Het Oog van de Maan, een mysterieuze steen die de bezitter onsterfelijkheid beloofd, is spoorloos. Iedereen in Santa Mondega, een godverlaten dorp waar vreemdelingen niet welkom zijn, zoekt de steen: de barman Sanchez, die alles weet van iedereen; de gewetenloze maffiabaas El Santino; een huurmoordenaar in de gedaante van Elvis; twee keiharde monniken; de Bourbon Kid, die aan het moorden slaat na een glas Whisky; en de bloedmooie Jessica, die als enige zijn aanslag overleefde. In Santa Mondega kan de hel elk moment losbreken!
Uit de recensie van G.P. Schuring: Het boek werd oorspronkelijk on-line gepubliceerd via lulu.com, werd een soort cultbook en daarna op de 'normale' manier uitgegeven. Er is veel speculatie over wie de auteur is. Het is een mix van hard-boiled thriller, western persiflage, horror story en fantasy met een vleugje Da Vinci Code. Met humor, overdadig veel gevloek en geweld en met bizarre figuren in een stad die op een buitenaardse kolonie lijkt. Intrigerend dus en knotsgek.
Wat ik al verwachtte: Dettie heeft dit boek niet uitgekozen bij het thema van vorige maand. Wat dacht je Dettie? Brrr, al die moorden, al die horror en dan ook nog eens scheut fantasy?
Dan breng ik het nu toch nog onder de aandacht!

Tjonge, wat een heerlijk boek! En dat ondanks de rondspattende ingewanden en hersenen. Er wordt wat afgemoord in het stadje Santa Mondega, dat voor minstens de helft bevolkt wordt door zombies en vampiers. Het grootste gedeelte van de bewoners valt ook nog eens in de categorie "gemene klootzakken". Doe er nog een speurtocht naar een magische steen, een geheimzinnig boek zonder titel, een paar "onschuldige" monniken en een hele hoop goed gedoseerde humor bij en je hebt een aantal genoeglijke leesuren voor de boeg. Geweldige persiflage op het horrorgenre!!!
Qua plot heeft het wel iets van "De 100-jarige man", de gebeurtenissen volgen elkaar logisch op, je krijgt er hier alleen geen geschiedenisles bij. Het zit echt héél goed in elkaar. Ergens las ik: "Het leest als een film". Ik moest inderdaad aan een script denken toen ik het las.
Achterin het boek wordt reclame gemaakt voor "De seriemoordenaarsclub" van Jeff Povey. Toen ik die beschrijving las, dacht ik dat Jeff Povey best eens de auteur van "Het boek zonder naam" zou kunnen zijn. Na lezing van "De seriemoordenaarsclub" ben ik daar zeker van!