Achterflap:
Wanneer de paus in het jaar 1209 de gelovigen oproept tot een kruistocht tegen de ketters in het zuiden van Frankrijk, trekken drie broers en een neef van het geslacht Poissy ten strijde.
Volgens de kronieken sneuvelen twee van hen een paar maanden later tijdens een belegering. Wat de overgebleven Poissy's niet weten is dat de jongste broer Amaury niet is omgekomen, maar verzeild is geraakt tussen de aanhangers van het ketterse geloof. Hij leert Colomba kennen, een jonge Kathaarse die hem de geheimen van haar geloof onthult. Hun prille liefde wordt wreed verstoord door de steeds verder oprukkende kruisvaarders. Ze slaan op de vlucht en worden daarbij geholpen door een raadselachtige Fries.
Is hij een vriend of vijand?
En wat heeft Colomba zelf te verbergen?
De tragedie van deze twee jonge mensen wordt afgeschilderd tegen de achtergrond van de geschiedenis: de kruistocht tegen de Katharen, van de eerste roerige maanden van de invasie in de Languedoc tot en met de belegering van het legendarische bastion op de Montségur.
Mijn mening:
Na het lezen van 'In het spoor van de Katharen' van dezelfde schrijfster en 'Het verloren labyrinth' van Kate Moss bleef het onderwerp mij nog steeds boeien.
Door een toeval ontdekte ik dat de Katharen gebruik maakten van een oud Keltisch (mijn passie) symbool, de Vesica Pisces. Ik wil achterhalen op welke manier zij die gebruikten en zo vond ik dit boek in de bib.
Het boek is vlot te lezen en zelfs ontspannend. Dit laatste kan te wijten zijn aan het feit dat ik wat thriller-moe ben.
De personages, hoewel er vrij is omgegaan met de leeftijd, de locaties en de veldslagen zijn historisch juist.
De liefde tussen de hoofdpersonen, Amaury de Poissy, een kruisvaarder en Colomba de Limousis, een Kathaarse, is de rode draad in het verhaal.
Wat de Vesica Pisces betreft moet ik verdere dokumentatie zoeken ;
Ik weet waarvoor het staat maar ik wil weten waar het gebruiksverschil
tussen de Kelten en de Katharen ligt.
Vesica Pisces.
Dit symbool, wat o.a. te vinden is in Glastonbury, Engeland, waar het
de put van de Chalicebron afsluit, werd al in de 12e eeuw gebruikt
door de Katharen, die het op hun beurt overnamen van de Druïden.
De buitencirkel stelt het Universum voor, waarbinnen alles besloten ligt.
De bovenste cirkel is de spirituele, de onderste cirkel de materiele
wereld. Door de overlapping kunnen ze niet los van elkaar worden gezien. Door deze samenvoeging ontstaat er een tussenruimte die Pisces (vis) genoemd wordt. De loodrechte lijn in het midden staat voor het zwaard en symboliseert de wil en het verstand.