Kate Atkinson - Bladeren van licht

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Plaats reactie
berdine

Kate Atkinson - Bladeren van licht

Bericht door berdine »

Achterflap: 'Bladeren van licht' is een gewaagde mengeling van geschiedenis, komedie en tragedie, geïnspireerd op Shakespeare. Het is de kroniek van de exentrieke familie Fairfax, die al eeuwen bij het grote woud van Lythe woont. In de loop der tijden verdwijnt het bos en daarmee ook de glorie van deze Engelse familie. Gezien door de ogen van Isobel Fairfax, geboren in het midden van de twintigste eeuw, ontrolt zich het meeslepende verhaal van deze bijzondere familie.

Ook in deze roman speelt Atkinson met de tijd. In afwisselende hoofdstukken "heden" en "verleden" wordt het wel en wee van de familie Fairfax beschreven, waarbij het begrip "tijd" niet al te letterlijk moet worden genomen. Vertelster Isobel valt nogal eens in een "tijdscheur" en krijgt zodoende het een en ander mee uit een ver verleden. Zij raakt zelfs opeens totaal verward, wanneer er allerlei onverklaarbare dingen gebeuren, die later helemaal logisch verklaard worden door de auteur. Of toch niet? Een geweldige hutspot van wat wel of niet is gebeurd, doorspekt met tientallen verwijzingen naar Shakespeare en andere auteurs, evenals diverse sprookjes. Atkinson is een prima kok, die al deze ingrediënten goed weet te mengen tot een smakelijk geheel!
Marjo

Re: Kate Atkinson - Bladeren van licht

Bericht door Marjo »

Ik dacht dat ik wel eens iets van deze schrijfster gelezen had, maar kan het niet vinden. En de boeken op haar site zeggen me niets, maar ja, ik zou ze ook in het Nederlands gelezen hebben.
berdine

Bericht door berdine »

"Leven na leven" misschien?
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Leven na leven vond ik prachtig en ook deze klinkt heel aanlokkelijk. Het gaat op mijn lijstje!
Marjo

Bericht door Marjo »

Het zegt me niets, dus ik denk dat het bij een voornemen gebleven is.
Plaats reactie