Hermann Hesse - Peter Camenzind

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Hermann Hesse - Peter Camenzind

Berichtdoor Roel » 04 Aug 2006, 09:08

Zoals in het voorjaar of was het eind vorig jaar?, aangekondigd het herlezen van Herman Hesse's oeuvre.
Peter Camenzind is het meteen succesvolle debuut van de levensworstelaar Hesse geweest. Wie gevoelig is voor poetische kracht moet wel voor de bijl gaan als die de eerste bladzijde onder ogen krijgt.

Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/hermann-hesse

rotor

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 05 Aug 2006, 23:06

Dit boek wil ik beslist lezen, Roel.
Ben nu bezig "Narziss en Goldmund" te herlezen.

Groetjes. Tiba.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 06 Aug 2006, 14:46

Hoi Tiba,

Narziss und Goldmund staat natuurlijk ook op mijn herleesprogramma, maar ik lees de romans in de juiste volgorde, om de ontwikkeling van Hesse te kunnen zien. Parallel lees ik ook een Hesse biografie van Ralph Freedman die me tot nog toe uitstekend bevalt.
Misschien nog niet gezien, maar ik heb ook al een bespreking van Unterm Rad hier geplaatst en Gertrud, zijn derde roman volgt snel, want die heb ik net uitgelezen. De bedoeling is om van alle Hesse's romans, zodra ik ze herlezen heb, hier een bespreking van te plaatsen. Als volgende is Rosshalde aan de beurt. Een roman uit 1914. Daarna komen achtereenvolgens Demian (1919), Steppenwolf (1927), Narziss und Goldmund (1930) en Das glassperlenspiel (1942).
Maar Hesse heeft ook tientallen korte verhalen geschreven, sprookjes, natuurlijk gedichten en niet vergeten zijn essays, naast zijn recensies van boeken van de wereldliteratuur en de tienduizenden brieven! Hesse was een productief schrijver.

tiba schreef:Dit boek wil ik beslist lezen, Roel.
Ben nu bezig "Narziss en Goldmund" te herlezen.

Groetjes. Tiba.

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 09 Aug 2006, 15:50

Heb nu Peter Camenzind geleend in de bib. an er nog niet direct in beginnen (eerst nog een anderboek). Binnenkort dus wel.

Groetjes.Tiba.

P.S. Narziss en Goldmund is uit. Heel mooi!

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 09 Aug 2006, 21:51

Er staan drie Hesse's hier in de kast:De Steppewolf, Narziss & Goldmund en Peter Camenzind.
Ze liggen nu, alledrie, op de stapel: actueel te lezen boeken!

pfff, groetjes, irene

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 09 Aug 2006, 21:55

Het is niet bij te houden hè Irene!! Ik heb het al opgegeven..

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 09 Aug 2006, 23:37

Hé, Marjo, jij die zoveel leest: Hesse mag beslist niet ontbreken (ben even vergeten of je hem ooit al las)!

Leuk, Irene, dat je Hesse op de stapel hebt gelegd. Betekent dat ook dat je er binnenkort aan begint :roll: ? Dan ben ik wel benieuwd voor je reactie!

Groetjes. Tiba.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 10 Aug 2006, 19:28

Ik heb alleen Demian ooit gelezen. Die staat ergens op zolder.
Ik weet eigenlijk niet of ik meer wil lezen..

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 14 Aug 2006, 12:23

Hallo Tiba,

Ben benieuwd wat je er van vindt! Grappig is dat ik in de biografie net op het moment zit, waarop deze roman uitgekomen is en Hesse zijn eerste groot succes behaald!

Narziss und Goldmund heb ik eenmaal gelezen. Ik had er gemengde gevoelens over. Stijlistisch laat Hesse hier een paar steekjes vallen. Andere andere kant was het verhaal heel sterk en stonden er zeer fraaie passages o.a. over de kunst van het beeldhouwen in. Dus voor mij een grote roman, maar qua stijl ietwat minder.
Ik zal erop terugkomen als ik hem geherlezen heb.

tiba schreef:Heb nu Peter Camenzind geleend in de bib. an er nog niet direct in beginnen (eerst nog een anderboek). Binnenkort dus wel.

Groetjes.Tiba.

P.S. Narziss en Goldmund is uit. Heel mooi!

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 14 Aug 2006, 12:25

Hoi Irene,

Je moet ook zeker Unterm Rad lezen, waarvan ik hier al een bespreking heb geplaatst, maar waarop nog niemand heeft gereageerd.
Dat is huiveringwekkend mooi!

Ook pff.
groeten,

Roel

quote="irene"]Er staan drie Hesse's hier in de kast:De Steppewolf, Narziss & Goldmund en Peter Camenzind.
Ze liggen nu, alledrie, op de stapel: actueel te lezen boeken!

pfff, groetjes, irene[/quote]

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 15 Aug 2006, 11:08

Je moet ook zeker Unterm Rad lezen, waarvan ik hier al een bespreking heb geplaatst, maar waarop nog niemand heeft gereageerd.


Ik denk dat je niet mag mopperen rotor over gebrek aan reactie

Er zijn op veel meer items geen reacties

Bernadet

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 15 Aug 2006, 13:19

Jullie lezen te veel. Dat is het probleem ;) .
Niet iedereen kan daarbij volgen :roll: .

Groetjes. Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 15 Aug 2006, 13:30

Haha ja Tiba, het is te erg!
Ik was net boeken in het archief aan het plaatsen en dacht ook al, wat wordt er véél gelezen!
Ik probeer altijd wel te reageren maar dat lukt ook niet altijd.

groetjes
Bernadet

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 16 Aug 2006, 10:49

Hallo Bernadet,

Ik snap het niet???
Bij mijn bespreking van Uterm Rad van Hesse staan nog altijd een nul bij reactie! Trouwens het zal zeker niet het enige boek zijn, dat op nul blijft staan.

Wat hier door Tiba wordt gezegd, vind ik ook.
Ik verbaas me erover dat binnen twee weken al een waslijst nieuwe boekbesprekingen erop staan en hoe dan een bespreking van mij bv dan al bijna onderaan komt te staan.
Ik kan dan heel goed begrijpen dat leden hier het daardoor missen.
Dat overkomt mezelf helaas ook.

En dan nog een geluk dat niet alle boeken die uitkomen hier met verslag staan!

Ik heb geen lijstje met nog te lezen boeken, dat zit voor het merendeels in mijn hoofd of bevind zich in de boekenkast!

Bernadet, mag ik je vragen voor mij nog een terug te gaan naar mei, waar mijn boekbespreking van William Faulkner's Absalom, Absalom! staat. Ik ben namelijk reuzebenieuwd naar je reactie. Waarvoor dank.

O ja, wat betreft reacties is het hier 200% beter dan op Literair Nederland, waar het me niet meer uitnodigt om nog te reageren. Ik vind de nieuwe lay out echt heel verwarrend en ik weet eerlijk gezegd ook niet meer hoe het moet!

Bernadet schreef:
Je moet ook zeker Unterm Rad lezen, waarvan ik hier al een bespreking heb geplaatst, maar waarop nog niemand heeft gereageerd.


Ik denk dat je niet mag mopperen rotor over gebrek aan reactie

Er zijn op veel meer items geen reacties

Bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 16 Aug 2006, 12:35

Ik schreef dat om te laten zien dat er bij een heleboel berichten geen reacties gegeven zijn. Achter veel berichten staat 0 reacties.
Ik dacht dat je een beetje mopperde dat nog niemand gereageerd had en wilde dus laten zien dat dat wel vaker gebeurt. Ik probeer wel altijd te reageren maar er schieten er bij mij ook wel eens een paar doorheen.
Bij gedichten kan ik vaak niet meteen reageren omdat ik er eerst over na moet denken, het even tot me door moet laten dringen.

Maar... Ik ga nu naar Absalom, Absalom!

groetjes
Bernadet

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 16 Aug 2006, 13:56

Hallo Bernadet,

Ja, dat gaf ik al aan dat er genoeg andere boekreacties zijn, die niet verder komen dan nul.

Nou ja, mopperen, eerder teleurstelling. Je hoopt natuurlijk op een reactie omdat je toch je best doet om er iets van te maken, van een bespreking bedoel ik en de tijd die je erin stopt, dat valt het tegen als er niemand reageert. Maar ik laat me er niet door afhouden en zal zoals beloofd van alle Hesse romans, die ik nu aan het herlezen ben, een bespreking te maken.

Ja, ik weet het. Het is gewoon veel wat vraagt om een reactie.
Er over nadenken is ook een goeie. Meestal reageer ik spontaan, soms moet ik ook eerst er over nadenken, voor ik reageer.

groeten,

Roel

PS Enne, ik zie je dan wel bij Faulkner!


Bernadet schreef:Ik dacht dat je een beetje mopperde dat nog niemand gereageerd had en wilde dus laten zien dat dat wel vaker gebeurt.

Bij gedichten kan ik vaak niet meteen reageren omdat ik er eerst over na moet denken, het even tot me door moet laten dringen

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 16 Aug 2006, 14:50

Tja, wat heb je aan een reactie zonder inhoud..ik heb die boeken gewoon nooit gelezen en weet niets van de schrijver(s).

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 16 Aug 2006, 15:48

Maakt niet uit Marjo, elke reactie is welkom!

Marjo schreef:Tja, wat heb je aan een reactie zonder inhoud..ik heb die boeken gewoon nooit gelezen en weet niets van de schrijver(s).

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 24 Aug 2006, 00:06

Dit wordt mijn eerstvolgende boek, maar nu weer even druk.
Dus nog wat geduld, Rotor.

Groetjes. Tiba.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 24 Aug 2006, 10:52

Hallo Tiba,

Ik heb alle geduld van de wereld.
groeten,
Roel

tiba schreef:Dit wordt mijn eerstvolgende boek, maar nu weer even druk.
Dus nog wat geduld, Rotor.

Groetjes. Tiba.

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 30 Aug 2006, 14:52

Ondertussen begonnen in Peter Camenzind. Veel (mooie) natuurbeschrijvingen. Zeer romantisch, vooral op het gebied van het natuurbeleven en het ideaalbeeld van de vrouw. Hoofdfiguur is een wat wereldvreemde jongeman, opgegroeid met de prachtige Zwitserse natuur. Wanneer hij in "de grote stad" (Zürich) gaat studeren, heeft hij moeite om zich aan te passen. Hij hunkert naar vriendschap en lijkt die ook te vinden in de persoon van een kunstzinnige jongeman die in hetzelfde huis op kamers is. Door hem wordt hij ingeleid in de wereld van muziek die hij, als plattelandsjongen niet kende, en maakt tevens kennis met een jonge schilderes. Beantwoord zij aan dat zuivere vrouwenbeeld dat hij sinds zijn prille jeugd met zich meedraagt?
Zover ben ik, moet ik dus nog uitmaken.
Minpuntje in vergelijking me "Narziss en Goldmund": het "verhalende" is er veel minder, het moet het hebben van de mooie beschrijvingen en innerlijke beschouwingen. Spanning is er niet echt in de zin dat je niet perse wil doorlezen om te weten wat hij nu verder allemaal gaat beleven.
Toch heel mooie beschouwingen over de natuur en reflecteringen over de idealen en doelen van een romantische, idealistische jongeman in die tijd.

Dit waren enkele voorlopige opmerkingen. Zal dus zeker verder lezen.

Groetjes. Tiba.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 30 Aug 2006, 15:57

Hallo Tiba,

Heb je ook gemerkt hoe knap Hesse die beschrijvingen aan elkaar weeft. Ik denk dat het niet over het ideaal beeld van de vrouw gaat, maar de ideale liefde voor een vrouw.
Tiba, ik moet aantekenen dat Hesse geen echte verhalenverteller is; hij is een meester in het ontvouwen van de zieleroerselen van een mens en natuurlijk de beschrijvingen van natuur, mensen en steden. In Narciss en Goldmund zit ook niet zo veel verhaal. Het is eigenlijk een grote vlucht. Vind je Camenzind niet veel beter geschreven dan Narziss en Goldmund!
De zinnen in dit boek zijn veel hoekiger, minder soepel, stugger en minder sterk. Gelukkig wordt dit door de beschrijvingen van innerlijke staat van hoofdpersoon en de diepgaande bespiegelingen o.a. over beeldhouwkunst overvleugelt.
Voor mij is Peter Camenzind meer dan genoeg spannend, omdat je als lezer helemaal meeleeft met gevoelens van de hoofdpersoon in alle situaties waar hij terugkomt.
Voor mij bewijst dit romandebuut dat Hesse een groot schrijver is en een waardig opvolger van Novalis. Een volwaardige romantische roman waar ik helemaal warm van werd.

groeten en veelleesplezier.
Roel

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 30 Aug 2006, 17:51

je brengt het mooi Tiba, krijg gelijk zin om het te lezen! En daarbij rotors enthousiasme... *zucht* nu nog tijd!

Toevallig ben ik bezig in de roman Heinrich von Oftendingen van Novalis rotor. Ik was eigenlijk van plan dit boek op te sturen naar je maar je hebt het al gelezen (je mag het evengoed hebben hoor als je wilt)
Het is een heerlijk boek vind ik maar nu wijk ik van hesse af. Ik zal als ik het uit heb proberen een verslag te maken.

Bernadet

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 31 Aug 2006, 09:13

Hé Bernadet,

Dat is een aangename en complete verrassing!!!
Hoe ben je eens er toe gekomen om Novalis te gaan lezen, door mijn ontboezemingen over de romantiek?
Ja, mijn collectie Duitse romantiek groeit hard: Novalis, von Eichendorff, Hoffmann, Tieck, Wackenroder, Brentano en Friedrich Schlegel hebben al een plaatsje in mijn boekenkast veroverd. Trouwens Hoffmann heeft een behoorlijk oeuvre achtergelaten en omvat naast de bekende complexe griezelverhalen, ook vele prachtige sprookjes.
Ik wil nu snel Wordsworth magnus opum Preludes aanschaffen en The rime of the ancient mariner van Samuel Coldridge. Sinds de serie The romantics op de BBC, waarin uit beide werken werd voorgedragen, wil ik dit ook lezen.
Maar om op Novalis terug te komen. Weet je dat dit werk onvoltooid is! Ja, je kunt het al aan het te dunne tweede deel zien. Hij werd ziek en sterf op 29 jarige leeftijd. De revolutionaire wegen die Novalis in het tweede deel inslaat bewijzen voor mij dat dit werk bij voltooiing een absoluut meesterwerk zou zijn geworden. Voor mij is het nu al, als blijft een dus een onvoltooid meesterwerk. Novalis heette trouwens in het dagelijks leven: Friederich von Hartestein en was dichter, schrijver en filosoof. Zijn filosofisch werk is van hoog niveau en samen met de Schleger broeders legde dit de basis voor het romantisch gedachtegoed.
Ik kijk uit naar je verslag.

Roel

Bernadet schreef:je brengt het mooi Tiba, krijg gelijk zin om het te lezen! En daarbij rotors enthousiasme... *zucht* nu nog tijd!

Toevallig ben ik bezig in de roman Heinrich von Oftendingen van Novalis rotor. Ik was eigenlijk van plan dit boek op te sturen naar je maar je hebt het al gelezen (je mag het evengoed hebben hoor als je wilt)
Het is een heerlijk boek vind ik maar nu wijk ik van hesse af. Ik zal als ik het uit heb proberen een verslag te maken.

Bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 31 Aug 2006, 09:27

Ik kreeg het als recensieboek rotor, je kon je er op inschrijven. Mede door jouw enthousiasme heb ik dat dus aangevraagd.
U hoort van mij!

Bernadet


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten