Sándor Márai - Kentering van een huwelijk

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Sándor Márai - Kentering van een huwelijk

Berichtdoor WilV » 27 Jun 2006, 18:55

Net “Kentering van een huwelijk” uitgelezen.
Een echte Marai…alles zat er weer in..de grote thema s..liefde, eenzaamheid veel eenzaamheid, de dood,
Een zoals bijna altijd een geheim en de toespelingen daarop aan het begin.

Het verhaal gaat in het kort over een man een vrouw en de geliefde (later ook vrouw) van de man,
Zij komen alle drie een deel van het boek aan het woord en vertellen de geschiedenis van het eerste en later het tweede huwelijk van de man , zodat je drie verschillende versies op de gebeurtenissen krijg, en het verhaal ondertussen steeds een stukje verder gaat.

Terugkerend figuur in het verhaal is een schrijver, waarbij ik sterk de indruk had dat hij een verwijzing naar Marai zelf was.
Ander thema is het verdwijnen van de vaste sociale klassen in Hongarije net voor en net na de tweede wereldoorlog, en de angst van de bezittende klasse voor deze verandering.

Veel mooie zinnen, veel mooie passages om te onderstrepen.”Gloed ’blijft mijn favoriete boek van hem, maar dit was toch ook wel weer erg mooi. Een aanrader voor de liefhebber.

Wil

Jom
Berichten: 259
Lid geworden op: 08 Aug 2005, 13:58
Locatie: Kessel-Lo
Contact:

Berichtdoor Jom » 28 Jun 2006, 13:32

Leuk.
Mijn schoonmoeder heeft dit weekend net "Kentering van een huwelijk" voor mijn vrouw en mij gekocht.
Op mijn opmerking dat dit wel een verontrustend cadeau van een schoonmoeder is antwoordde de boekhandelaar (van De Markies in Antwerpen) dat hij het één van de drie beste boeken van zijn boekhandel vond.
Op de vraag welke de twee andere waren gaf hij "Gloed" en en een boek van ene Ruiz Zafon ten antwoord.
g

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Jun 2006, 13:49

Hee dat is zeker leuk Jom!
Gloed staat bij mij ook op ongekende hoogte en het boek van die Ruiz Zafon heet De schaduw van de wind. Heel wat anders dan Gloed maar het heeft alles in zich. Spanning, romantiek, gothic, avontuur... noem maar op.

Bernadet

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 28 Jun 2006, 17:03

He wat leuk om te lezen Jom.

Ik lees met zoveel plezier boeken van die man, zijn manier van schrijven pakt mij op de een of andere manier helemaal .

Groetjes
Wil

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Apr 2007, 15:50

En Sarah heeft ook een verslag gemaakt,

klik hier http://www.leestafel.info/sandor-marai

---


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten