Sibylle Berg - Vielen Dank für das Leben
Sibylle Berg - Vielen Dank für das Leben
Korte inhoud : Al bij Toto's geboorte klaagt de vroedvrouw dat ze nog nooit zo'n vreemd kind op de wereld heeft geholpen. Het wordt niet beter, want Toto is geslachtloos en men besluit er een jongen van te maken. De moeder, die geen werk of partner heeft, is aan de drank en vergeet het kind vaak. Het panorama van ellende breidt zich verder uit, naar een weeshuis, een pleegfamilie op het platteland en dan naar het vrije westen, waar Toto weer op allerlei manieren te maken krijgt met het slechtste in de mens. Toto's talenten: een absoluut gehoor en een prachtige falsetstem helpen hem niet verder.
Een boek als een manifest, dat niet uit is op subtiele nuances, maar dat doelbewust wil aankomen als een mokerslag.
Furieuze aanklacht tegen de gehele mensheid die gedreven wordt door hebzucht en haat. Iedereen die anders is wordt neergesabeld en daarnaast sukkelt de wereld langzaam naar de ondergang. Toto is de verpersoonlijking van pure goedheid. Hij - later zij - wil alleen maar mensen helpen en verlangt daarvoor niets anders dan geliefd te worden door iets of iemand. Toto droomt 'dat er een man naast haar ligt, lang en dun, met dons bedekt, misschien is het ook wel een hond, die ze strelen kan'. Een verlangen dat haar leven lang nooit gestild wordt. Toto wordt door iedereen beschimpt, misbruikt en mishandeld. Toto klaagt niet,want ze vraagt niet naar het waarom. Ze beschouwt en accepteert. Tot het bittere einde.
Sibylle Berg haalt woedend uit naar de hele wereld, in een smeuïg Duits, sarcastisch, maar niet zonder humor. Indrukwekkend.
Nederlandse titel "Nog bedankt voor dit leven".
Een boek als een manifest, dat niet uit is op subtiele nuances, maar dat doelbewust wil aankomen als een mokerslag.
Furieuze aanklacht tegen de gehele mensheid die gedreven wordt door hebzucht en haat. Iedereen die anders is wordt neergesabeld en daarnaast sukkelt de wereld langzaam naar de ondergang. Toto is de verpersoonlijking van pure goedheid. Hij - later zij - wil alleen maar mensen helpen en verlangt daarvoor niets anders dan geliefd te worden door iets of iemand. Toto droomt 'dat er een man naast haar ligt, lang en dun, met dons bedekt, misschien is het ook wel een hond, die ze strelen kan'. Een verlangen dat haar leven lang nooit gestild wordt. Toto wordt door iedereen beschimpt, misbruikt en mishandeld. Toto klaagt niet,want ze vraagt niet naar het waarom. Ze beschouwt en accepteert. Tot het bittere einde.
Sibylle Berg haalt woedend uit naar de hele wereld, in een smeuïg Duits, sarcastisch, maar niet zonder humor. Indrukwekkend.
Nederlandse titel "Nog bedankt voor dit leven".
Re: Sibylle Berg - Vielen Dank für das Leben
Staat al op m'n te lezen lijstje.
Lijkt me een heftig boek Berdine. Ik zag ook op de boekcover een stel zwarte schapen tegenover en één wit schaap,
dat witte schaap is vast de goede Toto tegen de rest van de wereld.
Gek is dat toch dat als iemand goed (verpersoonlijking van pure goedheid) is dat mensen daar agressief van worden, dat is me wel
vaker opgevallen.
Knap dat iemand dat dan ook beschrijven kan.
Dettie
dat witte schaap is vast de goede Toto tegen de rest van de wereld.
Gek is dat toch dat als iemand goed (verpersoonlijking van pure goedheid) is dat mensen daar agressief van worden, dat is me wel
vaker opgevallen.
Knap dat iemand dat dan ook beschrijven kan.
Dettie
O, dat is niet gek, Dettie. Mensen kunnen niet uitstaan, dat een ander is zoals ze zelf niet zijn kunnen. Het is gewoon afgunst en ook 'zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten'. De enige die zich als vriend van Toto opwerpt, pas na heel lange tijd, is er zelfs op uit om haar te vernietigen. En dat wordt letterlijk bedoeld. Nadat hij haar een tijdlang heeft gevolgd en ervoor heeft gezorgd dat ze keer op keer haar kamer of huis wordt uitgezet en wordt ontslagen heeft Toto niet uit haar evenwicht kunnen brengen. Dan probeert hij het maar door met haar aan te pappen, maar de goedheid in Toto is onverwoestbaar. Het is een heel heftig boek. Maar omdat Toto alles gewoon accepteert is het goed te doen. Het is duidelijk niet "echt". Het is de auteur te doen om de mensen tot inzicht te brengen: waar ben je mee bezig? Het is ook een apocalyptisch boek.
Kreeg je niet de neiging om te roepen Toto kijk uit, je wordt kapotgemaakt? (bij wijze van spreken)
Of dacht je wat fantastisch hoe Toto telkens weer al het goede blijft zien. En in feite trouw aan zichzelf blijft.
Het is ook positief dat er tenminste één iemand zo is.
Dettie
Of dacht je wat fantastisch hoe Toto telkens weer al het goede blijft zien. En in feite trouw aan zichzelf blijft.
Het is ook positief dat er tenminste één iemand zo is.
Dettie
Nee, die neiging had ik niet, omdat zoals gezegd, het niet "echt" is. Het zou geen zin hebben om tegen Toto te roepen: Kijk uit! omdat Toto niet zou snappen waarvoor. Het is geen keuze van Toto om te zijn zoals ze is. Het is een gegeven. Wat ik wel het hele boek door hoopte: dat er tenminste één iemand zou zijn die zich om haar zou bekommeren. Maar telkens blijkt die persoon het toch weer voor het geld te doen en Toto te laten vallen als de klus geklaard is. Het was echt zo sneu, dat Toto droomde van iemand om vast te houden, desnoods een hond. Maar Sibylle Berg is genadeloos.....
Ja, en dat genadeloze lijkt me zo heftig. Vooral omdat het om iemand gaat die door en door goed is, net wat jij zegt die zou het niet
eens snappen dat als ze gewaarschuwd wordt. Het is niet zo dat Toto als een naïeve, simpele ziel neergezet wordt?
En nog een vraag: Ligt het goede van Toto er volgens jou te dik bovenop? Omdat je zegt dat het niet "echt" is.
Of is het wel goed beschreven maar denk jij dat zulke mensen gewoon niet bestaan, die zijn er niet, vandaar niet "echt".
(wat ben ik lastig he)
Dettie
eens snappen dat als ze gewaarschuwd wordt. Het is niet zo dat Toto als een naïeve, simpele ziel neergezet wordt?
En nog een vraag: Ligt het goede van Toto er volgens jou te dik bovenop? Omdat je zegt dat het niet "echt" is.
Of is het wel goed beschreven maar denk jij dat zulke mensen gewoon niet bestaan, die zijn er niet, vandaar niet "echt".
(wat ben ik lastig he)
Dettie
Het is een zwart sprookje. Toto is een naïeve simpele ziel, die zich niets afvraagt, maar gewoon neemt wat er komt. Het lijkt me dat zulke mensen niet bestaan. Iemand heeft altijd wel een paar negatieve punten, al zijn het maar negatieve gedachten. Het is zonder meer goed beschreven. Het gaat om het geheel, niet om deze ene Toto. Er zit veel herkenbaars in dit boek wat betreft hoe de maatschappij nu is. Het is een aanklacht tegen hoe de mensheid zich ontwikkelt. Meer, meer, meer, ten koste van alles. En degenen die niet in staat zijn om meer te scoren, worden verbitterd en venijnig naar mensen die wel meer hebben of degenen die er niet op uit zijn. Want dat kan niet. Dat klopt niet. Mensen die gewoon aardig zijn, terwijl ze niks hebben, die kun je niet vertrouwen. Die snauw je af als ze vriendelijk zijn. Je slaat hun hand weg als ze je willen helpen. En als ze er dan ook nog eens raar uitzien zoals Toto: te groot voor een vrouw, te zacht voor een man, dan kun je er bij voorbaat alleen maar een hekel aan hebben.
(Sibylle Berg heeft zelf trouwens ook een heel bijzonder hoofd.
)
(Sibylle Berg heeft zelf trouwens ook een heel bijzonder hoofd.