Sébastien Japrisot: de lange zondag van de verloving

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Sébastien Japrisot: de lange zondag van de verloving

Berichtdoor Marjo » 29 Jul 2006, 15:29

Mooie roman over de eerste wereldoorlog. Met nadruk op roman.
Mooie film ook..

Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/sebastien-japrisot

Marjo
Laatst gewijzigd door Marjo op 05 Mei 2009, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.

elviratoverspin
Berichten: 386
Lid geworden op: 21 Mei 2005, 22:33
Locatie: leuven

Berichtdoor elviratoverspin » 26 Sep 2006, 22:21

ik heb enkel de film gezien (en intussen ook gekocht voor mijn nog uiterst minieme collectie franse films). het was inderdaad een mooie film, maar dan vond ik een bezoek aan het Flanders Fields museum mnstens even aangrijpend en bijna net zo filmisch. Doet het boek het beter?
"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 27 Sep 2006, 16:57

Altijd, maar het blijft een roman.

Lezer100
Berichten: 809
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 19:52
Locatie: België
Contact:

Berichtdoor Lezer100 » 18 Jan 2011, 09:54

Wij hebben gisteren de film gezien, en waren zeer onder de indruk van deze, alhoewel wrede, toch zeer poëtische film over de zoektocht naar een overlevende van de slachtingen tijdens de eerste wereldoorlog (meer bepaald in Noord-Frankrijk).

Waarom wreed ? Dit was gewoon de realiteit in 1917, en zeker ook in 1919, toen heel wat met de mantel der "liefde" (lees "ontoegankelijkheid") werd bedekt, niet alleen in Frankrijk.

PS Een dezer ga ik mij dit boek toch wel aanschaffen.
Lezer100

Lezer100
Berichten: 809
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 19:52
Locatie: België
Contact:

Re:

Berichtdoor Lezer100 » 24 Aug 2011, 09:36

Lezer100 schreef:Wij hebben gisteren de film gezien, en waren zeer onder de indruk van deze, alhoewel wrede, toch zeer poëtische film over de zoektocht naar een overlevende van de slachtingen tijdens de eerste wereldoorlog (meer bepaald in Noord-Frankrijk).

Waarom wreed ? Dit was gewoon de realiteit in 1917, en zeker ook in 1919, toen heel wat met de mantel der "liefde" (lees "ontoegankelijkheid") werd bedekt, niet alleen in Frankrijk.

PS Een dezer ga ik mij dit boek toch wel aanschaffen.


Eindelijk ben ik er aan begonnen (in het Frans), zowat een half jaar na de aanschaf van het boek. Heb net het verhaal gelezen van de sergeant die de vijf begeleid heeft naar de slachtbank. Ik heb alvast de indruk dat de auteur zich heel degelijk heeft voorbereid, en goed op de hoogte is van de toenmalige behandeling van soldaten die het geweld wensten te ontvluchten (niet alleen aan Franse kant). Uit de benadering van dit geval door verschillende betrokken (onder)officieren blijkt alvast ook heel wat psychologische diepgang.
Lezer100


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten