Thomas Rosenboom - Publieke werken (Samenleesboek maart/april 2006)-

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Thomas Rosenboom - Publieke werken (Samenleesboek maart/april 2006)-

Berichtdoor Dettie » 23 Sep 2005, 16:28

Tot mijn stomme verbazing stond Thomas Rosenboom nog niet in het archief. Gelukkig vond ik het verslag van Lizzy (geplukt van de site van literatuur-leeskring) en heb dat verslag in het leestafel-archief gezet.

http://www.leestafel.info/thomas-rosenboom

Bernadet.
Laatst gewijzigd door Dettie op 17 Mei 2009, 14:47, 3 keer totaal gewijzigd.

Sarah
Berichten: 169
Lid geworden op: 19 Jun 2004, 00:30

Berichtdoor Sarah » 25 Sep 2005, 22:55

Ha, dit boek hebben jullie me op de allereerste chat waaraan ik deelnam aangeraden. Al meer dan een jaar geleden dus. Ik heb het boek toen meteen gekocht, maar het ligt nog steeds ingepakt en wel onderin de boekenkast. Nog steeds geen tijd gehad om het te lezen. Steeds gaan andere boeken voor. Als ik het verslag van Lizzy lees krijg ik toch wel erg veel zin om het nu eens uit te gaan pakken.........

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 26 Sep 2005, 10:22

Ik heb publieke werken gelezen in april 2004, maar kan zo gauw geen verslag van mezelf vinden! Zou ik dat nou niet gemaakt hebben?
Vreemd...

Hendrik
Berichten: 111
Lid geworden op: 19 Apr 2005, 16:16
Locatie: Friesland
Contact:

Berichtdoor Hendrik » 28 Sep 2005, 15:18

Ik heb het ook gelezen, maar er nooit een verslag van gemaakt. Het enige wat ik me van het boek herriner is dat ik ervan genoten heb, maar dat het wel inspanning vergde om voorbij de saaie stukken te komen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 30 Sep 2005, 13:43

En het verslag van marjo staat er eindelijk ook op.
Sorry marjo, was het helemaal vergeten.

Lees verder... http://www.leestafel.info/thomas-rosenboom

Bernadet
Laatst gewijzigd door Dettie op 17 Mei 2009, 14:48, 2 keer totaal gewijzigd.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 05 Okt 2005, 19:58

Publieke Werken heb ik niet gelezen, wel zijn debuut Gewassen vlees.
Dat vond ik een heel bijzonder boek, met zijn archaische zinnen kwam het aardig in de buurt van Jacob van Lennep's werk.

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 07 Okt 2005, 23:16

Hoi Rotor en alle andere belangstellenden...
Gewassen vlees was niet het debuut van Thomas Roosenboom...
Eerder schreef hij De mensen thuis ( verhalen 1983) en Vriend van verdienste (Roman 1985)
Met het boek Gewassen vlees won hij wel in 1995 de Libris Literatuurprijs, en in 1997 de Dirk Martensprijs!
Aan te bevelen!!!
Groetjes Irene

lizzy
Berichten: 174
Lid geworden op: 17 Mei 2004, 20:14

Berichtdoor lizzy » 08 Okt 2005, 11:17

Het staat in de kast. Vreemd, want ik heb wel al zijn andere boeken gelezen. Laatst nog "De nieuwe man", geweldig!!! Ik moet er toch maar eens in beginnen.

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 16 Mar 2006, 14:48

archaische zinnen

Wat bedoelen jullie met archaisch? Ouderwets? Of heeft het een andere betekenis?

Inge (die te lui is om een woordenboek te zoeken) 8)

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 16 Mar 2006, 14:58

Heb archaisch al gevonden hoor.
Nou, ik heb jullie verslagjes eens gelezen. Allemaal spreken jullie van "vertraging" in het midden. Nou ik zit nog maar een dikke, nou toch al 175 blz. ver en ik vind dat het nog geen tempo gekregen heeft. Geen moment het ik het gevoel "en nu wil ik weten wat er verder gebeurd". Ik heb zo'n beetje hetzelfde gevoel als bij de "avonturen van kavalier en clay". Het kabbelt maar voort als en rustig beekje.
Wat mis ik????

Inge

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 16 Mar 2006, 15:30

En???? al reacties op de publieke werken????
Ik vind het in ieder geval een "lastig" te lezen boek. De "ouderwetse" zinswendigen en woorden;het steeds binnen het hoofstuk verspringen van Hoogeveen naar Amsterdam, van Anijs naar Vedder;het veel herhalen maken het lezen niet bepaald eenvoudig. Je moet echt wel geconcentreert lezen. Ook vind ik de voortgang van het verhaal nogal traag. Het blijft maar duren.
Ik zal eens op zoek gaan op het forum of er al reacties zijn geweest vroeger. Eens kijken wat er daar gezegd wordt.
Inge

Ik heb dit even hier gezet Inge.

Groetjes
Bernadet

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 16 Mar 2006, 15:42

Geen probleem Bernadet. Moest eigenlijk eerst opzoek gegaan zijn naar de topic in het forum. Te laat aan gedacht :?

Groetjes Inge

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 16 Mar 2006, 16:02

Ja ik vond dat verspringen juist wel leuk. De tegenstelling tussen platteland en stad. En vooral érg leuk vond ik de beschrijving van Amsterdam, dat zal voor jou wat minder zijn natuurlijk.
De ouderwetse schrijfstijl past wel bij het verhaal. Als je in dit boek met moderne woorden zou komen zou dat heel raar zijn.
Nou ja, ik vond het dus een erg mooi boek.

Bernadet

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 16 Mar 2006, 16:21

De ouderwetse schrijfstijl past wel bij het verhaal. Als je in dit boek met moderne woorden zou komen zou dat heel raar zijn

Da's een feit. Maar het vergemakkelijkt het lezen er niet op.
En er zijn toch nog veel boeken die in de "oudheid" geschreven zijn en toch gewoon nederlands gebruiken? Ik bedoel: dit boek is geschreven in 1999. Het is toch geen noodzaak om in "oude" gramatica te vervallen om te vertellen van 18... Alhoewel dat het hier, in dit boek, de verschillen in "woordenschat" tussen de "betere" klasse en de veldenaars beter weergeeft.
De tegenstellingen tussen stad en platteland vindt ik ook wel goed. Ik bedoel meer: Bv Anijs is aan het woord, plots, zonder enige "echte" overgang is het Vedder die aan het woord is. Soms raak ik zo het noorden kwijt.
De bschrijving van Amsterdam dan: nou, die vind ik eerder verwarrend. Er wordt blijkbaar toch een beetje vanuit gegaan dat iedereen Amsterdam kent en ik heb inderdaad absoluut geen voeling met die stad :? Zal het moeten op een van mijn lijstjes zetten :lol: Dingen die ik nog wil bezoeken :lol:

Inge

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 17 Mar 2006, 12:38

Rosenboom is een echte schrijver voor mensen die eens lekker willen onthaasten! Net als bij van Lennep zie je zelf als lezer terug in een landschap en steden waar de drukte van het verkeer nog behoorde tot de toekomst, waar iedereen nog de moeite nam om zich heen te kijken (als je dat tegenwoordig een een van de grote steden doet, moet echt goed uitkijken niet overhoop te worden gereden door tram, auto, bromfiets, bakfiets en fiets!) en te letten op de kleine dagelijkse dingen.

Sarah
Berichten: 169
Lid geworden op: 19 Jun 2004, 00:30

Berichtdoor Sarah » 18 Mar 2006, 23:15

Ik ben begonnen in Publieke Werken en inmiddels al op blz. 144. Jongens, jongens, wat is dat genieten met een grote G! Wat een prachtig woordgebruik en een mooie zinnen.

Verbroosd, op brieke benen, wankelde Anijs terug over de kade. Nog nooit van verbroosd en briek gehoord, maar ik zie het helemaal voor me.

En die humor in de beschijvingen van Anijs en Vedder. Ze zijn zo met zichzelf ingenomen en vinden zichzelf zooo verschrikkelijk belangrijk dat ze helemaal niet in de gaten hebben dat de mensen om hen heen er misschien heel anders over denken. Ik ben benieuwd wat er verder nog allemaal staat te gebeuren.

Groetjes van Sarah, die niet begrijpt hoe ze dit boek meer dan anderhalf jaar lang ingepakt en al in de kast heeft kunnen laten liggen.

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 19 Mar 2006, 09:17

Ik ben blijkbaar de enige die worstelt met zo'n zinnen en woorden :? En die de humor van die arrogantie niet inziet :? Het ergert me eerder. Het strekt Anijs tot eer dat hij de Veldenaars wil helpen maar het onderliggende gevoel dat hij het alleen maar doet om zelf op een voetstuk geplaatst te worden vind ik ergerlijk. Vedder vindt ik eerder stom met zijn onnozele poging zijn bod door te drijven. Hij weet dat hij verkeerd gerekend heeft, dat het bod belachelijk hoog is en toch drijft hij door. Sukkelaar.
Het boek is bijna uit en ik ben er blij om. Nog een 10-tal bladzijden te gaan.

Inge

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 19 Mar 2006, 10:38

Nee hoor Inge, ik heb dit boek twee keer in een leesclub hier in het dorp besproken en er zijn er meerderen die de taal vreselijk vinden.
Ook waren daar erg verschillende meningen over het boek.
Sommigen vonden het sloom en traag en anderen vonden het geweldig.
Ik hoor bij de laatste catergorie. Ik vind het nog steeds prachtig en geniet van de zinnen.
En ik heb me natuurlijk ook scheel zitten ergeren aan die Vedder, dat hij maar door bleef gaan met de prijs opdrijven. Je dacht iedere keer: "Man néém dit bod nou aan!" Maar dat vond ik ook wel weer spannend, het blijft steeds onzeker hoe de afloop zal zijn.

Die apotheker is eigenlijk heel bang, hij ziet dat die andere een diploma heeft, hij niet, hij ziet dat die ander uit een rijker nest komt, hij niet. Anijs ziet z'n hele toekomst in diggelen vallen en dan komt die Vedder met zijn voorstel.... Ik denk niet dat Anijs zichzelf op een voetstuk wil plaatsen. Hij wil zijn toekomst zeker stellen.

Bernadet

MoniquevZ
Berichten: 71
Lid geworden op: 22 Feb 2006, 18:13

taalgebruik

Berichtdoor MoniquevZ » 19 Mar 2006, 16:03

Ik vind het taalgebruik in Publieke Werken juist prachtig, het hoort bij de tijd waarin het zich afspeelt. En ja, je kunt je ergeren aan de manier waarop Vedder zich gedraagt bij het onderhandelen over de verkoopprijs van zijn huis of aan de manier waarop Anijs wil weldoen. maar ik heb er eigenlijk wel om gelachen. Het is 'maar' een boek, toch geloof ik dat er in werkelijkheid echt zulke mensen bestaan. En aan het eind komt alles bij elkaar, heel knap gedaan.
De enige scenes in het boek waarbij ik met kromme tenen zat, waren die over die dochter in het veen gingen (Johanna? 't is al een tijdje geleden dat ik het gelezen heb), over het venstervrijen en hoe dat allemaal ging en hoe zij uiteindelijk een mismaakt kind baart. Dat vond ik echt heel naar.
Ben nu wel erg benieuwd naar Gewassen Vlees, moet ik me daar een zelfde soort boek bij voorstellen? En de nieuwe man?
Hoor het graag, groetjes, Monique

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 20 Mar 2006, 08:48

Ja, dat met Johanna vond ik ook naar. Eigenlijk begreep ik ook niet hoe Anijs van het doodgeboren kind in 1 flits tot de conclusie kon komen dat het gehandicapt was en dat het daarom van Bulles? moest zijn. Ik vond dat zo'n rare kronkel..... :?
Ja hij zegt iets van "toen ik naar het gezicht van B keek,...." maar hij heeft het kind nooit "echt" gezien. Hij zag het maar in een flits.
Ook vond ik het onstellend dat ze het kind zo vlug maar begraafden. Twee tikken, het huilt niet en hup, onder de grond. :shock: :shock:
Nee, eerlijk, het boek was niet echt aan mij besteed.

Inge

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 23 Mar 2006, 09:33

Effen iets rechtzetten.
Nee, eerlijk, het boek was niet echt aan mij besteed.

Pas het laatste stuk van het boek kreeg me in zijn ban. Totdat het "gedacht" kwam om iedereen naar Amerika te verschepen vond ik het boek eerder saai. Nu pas begrijp ik dat alles een lange inleiding was naar het einde toe. Pas op het eind komt alles tesamen. Vanaf dat er sprake is van de volksverhuis hield ik mijn adem in. Zou Veder het geld voor zijn huis krijgen? Zou hij het bod aanvaarden om toch maar iets te hebben? Hoe zou hij de rest dan betaald krijgen? Zou de maatschappij Veders bod aanvaarden? Nou, omdat ik al wist dat de huisjes blijkbaar waren blijven staan vermoedde ik van niet. Maar hoe zouden die mensen dan in Amerika geraken?
Nu pas begreep ik waarom die lange aanloop nodig was. En nu het boek uit is moet ik zeggen:" Uiteindelijk vond ik het toch een mooi boek". Ik ben wat blij dat ik het niet terug naar de bieb gedaan heb maar volgehouden heb om het uit te lezen.

Inge

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 23 Mar 2006, 09:39

Hee Inge wat goed! Dat was juist wat ik zo spannend vond... komen ze nog in Amerika????
Ik kon die Vedder af en toe wel wat doen, dat bedoelde ik met ergeren, hij blééf maar doorgaan terwijl je dacht: "Man néém het nou!"
Er zat zoveeel aan vast, waarom bleef hij maar doorgaan en doorgaan.
De uiteindelijke 'oplossing' (die huisjes) is uniek atuurlijk.

Bernadet

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 23 Mar 2006, 09:43

Jammer alleen dat hij het voor zijn buurman ook verpest had. Alhoewel ik me afvraag of dat zo was.... Toen hij de reclame van het raam van zijn buurman trok vond hij een affiche "te koop". Zou die buurman verkocht hebben???????
Maar als dat zo is waarom is de buurman zijn huis dan niet gesloopt?????
Vragen, vragen, vragen,.....
En die Theo..... was dat misschien de zoon van Ebber????????
Achteraf blijven die losse eindjes toch vragen oproepen.

Inge

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 23 Mar 2006, 09:46

Ik zal er nog eens diagonaal doorheengaan zoals Marjo zo mooi zegt.
Door jullie krijg ik gewoon weer zin het nóg een keer te lezen! (4e keer)

Bernadet

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 23 Mar 2006, 10:18

Daar was ik ook mee bezig, met dat diagonale..


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten