Rudiger Safranski - E.T.A. Hoffmann, Eine Biografie

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Rudiger Safranski - E.T.A. Hoffmann, Eine Biografie

Berichtdoor Roel » 26 Jan 2006, 15:19

Blijkbaar is de ruimte voor een titel hier beperkt, daarom vermeld ik de volledige titel hier: ETA Hoffmann, Das Leben eines skeptischen Phantasten.
Klinkt intrigerend, niet! Dat was het leven van deze veelzijdige man ook. Hoffmann leeft nu nog voort in zijn literaire werk, terwijl zijn muzikale vruchten merendeels vergeten zijn.

Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/ruediger-safranski

Roel

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 26 Jan 2006, 15:28

Wat een mooi verslag, Rotor, erg interessant ook.

Groetjes. Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Jan 2006, 20:36

Je klinkt enthousiaster over deze biografie dan over de biografie van Vestdijk Rotor. Vind je het zo belangrijk dat het werk van de schrijver ook geanalyseerd wordt in een biografie?
Ik moet zeggen dat je me met je verslag wel prikkelt om dit te lezen, maar mijn kennis van het Duits is niet echt goed, dat gaat me dan héél veel energie kosten om te lezen.
Wat mij opvalt is dat de mensen die heel veel geproduceerd hebben of erg veelzijdig zijn, zoals Hoffmann, vaak als 'niet normaal of bizar'worden gezien. Zou bevlogenheid dan als bizar worden gezien? Ik ken het werk van Hoffmann niet dus ik kan niets zeggen over jouw opmerking "En de Konsertmeister Kreisler staat menig Hoffmann lezer helder voor ogen". Maar ik zou het graag lezen na jouw verslag. Vertaling, vertaling, waar is de vertaling? Waarom wordt dit niet vertaald?

Bernadet

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 01 Feb 2006, 13:29

Hallo Bernadet,

Ja, als het een echt een belangrijke schrijver is/is geweest, dat hij of zij grote invloed heeft gehad, kun je niet om een analyse van het werk heen. Maar nogmaals de biograaf moet er toe in staat zijn en dat is heus niet iedereen. Daarom is het zo verheugend dat Safranski zo diep met zijn analyse is doorgedrongen in het werk.
Deze biografie, ook speciaal de stijl van Safranski is heerlijk om te lezen. Het is zo boeiend en informatief. En als ik eerlijk ben is deze biografie boeiender dan die van Vestdijk door Hazeu, ja.
Bernadet, dat gebeurt als snel met schrijvers die van de norm, van het gangbare afwijken. En zeker als je dat nog over zaken schrijft, die afwijken van wat normaal wordt gevonden. En helemaal als Hoffmann daar op een nooit eerder vertoonde manier over schreef!
Ik weet niet of het al vertaald is of er een vertaling aankomt.
Ik denk het haast wel als de memoires van Chateaubriand hier vertaald uitkomen!


Bernadet schreef:Je klinkt enthousiaster over deze biografie dan over de biografie van Vestdijk Rotor. Vind je het zo belangrijk dat het werk van de schrijver ook geanalyseerd wordt in een biografie?
Ik moet zeggen dat je me met je verslag wel prikkelt om dit te lezen, maar mijn kennis van het Duits is niet echt goed, dat gaat me dan héél veel energie kosten om te lezen.
Wat mij opvalt is dat de mensen die heel veel geproduceerd hebben of erg veelzijdig zijn, zoals Hoffmann, vaak als 'niet normaal of bizar'worden gezien. Zou bevlogenheid dan als bizar worden gezien? Ik ken het werk van Hoffmann niet dus ik kan niets zeggen over jouw opmerking "En de Konsertmeister Kreisler staat menig Hoffmann lezer helder voor ogen". Maar ik zou het graag lezen na jouw verslag. Vertaling, vertaling, waar is de vertaling? Waarom wordt dit niet vertaald?

Bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 30 Apr 2009, 23:40

Roel er is een nieuw boek uit van Safranski, echt iets voor jou!

Beschrijving:
Na zijn veelgeprezen boek Friedrich Schiller of de uitvinding van het Duitse idealisme richt Rüdiger Safranski zich nu op de andere grote geestelijke stroming rond 1800: de Romantiek. In Romantiek beschrijft hij het tijdperk van Schlegel, Tieck, Novalis, Fichte, Schelling, Eichendorff en E.T.A. Hoffmann. Een tijdperk van losgeslagen genieën die vol verlangen en met de nodige ironie op weg gaan naar het grenzeloze en het geheimzinnige. De Romantiek was een voortzetting van de religie met esthetische middelen. Of, zoals Novalis het verwoordde: zij was de poging ‘aan het banale een verheven betekenis, aan het gewone een geheimzinnig aanzien, aan het bekende de waardigheid van het onbekende, aan het eindige een schijn van oneindigheid te geven’. (Atlas)

Rüdiger Safranski geeft op 14 mei a.s. om 20.00 uur een lezing in het Goethe Instituut in Amsterdam. Toegang: 5 euro / 3 euro.

Voor meer informatie over de lezing: http://www.goethe.de/ins/nl/ams/ver/nl4421960v.htm

Groet
Dettie


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten