Frank Martinus Arion - Dubbelspel

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Frank Martinus Arion - Dubbelspel

Berichtdoor Dettie » 05 Mei 2006, 13:45

Het verhaal speelt zich af op een zondag in het begin van de jaren zeventig en de vertelde tijd loopt in drie delen van de ochtend tot de avond.

Lees het verslag.. klik hier http://www.leestafel.info/frank-m-arion


sneuper
Laatst gewijzigd door Dettie op 08 Apr 2009, 13:58, 2 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 05 Mei 2006, 21:23

Ik weet nog niet zo net of ik aan dat simultaan lezen mee wil doen. Het trekt me helemaal niet!

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor librije » 11 Jan 2007, 22:24

Het boek voor Nederland Leest 2007 is bekend: Theo Thijssen - De gelukkige klas. Lijkt mij een betere keuze dan Dubbelspel.

Maar mijn vraag:

Wie heeft Dubbelspel gelezen en wat vonden jullie ervan?

Librije.
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."
Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Jan 2007, 22:36

ja! Ik heb het gelezen en ik vond het een érg goed en mooi boek.
Alleen het einde was onwaarschijnlijk en vreemd. Dat vond ik jammer juist omdat ik de rest zo goed vond. Het boek ligt nog steeds op mijn boeken-waarvan-ik-nog-een-verslag-moet-maken-stapel.

Dettie

Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 11 Jan 2007, 22:38

Ik heb het nooit uitgekregen, ik vond het drie keer niks. Verbaasde me over de positieve reacties..maar gelukkig voor meneer Arion verschillen smaken..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Jan 2007, 22:40

Ik vond de sfeer erg mooi weergegeven, de tropische hitte was als het ware voelbaar. Ook het leven daar kwam mooi uit de verf, hoe er met elkaar omgegaan wordt...
Vond je het niets omdat je niet zo gek bent op boeken die andere culturen (is dat het goede woord) weergeven?

Dettie

Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 11 Jan 2007, 22:43

Dat helpt wel natuurlijk, ik vond dit ook zo'n raar verhaal. Mensen die alleen maar domino spelen en dat om schoenen.. toen dat met die schoenen begon ben ik afgehaakt..vond het te gek om los te lopen.
Ik weet intussen dat het daar op Aruba (was het toch?) normaal is, maar nee, geef mijn portie maar aan fikkie..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Jan 2007, 22:55

Domino is HET spel op Curaçao. Zoals Mah Jong in China.
Dus zo gek is dat niet dat het in dat boek beschreven wordt, het gaat in het verhaal ook niet écht om het spel maar wat er zich in de hoofden van die mannen afspeelt.
Ach wat is het verschil, kaarten om geld, spelletje winnen en een snoepje krijgen, of fiches of... schoenen?
Die schoenen waren meer een symbool, het schrijnende was dat een zoontje van een speler niet naar school kon omdat hij geen schoenen had. Het was dus meer een onderling steekspel, laten zien dat jij het beter hebt en tien paar schoenen kan afstaan.

Dettie

Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 12 Jan 2007, 12:20

Ja dat weet ik wel, wat je vertelt. Maar het spreekt mij dan niet aan. Waarom niet, tja..
Ik zit op het moment ook in zo'n discussie over Mark Haddons boek, over het Asperger syndroom. Ik vond dat boek ook niet zo bijzonder, en denk dus omdat ik niks met het Asperger syndroom heb..
Met de leefwereld op Curaçao ook niet, het trekt me niet, het zegt me niks, ik voel het niet aan. Het was niet alleen de schoenen hoor, dat was de druppel..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 12 Jan 2007, 12:30

Ja zowel bij Haddon als Arion vind ik het juist wel prettig om te lezen hoe andere mensen (al dan niet in andere landen) leven, hun leefwijze, wat er in ze omgaat, wat voor invloed een klimaat op mensen kan hebben enz.
Bij Haddon vond ik het wel verhelderend om te weten hoe iemand met het Asperger syndroom dingen ervaart. Alles moet heel duidelijk verteld worden. Eigenlijk voor mensen zonder dat syndroom ook wel prettig.

Dettie

Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 12 Jan 2007, 12:40

Als je ermee in aanraking komt wel. Maar ik ken niemand.. ik raak pas geïnteresseerd als ik er wel in aanraking mee kom. Dan wil ik meer weten. Het heeft geen zin voor mij om nu al die informatie te krijgen.
Vergeet het toch weer..
Dat werkt bij jou zo niet?
Ik denk dat ik daarom ook geen interesse heb in verre landen..zelf kom ik er niet, en ik vind het pas leuk als iemand die ik ken er heen gaat en er over vertelt..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 12 Jan 2007, 12:51

Hoe moet ik het zeggen.. Alles houdt toch verband met elkaar?
Als je weet hoe mensen in andere landen leven, in welke omstandigheden, wat een geloof daar betekent, wat een levensritme ze hebben dan heb je meer begrip voor bepaalde reacties, begrijp je veel meer de samenhang van de geschiedenis.
Ik vind het fascinerend eigenlijk.

Bijv. De Tibetanen, die hebben respect voor alles wat leeft.
Dan vallen Chinezen dat land binnendringen en moorden en plunderen.
Dat heeft sowieso al een impact maar voor hun, met hun levensovertuiging, veel meer.
Of bijv. Indië, lezen hoe het Hindoeïsme verweven zit in hun dagelijks leven. Hier in Nederland gaan veel mensen naar de kerk en dat is het (niet alle mensen) maar doen verder weinig met het geloof, het zit niet in hun dagelijks leven verweven. Bij het Hindoeïsme wel, mensen leven daarnaar. Dat vind ik interessant en nog veel meer dingen die ik interessant vind.

Je kan door over allerlei culturen en volken, al dan niet in romanvorm, te lezen die dingen die je aanspreken gebruiken en/of over nadenken.

Maar ja, dat is wat mij persoonlijk aanspreekt erin.

Dettie

Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 12 Jan 2007, 14:53

Dat is helemaal waar, maar Tibet is ver van mijn bed hoor..daar heb ik niks mee. Misschien ben ik kortzichtig, maar ik vind mijn wereld groot genoeg.

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor librije » 12 Jan 2007, 15:12

Hè, gelukkig, is de discussie toch nog op gang gekomen. Want dat was uiteindelijk toch het doel van de actie: Nederland Leest? Mijn mening hangt ergens tussen die van jullie beiden in.

Ik vermoed, dat juist voor dit boek gekozen is (ik had er nog nooit van gehoord, ook niet van de auteur) om de Antilliaanse cultuur en literatuur uit de schaduw te halen.

Net als Dettie vind ik het leuk om iets op te steken uit een boek over andere culturen en tijden. En ik ben het ook met haar eens: hoe meer je daarvan weet, hoe meer je de samenhang kunt zien en hoe meer je kunt genieten van andere boeken, films, documentaires, verhalen van mensen etc. (Juist omdat ik bv. het boek van Heinrich Harrer - Zeven jaar in Tibet had gelezen kon ik genieten van de schitterende film daarover: genieten van details die me anders ontgaan zouden zijn, maar die juist wel de essentie van de Tibetaanse leefwijze uitmaakten.)

Toch was ik niet onverdeeld enthousiast over het Dubbelspel. Ik heb het halverwege weggelegd en mezelf later moeten dwingen verder te lezen. (Want een echt oordeel kun je alleen vellen, als je het helemaal gelezen hebt, vind ik.) Samengevat: ik wil wel iets opsteken uit een boek, maar het moet wel op een aantrekkelijke manier gebracht worden. En dat laatste vond ik niet het geval.

De bedoeling van het boek was mensen aan het lezen te krijgen. Dus eigenlijk wilde ik dat van jullie weten: was het daar geschikt voor? In een kritiek stond: "Het geeft weliswaar een goed beeld van de Cariben, maar het leest niet gemakkelijk, het is nogal dik en het ziet er verschrikkelijk uit."
Kortom: persoonlijke smaken verschillen (gelukkig), maar was Dubbelspel wel een goede keuze voor een leesbevorderingsproject?
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."

Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 12 Jan 2007, 15:44

Nee dus.. Wat voor antwoord kun je anders van mij verwachten?

Ik zou dus ook niet snel naar zo'n film over Tibet kijken. De keuzes voor film en andere dingen maak ik op eenzelfde manier.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 12 Jan 2007, 15:53

Ik denk ook niet dat dit boek het lezen zal bevorderen. Het leest inderdaad niet vlot genoeg. Te dik. Het verhaal duurt te lang. Ik vond het persoonlijk wel de moeite waard.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 12 Jan 2007, 16:20

Persoonlijk denk ik dat dit boek niet geschikt is voor mensen die niet veel lezen. Als het lezen moet bevorderen dan kan er beter een boek gekozen worden waarin meer actie is. Ik denk dat dit boek inderdaad voor mensen langdradig over kan komen omdat het lijkt alsof het alleen over een dominospel gaat.

Boeken van vroeger zijn sowieso een heel stuk trager dan boeken van nu. Ik weet niet of mensen dat trage nog kunnen waarderen.

Dettie
die het boek zelf ook erg lelijk vond om te zien, in een winkel zou ik het niet snel oppakken.

Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 12 Jan 2007, 17:42

Nou de gebonden versie was wel mooi..ik heb nu zo'n vier verschillende voorkanten gezien..
Wat denken jullie: zou Theo Thijssen dan zo'n betere keuze zijn?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 12 Jan 2007, 17:50

Theo Thijssen vraag ik me ook af Marjo of dat een beter keuze is.
Ik zelf vind het erg leuk, ook omdat niet voor Kees de jongen is gekozen maar eens een ander boek van hem.
Ik ben bang dat dit boek misschien ook te oud is. Maar je weet maar nooit.

Dettie

Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 12 Jan 2007, 17:50

Dat laatste is waar, we zullen het af moeten wachten. Kunnen er toch ook niets aan veranderen!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 12 Jan 2007, 17:56

Toch nog even vragen... Waarom vond je die schoenen zo raar?
(Het houdt me bezig)

Dettie

Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 12 Jan 2007, 17:57

nou ja! Spelen om schoenen?? Om geld, om knopen, om lucifers voor mijn part, maar schoenen???

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor librije » 12 Jan 2007, 20:09

Je moet dat hier juist andersom zien, Marjo: wie verloor kreeg een paar schoenen toegewezen: dat was een schande! Het scheen trouwens niet ongebruikelijk te zijn bij het dominospel. Ze speelden bovendien een dubbele rol. Zoals Dettie al zei: de rijkste van het stel dominospelers bracht tien paar schoenen mee die zijn vrouw best kon missen, terwijl de vrouw van de armste geen idee had hoe ze aan geld moest komen om schoenen voor haar zoon te kopen voor school. Zo zitten er veel meer dubbele bodems in het verhaal. Ik vind het doorgaans wel leuk dat soort zaken uit een verhaal te halen, maar dit duurde mij gewoon allemaal veel te lang.

Van Theo Thijssen heb ik naast Kees de Jonge ook In de ochtend van het leven en Het taaie ongerief gelezen. Maar De gelukkige klas toevallig niet. Toch denk ik dat dit boek in elk geval een stuk toegankelijker zal zijn en daardoor een breder publiek zal aanspreken. De bedoeling was ook dat de boeken discussies los zullen maken. Omdat het onderwerp meer mensen aan zal spreken, zit dat er ook wel in denk ik.
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."

Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 13 Jan 2007, 17:29

Pfff ik zit te ploeteren op een verslag, wat is dat moeilijk zeg bij dit boek.
Er gebeurt zoveel..

Dettie

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor librije » 13 Jan 2007, 18:00

Arme stakker, ik leef met je mee!

Daarom heb ik er van afgezien er een te maken: niet voor mezelf en niet voor Leestafel. Ik vind dat ik genoeg mijn best gedaan heb door het ondanks de nodige tegenzin op het laatst toch helemaal uit te lezen. En voor mijn "administratie" een verslag en enkele kritieken van internet geprint.
Maar wat vind je precies moeilijk? Er gebeurt zoveel, ja, maar moet dat ook allemaal apart vermeld worden? Of kun je het samenvatten en daarna opschrijven wat jou het meest aansprak en waarom?

Sterkte, Librije.
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."

Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten