Theun de Vries - Het geslacht Wiarda

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
PetraO.

Theun de Vries - Het geslacht Wiarda

Berichtdoor PetraO. » 22 Aug 2005, 15:32

Het zijn twee boeken in een band, namelijk Stiefmoeder Aarde en Het rad van Fortuin. Theun de Vries beschouwde Stiefmoeder Aarde als zijn beste boek.

Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/theun-de-vries

PetraO

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 22 Aug 2005, 16:05

Jeetje de boekverslagen stromen binnen vandaag.
Theun de Vries schrijft prachtig. Ik heb boeken van hem gelezen over het leven van Rembrandt (prachtig) en Het meisje met het rode haar. En ik heb hier nog Anna Caspari staan. Ik vind het een zeer onderschatte schrijver.
bedankt Petra voor je mooie verslag én het onder de aandacht brengen van Theun de Vries.

Bernadet

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 22 Aug 2005, 16:43

Ik vond dit nog Petra.

Een friesche Forsythe-saga
De briefwisseling tussen Theun de Vries en uitgeverij Van Loghum Slaterus
rond de Wiarda-cyclus
Achter het Boek 38

Een friesche Fortsythe-saga geeft een unieke kijk op de ontwikkeling tijdens een cruciale periode van het schrijverschap van Theun de Vries.

Een friesche Forsythe-saga is gebaseerd op de briefwisseling tussen Theun de Vries en de firma Van Loghum Slaterus. De uitgave richt zich op de roman Stiefmoeder aarde (1936) en de andere delen van de Wiarda-cyclus. Alle aspecten van deze Friese pendant van John Galsworthy's Forsyte saga en de verhouding tussen De Vries en zijn uitgever komen aan de orde: van de eerste plannen, de beoordeling van de kopij, de verkoop, de receptie, de honoraria en andere financiële perikelen, tot de al dan niet gerealiseerde vertalingen.

Verder komt de vriendschap tussen De Vries en Van Loghum Slaterus' directeur J.L. van Tricht naar voren en wordt er aandacht besteed aan de politieke ontwikkeling van De Vries: zijn toetreding tot de CPN, zijn werk voor Het Volksdagblad en Politiek en Cultuur, zijn naoorlogse uitgaven bij communistische uitgeverijen die zijn relatie met de sociaal-democratische Van Loghum Slaterus op het spel zetten, en zijn wedervaren tijdens de Tweede Wereldoorlog en de Koude Oorlog.

Extra informatie:
Ingenaaid, 700 pagina's
Met illustraties
Verschenen: april 2004
Gewicht: 1882 gram
Formaat: 246 x 246 x 40 mm
Bas Lubberhuizen

Groet Bernadet
Laatst gewijzigd door Dettie op 23 Sep 2005, 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 22 Aug 2005, 16:50

Er schijnen nog twee delen over het geslacht Wiarda te zijn:

Hij schreef in romanvorm ‘de kroniek van het Friese geslacht Wiarda’: Stiefmoeder Aarde, Het Rad der Fortuin; De bijen zingen; De Freule.

Bernadet

PetraO.

Theun de Vries

Berichtdoor PetraO. » 22 Aug 2005, 17:02

Bedankt Bernadet!,
Jouw posting was aanleiding om de Forsythe-sage van de stapel "misschien nog lezen" naar de stapel "zeker lezen!" te verplaatsen (voor de bookcrossers onder ons: ik had mijn ebay-stapel verdeeld in drie categorieën. In de stapel "niet lezen" zitten nog wat echte streekromans).
Ik zou dat brievenboek dat je noemt wel willen lezen, kom ik wellicht nog wel tegen.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 22 Aug 2005, 17:56

Ik denk dat je het wel weet maar de Forsythe sage is niet waar ik het hierboven over had. Ik weet wel dat ik dat vroeger ook een heel mooi verhaal vond.

Dat brievenboek lacht me ook vreselijk toe. Het is te koop bij de boekwinkels maar wel vrij prijzig E 40,00

bernadet

Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”