelezen, maar ik vind ze niet te vergelijken. In Parfum moord de hoofdpersoon om zijn doel te bereiken. De dwerg in het bordeel is meer een liefdesverhaal, van een onmogelijke liefde, maar dan wel steengoed geschreven, niet als en streekroman.
Mijn website over bookcrossing
http://www.bi-sa.nl/

Marjo
Berichten: 25848
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 07 Dec 2006, 18:06

He Bianca ik ben blij dat je dit zegt. Ik had al zoiets van: als het daar op lijkt hoef ik het dus niet te lezen, terwijl het misschien best wel interessant is!

elviratoverspin
Berichten: 386
Lid geworden op: 21 Mei 2005, 22:33
Locatie: leuven

Berichtdoor elviratoverspin » 07 Dec 2006, 18:19

tiba schreef:Is dit geen gruwelijk boek, Elvira?

Tiba.


ja, eigenlijk wel, op verschillende niveaus. Hoe de maatschappij op een misvormde reageert, daar kreeg ik kippenvel van. Hoe macht zo gemakkelijk misbruikt wordt, zowel door de rechter als door Rome, dat maakte me vreselijk opstandig. En hoe haat iemands oprechtheid kan verwringen, daar voelde ik echt afgrijnzen bij...
"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 07 Dec 2006, 19:00

Ja, dat bedoel ik, dat misbruiken van de macht, ik zou ook opstandig en heel boos en verontwaardigd zitten lezen, niet goed voor het hart en de bloeddruk!
En dan de reactie op een misvormde en de haat... ik denk dat het boek niks voor mij is. Zou me te zeer aangrijpen, denk ik.

In het parfum weet je heel de tijd dat het om een roman gaat: iemand die zo perfect ruikt kan niet bestaan. Ik denk dat ik daardoor toch bepaalde passages kon lezen. Hier lijkt het me toch anders.

Groetjes. Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44073
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Dec 2006, 08:49

Toch lijkt het me wel een heel mooi boek. Alhoewel ik denkelijk ook erg kwaad word om de behandeling van de dwerg.

Bernadet


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten