Hans Hogenkamp - Excuses voor het ongemak (debuut)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25849
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Hans Hogenkamp - Excuses voor het ongemak (debuut)

Berichtdoor Marjo » 18 Mei 2006, 12:51

Kwaad op de hoofdpersoon. Misschien wel een goed schrijver dan?

lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/hans-hogenkamp

Marjo

Marjo
Berichten: 25849
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 19 Mei 2006, 20:51

Kijk nou, wat ik lees op zijn eigen homepage.. http://www.hanshogenkamp.nl
van het Parool!!!

"Hogenkamp heeft er plezier in zo laag mogelijk in te zetten wat de maatschappelijke, morele en sociale ambities van zijn personages betreft. Allen vertonen de trekken van deze tijd, allen gedragen zich hufterig, onverschillig en zijn uit op het kortstondige eigenbelang. Ook het willoze, opportunistische gedrag van Edo is maar al te herkenbaar. Voortdurend ontwaar je een gemakzuchtige consument in hem; niet eens zozeer wanneer het om goederen gaat, maar vooral waar het de menselijke verhoudingen betreft.
Al met al is Excuses voor het ongemak een treffend maatschappijkritisch portret. Wat het nog aangenamer maakt, is dat Hogenkamp heel behoorlijk schrijft. Het verhaal is goed geënsceneerd, bevat even effectieve als geestige dialogen. Daarnaast is het de schrijver gelukt de lamlendige houding van zijn personages in taal te vatten. Milde ironie voert daarbij steeds de boventoon: 'Als hij vraagt wat ik speel, zeg ik dat het Schönberg is.' "

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 19 Mei 2006, 21:06

Toch maar Omringd door debielen ook nog eens lezen marjo? Of de hondenkoning? Zelfde idee.

Bernadet
Laatst gewijzigd door Dettie op 29 Mei 2006, 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25849
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 19 Mei 2006, 21:50

Maar veel minder goed geschreven

Marjo
Berichten: 25849
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 19 Mei 2006, 22:43

Dit boek wordt door Trouw geroemd als het beste debuut!!

Marjo
Berichten: 25849
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 22 Mei 2006, 13:34

Deze staat op DE SHORTLIST, en dat moest, vind ik..ondanks de ergernis over de hoofdpersoon herken ik wel een goed schrijver...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 22 Mei 2006, 14:43

ja ik heb de shortlist op de homepage en de debutantenpagina gezet Marjo.


Bernadet

Marjo
Berichten: 25849
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 22 Mei 2006, 14:49

Ik zag het..Ik ben het wel eens met de keuze, nou ja, op Leuwsha na dan. Wat vind jij?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 22 Mei 2006, 14:59

Ja ik ken alleen Boven is het stil (die gaat het worden denk ik) en de Parbo-blues.
Van mij had Spillebeen er ook bij gemogen en Mansour en Marise van Doorn. Maar dat zijn wel allemaal héél verschillende boeken, nauwelijks te vergelijken.
Maar ik heb de andere van de shortlist nog niet gelezen en nog heeeeel veel van de inzendingen niet.

ik ga proberen aan de andere boeken van de shortlist te komen.

Bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 22 Mei 2006, 15:11

Ik kreeg dit mailtje:

De uitreiking zal plaatsvinden op zondag, 26 november om 14.00 uur in Schouwburg Kunstmin te Dordrecht.
Belangstellenden zijn welkom, gratis toegang.

Bernadet

Marjo
Berichten: 25849
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 22 Mei 2006, 21:25

Eigenlijk wel leuk...Ik zal het in mijn agenda zewtten, wie weet!

Het is ontzettend moeilijk om al die boeken te vergelijken.Van somigen weet je meteen dat ze afvallen, maar dan blijven er nog veel meer dan deze vijf over! En inderdaad zijn ze erg verschillend.

Gast

Berichtdoor Gast » 28 Mei 2006, 13:19

Beste Marjo,
Min of meer bij toeval stuitte ik op je recensie van mijn boek, en vind het leuk daar even op te reageren. Ik kan me voorstellen dat de hoofdpersoon weerstand oproept. Dit is een risico dat ik bewust heb genomen. Het merendeel van de hoofdpersonen in romans is overdreven sympathiek, op een gekunstelde manier menselijk en zelfingenomen, en ik wilde juist een personage creeren met de nodige zwakheden. Het is een maatschappijkritisch boek (waar er denk ik ook maar weinig van zijn), en dan is het denk ik essentieel dat de hoofdpersoon onderdeel is van het probleem, en niet langs de zijlijn politiek correct commentaar levert (dat zou pas echt onuitstaanbaar zijn!). Goed, vandaar dus. Hopelijk is de roman, ondanks je wrevel, op een of andere manier blijven hangen... Wie weet tot 26-11.
HH

Marjo
Berichten: 25849
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 28 Mei 2006, 17:32

Beste Hans (als ik dat zeggen mag)..dat is je zeker gelukt: het boek blijft hangen, mag ik je complimenteren met je schrijfkunst. Die waardering blijkt misschien niet uit dat verslag van mij, maar toch wel uit mijn uitlatingen hier op het forum..
Ik gun je de prijs van harte..maar moet eraan toevoegen dat ik het sommige andere debutanten ook gun..
Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Mei 2006, 09:51

En ik krijg het boek toegestuurd van de uitgeverij! Ben ondertussen érg benieuwd!

Bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 06 Jun 2006, 16:00

En ik heb het uit, mijn verslag staat erop.

http://www.leestafel.info/hans-hogenkamp

Ik vond het erg moeilijk om een verslag te maken zonder dingen te verraden.
En... ik vroeg me de hele tijd af, waar is Marjo nu zo kwaad om?
(Ik heb één moment gehad dat ik dacht wat een hufter.)

Bernadet
Laatst gewijzigd door Dettie op 12 Jun 2009, 16:00, 3 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25849
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 06 Jun 2006, 16:26

"Eigenlijk vindt Edo zijn hele leven niet veel, hij is er dus zal hij zijn tijd uitdienen maar veel meer zal het niet zijn. Hij voelt niet echt sympathie voor iemand maar ook geen afkeer. Hij kan ook niet echt goed met mensen omgaan en zeker als hij wat gedronken heeft kan hij botte dingen beweren."

Dit soort figuren ergeren mij vreselijk. Dat had ik ook bij Martijn Meijer, bij Walter van de berg, en meer van die schrijvers.
Het feit dat hij alles maar laat gebeuren, dat het hem zelfs onverschillig laat heeft een climax in het laatste stuk, een drama waar hij zijn schouders over ophaalt en gewoon doorgaat met zijn leven. Daar word ik kwaad om..Maar ik denk dat het mede door Hogenkamps schrijfkunst komt dat ik me hier niet aan de schrijver, maar aan de hoofdfiguur ergerde.
Jij vond die boeken die ik noemde best verteerbaar, misschien ben je meer gewend aan dit soort figuren?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 06 Jun 2006, 16:43

Wat er op het laatst gebeurde met het meisje en dat hij dáár zo onverschillig mee omging, haar gewoon liet barsten, toen dacht ik wel wat een hufter.

Maar het is toch voor veel mensen zo dat ze werken omdat ze hun brood moeten verdienen en niet omdat ze die baan nou zo leuk vinden. Ze komen 's avonds thuis, eten en kijken tv en dat gaat zo dag in dag uit.
Ze winden zich af en toe eens op over een tv programma of als er in de straat wat gebeurt en zakken dan weer in naar het gezapige leventje.
Wat Hogenkmap laat zien is dat de meest stompzinnige tv programma's hoog-scoren, dat mensen niet verder willen kijken dan hun straatje lang is.
Dat 'de rijken' eigenlijk net zo zijn. Uit ballorigheid maar wat kopen en blabla gesprekken voeren maar dat daar eigenlijk ook weinig bij zit.

Van mij had dit nog veel scherper naar voren mogen komen.

Bernadet
die denkt:
Waarom zou er anders zo'n hysterie ontstaat zoals bij de dood van Hazes? Ik denk niet eens zozeer om het grote verdriet maar om de 'afleiding' ze weten zelf niets te verzinnen, afgestompt door tv of computerspelletjes. Of ben ik nu te erg?

Marjo
Berichten: 25849
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 06 Jun 2006, 17:04

Ik ken zulke mensen niet..natuurlijk zitten er aan iedere baan ook vervelende kanten, maar als je op deze manier moet leven en werken, dan zeg ik- zoek wat anders, en ga de boel niet verzieken. Er is toch voor iedereen wat leuks te vinden?
Hazes, dat is de media, denk ik. Maar inderdaad: waarom laten mensen zich door de media regeren? Ik snap het niet.
Voor mij was het scherp genoeg hoor!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 06 Jun 2006, 17:14

Ik denk dat het niet eens de boel verzieken is. Maar meer een soort routine, afgestompt zijn. Opstaan, werken, eten, tv kijken, slapen.
Ze hebben een baan dus waarom moeite doen voor een andere baan?
En thuis gaat het toch ook goed? Er is eten genoeg, ze kunnen op vakantie, nieuwe kleren kopen als het nodig is en waarom zal je je dan druk maken? Of je nek uisteken? Of eens iets anders doen?

Op mijn werk had ik wel zulke mensen, niet vervelend maar leuk ook niet. Ze deden hun werk en that's it, daar werden ze voor betaald.
Meer wilden ze niet en hoefden ze niet.

Bernadet

Marjo
Berichten: 25849
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 06 Jun 2006, 21:22

En dat irriteert mij dus..

Marjo
Berichten: 25849
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 07 Jun 2006, 13:35

Weet je wat mij ook opviel? Je zegt dat die Chandrani probeert in te burgeren? Volgens mij was het zo dat ze Nederlands sprak, en al ingeburgerd was op haar manier. Ze was alleen illegaal. Ik had een vermoeden dat ze Edo aan de haak wilden slaan, ja ook, haar geliefde was er bij betrokken. Edo het rijke sulletje, die zou er wel intrappen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Jun 2006, 09:37

Daar moest ik even over nadenken Marjo.
Ja ze sprak al goed Nederlands, maar ik had het idee dat ze toch wel erg haar best deed om wat te verdienen en meer probeerde geld te krijgen voor haar ouders dan Edo te versieren.
Edo reageerde nogal bot op haar. Misschien dacht ze wacht maar zo behandel je mij niet, ik zal jou wel eens verleiden en laten zien wie ik ben. Die indruk had ik eerder. Volgens mij wist 'broer' er niets van gezien het einde. Daarin zegt hij 'Ze heeft me bedrogen'.

Marjo

Marjo
Berichten: 25849
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 08 Jun 2006, 22:03

Nee, ze heeft hem bedrogen door weg te gaan zonder hem. En dat geld verdienen voor haar ouders, dat was volgens mij bedrog, een praatje om Edo zand in de ogen te strooien.
Dit wordt herlezen, of Hogenkamp moet zelf uitsluitsel geven!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Jun 2006, 22:57

Nee, ze heeft hem bedrogen door weg te gaan zonder hem


Weg te gaan zonder hem??? Ze lag toch in het ziekenhuis?

Bernadet

Marjo
Berichten: 25849
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 09 Jun 2006, 16:59

Nu heb ik iets gemist denk ik. Heb jij het boek nog bij de hand?


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten