Tommy Wieringa: Alles over Tristan

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25858
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Tommy Wieringa: Alles over Tristan

Berichtdoor Marjo » 02 Jun 2005, 23:09

Uit 2002! Een jongeman krijgt de opdracht de biografie te schrijven van een gevierd dichter en stuit op geheimen die ook zijn eigen leven beïnvloeden. Leest lekker weg!

lees het verslag... klik hier http://www.leestafel.info/tommy-wieringa

Marjo

Hendrik
Berichten: 111
Lid geworden op: 19 Apr 2005, 16:16
Locatie: Friesland
Contact:

Berichtdoor Hendrik » 11 Jun 2005, 16:17

Het is maar een klein boekje, twee uurtjes en het is uit. Dat komt ook omdat je door wil lezen!
Ik ben nu heel benieuwd naar dat boek van Tommy Wieringa over Joe Speedboot...


Twee uurtjes :shock: .

Ik heb er een stuk langer over gedaan. (minstens vier uren)
Maar het boek kon me zeker bekoren. Het is duidelijk te merken dat hij ook dichter is (of was), het boek zit vol symboliek. De sfeer is heel appart, ik weet het woord ervoor zo snel niet.

Natuurlijk is niets wat het lijkt. De 'dichter';) blijkt een enorme narcistische klootzak, een zonderling figuur met een kolossaal ego. De hoofdpersoon is een veel sympathieker persoon, beetje verlegen, maar ook ambitieus.
Het is een spannend verhaal, goed geschreven, prettig in taalgebruik, helder en prikkelend maar zo nu en dan ook dromerig (daar houd ik wel van.)
Voor wie houd van plot-wendingen is dit boek ook een aanrader.
Ook voor wie houd van een wat diepzinniger verhaal is dit geschikt. Eigenlijk een boek dat drie of viermaal herlezen moet worden om het tot zijn recht te laten komen.

Ondanks dat het een kort verhaal is zit er heel veel in en krijg je echt een band met de hoofdpersoon. De emotionele gelaagdheid is enorm, hij heeft echt psychologisch inzicht.

Joe Speedboat ga'k ook proberen, de hoofdpersoon heeft zijn spraakvermogen verloren, maar heeft een levendige fantasie en observeerd de ontwikkelingen in een dorp met een ongelooflijk inzicht.
(Wieringa is verhuist naar het platteland, waar geen kroeg in de buurt is, zodat hij weer aan schrijven toekomt :P. Het boek zal dus wel door eigen ervaring geinspireerd zijn.)

Marjo
Berichten: 25858
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 11 Jun 2005, 19:05

Enorme narcistische klootzak..ik zou het niet zo erg benadrukken, maar egoïstisch was hij wel..maar toch..ik had er wel begrip voor. Het kwam allemaal door de liefde voor die ene persoon, toch? Verknipt vanaf het begin, maar het had niet anders gekund.

Hendrik
Berichten: 111
Lid geworden op: 19 Apr 2005, 16:16
Locatie: Friesland
Contact:

Berichtdoor Hendrik » 11 Jun 2005, 20:40

Marjo schreef:Enorme narcistische klootzak..ik zou het niet zo erg benadrukken, maar egoïstisch was hij wel..maar toch..ik had er wel begrip voor. Het kwam allemaal door de liefde voor die ene persoon, toch? Verknipt vanaf het begin, maar het had niet anders gekund.


Ik vond hem in ieder geval een narcistische klootzak. Maar ik ben een groot deel van het plot vergeten. Het is al een tijd terug dat ik het boek gelezen heb.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44104
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 18 Aug 2006, 13:39

Wat een goed boek!

lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/tommy-wieringa

Bernadet
Laatst gewijzigd door Dettie op 14 Mei 2009, 13:40, 2 keer totaal gewijzigd.

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 20 Aug 2006, 23:11

Dit item was me ontgaan.
Je vindt het nog beter dan Joe Speedboot, Bernadet! En daar was je toch ook enthousiast over.
Vind je dat ook, Marjo?

Groetjes. Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44104
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 21 Aug 2006, 14:14

Ja Joe Speedboot is leuk maar dit zit beter in elkaar, is spannender vind ik. Af en toe werd ik echt verrast door weer een nieuw element dat toegevoegd werd in het verhaal.

Bernadte

Marjo
Berichten: 25858
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 21 Aug 2006, 14:24

Ik weet dat niet meer Tiba. Ik kan me het verhaal nog wel herinneren, en ik weet dat ik het goed genoeg vond om meer van Wieringa te willen lezen, maar of het beter was dan Speedboot of juist niet?
Ik kan dat niet zeggen.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten