Hedda is kunstenares. Ze probeert het wezenlijke van de dingen in haar tekeningen te vangen. Aangezien dit in haar ogen steeds mislukt verscheurt ze continue haar werk. Tegelijkertijd wordt ze verteerd door jaloezie op de minnares van haar man. Na een tijdje begrijp je dat zijzelf die minnares is en dat ze als het ware uit twee personen bestaat. Haar gevoelens worden steeds heftiger en aan haar man heeft ze niets. Die begrijpt niets van haar en Hedda's gedrag wordt almaar verwarder en gewelddadiger. Ze kan maar beter van hem af zijn. Het verhaal ontwikkelt zich richting een drama.
Het boek bestaat uit twee delen. In elk deel krijg je hetzelfde verhaal van één van de twee Hedda's te horen, maar de situaties zijn maar deels hetzelfde en de details verschillen enorm. Alleen aan een paar zinnen, die je ook in het eerste deel hebt gelezen, herken je dezelfde situatie. Ook wat de afloop betreft is het niet helemaal zeker of dit de "ware" versie is. Goed boek.
Gijs IJlander - De lichtval
Re: Gijs IJlander - De lichtval
Klinkt interessant. Wel bijzonder dat Hedda dan ook de minnares blijkt te zijn.
Hedda is geestelijk gestoord. Ze bestaat uit twee personen, die niets van elkaar weten. Nou ja, de ene weet wel van het bestaan van een "schaduwvrouw". De ander herkent zichzelf niet op de foto's en denkt dat het een minnares is. En voor de buitenwereld is ze denk ik alleen maar een ingewikkelde persoonlijkheid. Haar man had eerder in moeten grijpen, als er tenminste echt gebeurt wat beschreven staat. Voor hetzelfde geld gebeurt het alleen in haar geest. Ze is een boeiende puzzel, voor de lezer althans.
Dat soort verhalen spreken me wel aan. Wordt er ook verklaard waarom ze zo is geworden? Vaak heeft iemand dan iets traumatisch meegemaakt. Is dat bij Hedda ook het geval? Je hoeft niet te verklappen wat het is hoor.
Er is wel iets traumatisch gebeurd, maar voor zover ik kan nagaan was dat later. Zeker ben ik daar niet van. De ene Hedda heeft het daar wel over en de andere met geen woord. Het verhaal is niet chronologisch opgebouwd.
Wil je het lezen? Het is niet zo dik. Met 4 postzegels redden we het wel.
Het is overigens een afgeschreven bibliotheekboek, maar behalve een vieze sticker op de cover mankeert er niet veel aan.
Wil je het lezen? Het is niet zo dik. Met 4 postzegels redden we het wel.

Het is overigens een afgeschreven bibliotheekboek, maar behalve een vieze sticker op de cover mankeert er niet veel aan.
Als de ene Hedda het daar wel over heeft en de andere niet dan is een van de Hedda's misschien in het leven geroepen omdat de ander het gebeuren niet aankon. Ik zou het wel willen lezen maar er ligt hier echt een belachelijk grote stapel recensie-boeken. Voorlopig kom ik dus nergens anders aan toe. Wel heel lief dat je het aanbiedt!
De bibliotheek in Den Haag heeft het boek, dus ik kan het lezen.