Juanita Stachowitz - Zeekakkelobbes
Juanita Stachowitz - Zeekakkelobbes
Mooie afgeronde verhalen waarvan je telkens meer wilt.
Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/juanita-stachowitz
Bernadet
Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/juanita-stachowitz
Bernadet
Laatst gewijzigd door Dettie op 17 Mei 2009, 15:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Het is me opgevallen dat het de vorm van een sonnet heeft..
Dat moet wel opzet zijn. Ik moet nog even nadenken over dit boek.
en het verslag staat erop klik hier http://www.leestafel.info/juanita-stachowitz
Marjo
Dat moet wel opzet zijn. Ik moet nog even nadenken over dit boek.
en het verslag staat erop klik hier http://www.leestafel.info/juanita-stachowitz
Marjo
Stuk voor stuk prachtige verhaaltjes die zich met kleine weerhaakjes in je vasthechten. Ik denk dat ze lang blijven hangen, mede door de beeldende manier van schrijven. Ik zag gewoon de jonge man fietsen met zijn rugzak met het potje erin, maar genoot ook van de zeventigjarige vrouw die de klimmuur uitprobeert omdat ze geen zin heeft met haar tuttige vriendinnen koffie te gaan drinken (zo wil ik ook worden over 20 jaar!).
Van mij mag deze schrijfster doorgaan!
Van mij mag deze schrijfster doorgaan!
Zeekakkelobbes is uit en het is inderdaad een mooi debuut. Niet elk verhaal sprak me even veel aan. Het is voor mijzelf wel duidelijk, dat dat ook te maken heeft met de stemming van het moment. De eerste drie kwamen zo dichtbij, dat ik daarna het boekje eerst maar even weggelegd heb: kippenvel en tranen. De andere verhalen deden me soms glimlachen, andere vond ik ontroerdend of beklemmend. Een enkele zei me niet zo veel.
Na de drie over haar vader was voor mij De Kikkerprins de mooiste, maar alweer: grote kans, dat je die verhalen het mooist vindt, waar je zelf iets in herkent. En Anna op de klimmuur, wie weet......
Ook de schrijfstijl beviel me. Ik zou wel eens een novelle of roman van haar willen lezen. Laten we hopen dat die er komt.
Na de drie over haar vader was voor mij De Kikkerprins de mooiste, maar alweer: grote kans, dat je die verhalen het mooist vindt, waar je zelf iets in herkent. En Anna op de klimmuur, wie weet......

Ook de schrijfstijl beviel me. Ik zou wel eens een novelle of roman van haar willen lezen. Laten we hopen dat die er komt.
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."
Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)
We hebben het er natuurlijk over gehad, over die roman, maar ik denk dat we nog lang geduld zullen moeten hebben. Ze is niet alleen een schrijfster met heel veel ideeën en veel plannen, ze zit ook daarnaast niet stil. Jammer voor ons, maar zij heeft intussen een heel leuk en druk leven, waarin ze zich niet zal vervelen!
Beter lang gewacht en iets heel moois gekregen, dan snel en tegenvallend zullen we maar denken.
Van Gerbrand Bakker verwacht ik ook nog iets bijzonders, maar ook dat zal nog wel een poosje duren.
Van Gerbrand Bakker verwacht ik ook nog iets bijzonders, maar ook dat zal nog wel een poosje duren.
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."
Heb het nu eindelijk ook gelezen. Het viel me een beetje tegen. Op de een of andere manier kregen de verhalen geen vat op me. Misschien te kort? Of misschien omdat ik net de verhalen van Bianca Boer heb gelezen? Ik miste een soort spanning, kon het boek op elk moment gewoon wegleggen. Het had voor mij te weinig diepgang. Raar hoor, want iedereen lijkt enthousiast. 

Die twee bundels zijn heel anders. Ik denk dat ik het met je eens kan zijn dat er bij Juanita niet veel diepgang is, en toch is er een dubbele bodem. Die is toch, voor zover ik dat me nog herinner, ook psychologisch van aard. En dat zijn de verhalen van Bianca ook.
Maar de manier van benaderen is in hun verhalen heel anders. De een schrijft van binnenuit, waardoor het wat wazig wordt, de ander is juist direct en houdt het realistisch. Ze zijn niet vergelijkbaar vind ik, allebei op een eigen manier heel goed.
Maar de manier van benaderen is in hun verhalen heel anders. De een schrijft van binnenuit, waardoor het wat wazig wordt, de ander is juist direct en houdt het realistisch. Ze zijn niet vergelijkbaar vind ik, allebei op een eigen manier heel goed.
Eigenlijk heb ik het omgekeerde Berdine, hoe meer verhalenbundels ik lees hoe beter ik Zeekakkelobbes vind.
De meeste verhalen weet ik me nog steeds te herinneren, vooral die jongen op de fiets met dat potje in zijn rugzak. En Annie in de klimwand!
Maar ja, het kan natuurlijk dat je het minder vindt, ieder is anders, misschien juist wel door onze enthousiaste verhalen dat het je tegenvalt.
Dettie
De meeste verhalen weet ik me nog steeds te herinneren, vooral die jongen op de fiets met dat potje in zijn rugzak. En Annie in de klimwand!
Maar ja, het kan natuurlijk dat je het minder vindt, ieder is anders, misschien juist wel door onze enthousiaste verhalen dat het je tegenvalt.
Dettie
Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”