Kader Abdolah - Het huis van de moskee samenleesboek novemb

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Kader Abdolah - Het huis van de moskee samenleesboek novemb

Berichtdoor Dettie » 02 Nov 2006, 09:10

Ik wens jullie veel plezier met het lezen van dit boek.

Bernadet
Laatst gewijzigd door Dettie op 02 Okt 2007, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 02 Nov 2006, 21:00

Ik heb het natuurlijk wel in huis, maar herlezen? pffft..

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 02 Nov 2006, 22:41

Mijn exemplaar is uitgeleend en komt voorlopig niet terug,
maar ik denk dat ik uit mijn hoofd nog wel een beetje mee kan discussieren.

ga het zeker nog wel een keer herlezen trouwens. ooit.

groetjes,
Wil

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 03 Nov 2006, 11:48

Bij ons in de bieb zijn ook alle exemplaren uitgeleend. De eersten komen op zijn vroegst volgende week terug. Op sommigen staan ook al reserveringen, maar wij hebben heel veel filialen :lol: en er zijn dus ook heel veel exemplaren. Zo rond de 18e moeten de meesten weer ingeleverd zijn. Ik hou het dagelijks in de gaten en als het kan storm ik er onmiddellijk op af. ;)

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 22 Nov 2006, 09:54

Ik zit dik halfweg het boek en om de een of andere reden verwonderd het me al constant de het een vlot te lezen boek is. Ik weet niet waarom ik dacht dat het een "taai" boek zou zijn. Het leest bijna als een "sprookje".

Inge

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 22 Nov 2006, 21:48

Ik heb het nu bijna uit, en ik dacht hetzelfde als jij, Inge. Het leest inderdaad vlot. Misschien omdat het zich in Iran afspeelt, dat wij verwachten dat het dan wel moeilijk te begrijpen zal zijn. Overigens vind ik het een goed geschreven boek, het legt duidelijk uit, hoe de geschiedenis in zijn werk is gegaan, maar het pakt me niet echt. Ik krijg niet echt binding met de personages, die blijven tamelijk vlak voor mij.

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 22 Nov 2006, 23:14

Nou naar het einde toe pakte het me iets meer.
Ik had wel van bepaalde stukken het gevoel dat er nogal vlugvlug het een en het andere vertelt werd voor de volledigheid maar dat die stukken niet echt nodig waren. Een beetje krantenstijlachtig.
Wat me wel enorm ergerde was de lijst met woorden achteraan het boek. Waarom niet gewoon een voetnoot want het ging steeds om kleine verduidelijkingen. Dingen die je zelfs voor een groot stuk uit de tekst kon opmaken. Toch wilde ik steeds kijken wat de juiste betekenis was en als dat dan achteraan staat vind ik dat weg en weer bladeren nogal vervelend.
Het is wel een boek waar ik nu, nadat ik het gelezen heb niet goed weet wat ik erover zou kunnen vertellen. Het is zelfs een boek die bijna niet samen te vatten is. Er gebeurd zoveel.....

Inge

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 30 Nov 2006, 11:56

De eerste 200 bladzijden in een ruk uitgelezen. Allemachtig wat een directe, maar toch duidelijk prachtige schrijfstijl heeft die Abdolah!
Gisteren heb ik het boek meegenomen en verder in een ademtocht uitgelezen gedurende een lange treinreis.
Het is precies wat er op de achterflap staat: er is een wereld voor me opengegaan door dit boek te lezen.
Inderdaad ben ik het met Berdine eens dat je geen echte binding krijgt met de diverse personages die de revue passeren. Ik vond dit echter niet storend, integendeel. De hele geschiedenis er omheen, de religie rondom de Koran, die zich afspeelt, de revolutionaire ontwikkeling die zich voordoet, vond ik veel aangrijpender. Dit boek was voor mij een echte openbaring.

groetjes, irene

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 30 Nov 2006, 12:05

Ja ik heb het ook uit en vond het weer een juweeltje van een boek.
je krijgt inderdaad een mooi beeld wat een moskee en het geloof betekent.
Wat ik schokkend vond is dat de Amerikanen wapens aan Irak leverden.
(olievelden!) Aan hetzelfde Irak wat ze nu als de root of all evil zien!

De tekening voorin het boek van het huis en tuin van de moskee heb ik even grondig bekeken. Mooi dat die erin zat.

Bernadet

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 25 Feb 2007, 18:53

Ik zag gister toevallig het laatste stukje van een interview met Kader Abdolah, oa over dit boek,

voor wie ook kijken wil..

http://www.uitzendinggemist.nl/index.ph ... 4f2a46a2e1

klik onderaan op "kijk de uitzending"

groeten
Wil
Laatst gewijzigd door WilV op 25 Feb 2007, 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 25 Feb 2007, 19:05

Ha dankjewel Wil!
Dit ga ik zeker bekijken.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 25 Feb 2007, 19:17

Bij welk programma was hij? Ik kan niets op de site 'uitzending gemist' ontdekken.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 25 Feb 2007, 19:25

Werkt de link niet?

Het programma was "Het vermoeden", van de Ikon,
en de uitzending van gister was een herhaling dus je moet die van de week ervoor hebben.

Het gaat over heilige teksten, de Koran in dit geval, maar hij vertelt ook hoe hij die verhalen verwerkt heeft in bv Spijkerschrift en het huis van de moskee.

Wil

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 25 Feb 2007, 19:29

dank je, ik ga nog eens zoeken.

Nou moe, net kreeg ik een algemene pagina, wist ik dus niet waar ik zoeken moest, en nu klik ik opnieuw op de link en hij doet het wel meteen goed..

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor librije » 01 Mar 2007, 23:04

Dank je wel Wil voor deze tip. Zojuist de uitzending gezien. Erg de moeite waard.

Jannie.
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."
Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 01 Mar 2007, 23:29

Graag gedaan,
was blij dat ik het terug kon vinden want ik had alleen toevallig de laatste 5 minuten gezien.

groeten
Wil

Bookiewurm
Berichten: 66
Lid geworden op: 10 Feb 2007, 15:06

Berichtdoor Bookiewurm » 10 Apr 2007, 13:14

Gisteren dit boek uitgelezen.
Zoals meer mensen opmerken is het goed leesbaar maar krijg je toch geen echte band met de hoofdpersonages.
Ik vond het heel interessant om te lezen hoe de Islam in Iran veranderde in de loop der tijd en dat de rol van individuen ook zo ontzettend tijdelijk en veranderlijk kan zijn.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 10 Apr 2007, 13:30

Vind je dat nodig: een band krijgen met de hoofdpersonages?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Apr 2007, 13:39

Ik denk als dit verhaal met sterke personages was geschreven dat het dan zou vervallen tot een gewone roman. Juist door het afstandelijke sla je de informatie beter op. Anders ga je teveel op in de personages zélf.
Ik denk dat Abdollah wilde laten zien hoe het voor de mensen in Iran is geweest, hoe het allemaal verlopen is.
Als je er echt een roman van maakt met het wel en wee van enkele personages is dat effect weg.

Dettie

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 10 Apr 2007, 13:42

Ik vind het wel belangrijk dat de lezer een band met de hoofdperso(o)n(en) krijgt, maar dat kan zowel positief of negatief zijn, maar wel een band. Tenzij het verhaal betreft waar de omlijsting belangrijker is dan individuele personen. Maar in het eerste geval als een hoofdpersonage je koud laat of Oost-indisch doof lijkt me dat niet bevordelijk voor de appreciatie van het boek.

Voor jou hoeft er geen band te zijn, in het eerste geval, Marjo?

Marjo schreef:Vind je dat nodig: een band krijgen met de hoofdpersonages?

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 10 Apr 2007, 13:43

Mooi, Bernadet.
Dat zit ook achter mijn opmerking. Je zou bijna Iran en de ommekeer daar als hoofdpersonage kunnen zien.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 10 Apr 2007, 14:30

Hallo Bernadet,

Toen ik dat vernam, was ik ook geschokt. Maar in de oorlog Irak-Iran, die 8 jaar voortwoedde, steunden de VS onvoorwaardelijk de Irakezen met wapens. Dus het is zeer dubbelzinnig dat de VS daarna zich tegen de dictactor keerde, die ze voorheen dubbel en dwars hebben gesteund.
Er is trouwens maar een reden voor de VS om zich ermee te bemoeien: olie. Het draait niet om religie, alleen maar wie zich meester kan maken van de grote olie-reserves.
Hoewel de VS beloofd had dat bij de wederopbouw van Irak er een eerlijke verdeling van bouwopdrachten zou plaatsvinden, bleek daarna overduidelijk dat de Amerikaanse bedrijven waren voorgetrokken en de grootste orders in de wacht hadden gesleept!

Dettie schreef:Ja ik heb het ook uit en vond het weer een juweeltje van een boek.
je krijgt inderdaad een mooi beeld wat een moskee en het geloof betekent.
Wat ik schokkend vond is dat de Amerikanen wapens aan Irak leverden.
(olievelden!) Aan hetzelfde Irak wat ze nu als de root of all evil zien!

De tekening voorin het boek van het huis en tuin van de moskee heb ik even grondig bekeken. Mooi dat die erin zat.

Bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Apr 2007, 15:03

Ja het is 'jammer' voor de Amerikanen dat ze in Irak niet kwamen, zagen en overwonnen. Ik denk als dat wél gebeurd was, ze nu al in Iran zaten.
Hypocriet tot en met natuurlijk om nu zo te handelen in Irak na eerst steun te hebben verleend maar ja, die olie hè. Alles draait om geld, een dode meer of minder maakt niet uit...
Laat ik maar niet verder gaan want dan komt er een forumcrash denk ik vanwege de enorme lap tekst...

Dettie

Bookiewurm
Berichten: 66
Lid geworden op: 10 Feb 2007, 15:06

Berichtdoor Bookiewurm » 10 Apr 2007, 18:46

Ik vind het zelf eigenlijk wel een must om een bepaalde band met de hoofdpersonen te krijgen. Het gaat mij namelijk niet alleen om de geschiedenis van Iran maar om het effect wat het heeft op de inwoners van het land en in dit boek dus het effect op de bewoners van het huis van de moskee. Ik denk dat de auteur ook wil dat de lezer een band krijgt met de personages want daardoor het een roman en niet een geschienenisboek over Iran.

Groet, Maaike

PetraO.
Berichten: 395
Lid geworden op: 29 Dec 2004, 13:42
Contact:

Berichtdoor PetraO. » 10 Apr 2007, 19:42

Ik heb die band met de (hoofd-)personages helemaal niet gemist. Is me niet opgevallen, dat het verhaal niet bij die personages hangt. In ieder geval: dit boek staat ergens bovenaan in mijn toptien van vorig jaar gelezen boeken. Het gaf zo'n goed beeld van het alledaagse leven in het Iran van om en nabij de Islamitische revolutie.
Ook dit gaat voorbij.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten