Andrzej Stasiuk - Negen

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Plaats reactie
berdine

Andrzej Stasiuk - Negen

Bericht door berdine »

Achterflap: Schuldeisers zitten Pawel op de hielen: zijn woning is totaal verwoest en hij heeft nog drie dagen om zijn schuld af te lossen. Op zoek naar geld slaat Pawel op de vlucht, de stad Warschau in, hopend dat zijn vrienden hem kunnen helpen. Maar niets is wat het lijkt, ook vriendschap en verleden niet. Pawel raakt verstrikt in de onderwereld van deze verpauperde plek en er is geen uitweg. Of toch wel?

Het verhaal speelt zich af in Warschau en de auteur strooit kwistig met namen van straten, bruggen, metrostations en buslijnen en geeft veel beschrijvingen van de omgeving. Lijkt me leuk als je Warschau goed kent. Er is geen duidelijke hoofdpersoon. Zowel de Pawel die op de achterflap beschreven wordt als zijn vrienden en vijanden worden gevolgd op zeer warrige en nachtmerrie-achtige dwaaltochten door de stad. Het perspectief wisselt vaak tussen al deze personen en het is dikwijls niet meteen duidelijk wie de verteller is. Het open einde laat je met een onbevredigd gevoel achter.
Marjo

Re: Andrzej Stasiuk - Negen

Bericht door Marjo »

Niets is wat het lijkt, dat vraagt om een open einde..
berdine

Re: Andrzej Stasiuk - Negen

Bericht door berdine »

Maar je wilt toch wel graag een vaag idee welke kant het op gaat? Ik tenminste wel. Zeker als het om leven of dood gaat. De achterflap doet vermoeden dat het wel goed zal komen, maar uiteindelijk heb je geen idee.
En dat "niets is wat het lijkt", hmmm, ik had toch bij alle verwikkelingen en situaties wel een idee van wat er gebeurde of gebeurd was. Het was niet zo dat je later dacht, o, het zat tóch anders.
Plaats reactie