Richard H.Davis - Waarom de VS zich nù in de strijd moet

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Marjo

Richard H.Davis - Waarom de VS zich nù in de strijd moet

Berichtdoor Marjo » 26 Mei 2014, 15:30

'Waarom de VS zich nù in de strijd moet mengen'
Zo heet het boek nu. Het bevat het originele boek van Davis 'with the allies' , in een vertaling, plus een inleiding.

Lees meer: http://www.leestafel.info/non-fictie

Willeke

Re: Richard H.Davis - Waarom de VS zich nù in de strijd moet

Berichtdoor Willeke » 27 Mei 2014, 13:27

Klinkt als echt een boek voor jou Marjo, al lijkt het mij ook wel interessant.

Is het goed te lezen, ondanks dat een deel honderd jaar oud is. of is het echt erg bewerkt?

Marjo

Berichtdoor Marjo » 27 Mei 2014, 18:07

Het boek van Davis zelf is volgens mij niet bewerkt qua taal. Ik denk dat ze bedoelen dat er een biografie aan vooraf gaat, en er staan dan wel voetnoten onder het verhaal.

Willeke

Berichtdoor Willeke » 28 Mei 2014, 16:24

En toch goed leesbaar?

Marjo

Berichtdoor Marjo » 28 Mei 2014, 20:11

Ja hoor, prima!

Renate

Berichtdoor Renate » 24 Jun 2014, 17:42

Klinkt interessant. Hoe zou men over 100 jaar trouwens denken over de burgeroorlogen in Irak en Syrië? Zal er voor die tijd ook een vergelijkbaar boek worden geschreven?

Marjo

Berichtdoor Marjo » 24 Jun 2014, 19:54

Hoewel de Eerste Wereldoorlog geen burgeroorlog is -misschien toch een nuanceverschil? - bestaat het misschien al. Dit boek is namelijk hoofdzakelijk een ooggetuigenverslag. Natuurlijk is de oorlog heel anders, maar een ooggetuigenverslag? Zou dat er al niet zijn?

Renate

Berichtdoor Renate » 25 Jun 2014, 16:00

Marjo schreef:Hoewel de Eerste Wereldoorlog geen burgeroorlog is -misschien toch een nuanceverschil? - bestaat het misschien al. Dit boek is namelijk hoofdzakelijk een ooggetuigenverslag. Natuurlijk is de oorlog heel anders, maar een ooggetuigenverslag? Zou dat er al niet zijn?

Ooggetuigenverslagen zijn er inderdaad, evenals verhalen waarom men al dan niet in zou moeten grijpen. In zekere zin is het verschil tussen een burgeroorlog en een oorlog tussen staten natuurlijk een nuanceverschil, zeker als de staten eigenlijk constructies zijn die dateren uit koloniale tijden, waardoor verschillende bevolkingsgroepen gedeeltelijk met elkaar in een land leven, terwijl ze ook over verschillende landen verdeeld zijn. Wie oplossingen weet, mag het zeggen.

Hoeveel zin de Eerste Wereldoorlog nu eigenlijk heeft gehad, weet ik niet. Heeft de bemoeienis van de VS het einde van de oorlog bespoedigd? Er werd gezegd dat deze oorlog een einde aan alle oorlogen zou maken en dat is niet gebeurd. Er is een Tweede Wereldoorlog op gevolgd en daarna nog de nodige andere oorlogen, die deels als burgeroorlogen beschouwd zouden kunnen worden. Kijk naar het conflict in voormalig Joegoslavië, de conflicten in het Midden Oosten en in Afrika en ook elders zijn er nog genoeg conflicten

Marjo

Berichtdoor Marjo » 25 Jun 2014, 18:58

Als ik het goed begrijp, maar ik lees ook maar wat er staat, hebben Duitsers een heersersdrang. (jij zou dat kunnen weten?)
Ze voelen zich bedreigd door al die buurlanden, en willen een zeegrens. Meer Ruimte. Daarnaast schijnen ze ook te leven met het idee dat ze superieur zijn. Punt. Andere volkeren zijn per definitie minderwaardig. Ik betwijfel of dit voor alle Duitsers geldt hoor, maar zij zijn wel de aanstichter van die twee oorlogen en zijn nu druk bezig opnieuw de sterkste van Europa te worden.

Renate

Berichtdoor Renate » 25 Jun 2014, 19:08

Marjo schreef:Als ik het goed begrijp, maar ik lees ook maar wat er staat, hebben Duitsers een heersersdrang. (jij zou dat kunnen weten?)
Ze voelen zich bedreigd door al die buurlanden, en willen een zeegrens. Meer Ruimte. Daarnaast schijnen ze ook te leven met het idee dat ze superieur zijn. Punt. Andere volkeren zijn per definitie minderwaardig. Ik betwijfel of dit voor alle Duitsers geldt hoor, maar zij zijn wel de aanstichter van die twee oorlogen en zijn nu druk bezig opnieuw de sterkste van Europa te worden.

Daar heb ik toch wel de nodige twijfels over. In hoeverre Duitsland nu echt de aanstichter is van de Eerste Wereldoorlog lijkt me nog niet helemaal duidelijk. Er zijn ook stemmen die beweren dat het niet zo eenduidig is. Ik heb niet zo direct het gevoel dat Duitsers het idee hebben dat ze superieur zijn. Dat gevoel heb ik eerder bij Japanners, die nog steeds niet veel van de Tweede Wereldoorlog geleerd hebben. Dat Duitsland de sterkste van Europa lijkt te worden, vloeit waarschijnlijk ook voort uit het feit dat ze het grootste land zijn. Bovendien lijkt iedereen naar Duitsland te kijken als er problemen opgelost moeten worden. In Duitsland is er nog altijd vaak vrij veel verzet als men meent dat er ergens militair ingegrepen moet worden. Nederland lijkt daarentegen altijd maar wat bereid om mee te willen doen met de grote jongens.

Marjo

Berichtdoor Marjo » 25 Jun 2014, 19:33

Dat bedoel ik: het is maar net welke boeken je leest.
Ik heb er te weinig verstand van om te weten hoe het echt zit en het zal ook niet zo eenduidig zijn. Wat ik hiervoor zei lees ik in de boeken die ik deze dagen onder handen heb.

Renate

Berichtdoor Renate » 28 Jun 2014, 11:24

Ik zou me er ook meer in moeten verdiepen. Ik kan me wel herinneren dat er onlangs in Groot-Brittannië een boek is verschenen waarop nogal heftig werd gereageerd, omdat de schuld voor de Eerste Wereldoorlog niet eenduidig bij Duitsland werd gelegd.

Overigens wordt er in Sarajevo, in een Servische wijk een beeld onthuld van Gravrillo Princip, omdat zijn aanslag het einde inluidde van de Oostenrijks-Hongaarse overheersing.

Marjo

Berichtdoor Marjo » 28 Jun 2014, 11:30

Het blijft altijd lastig, want iedereen kijkt er toch vanuit een eigen wereldbeeld naar. Plus dat er nu honderd jaar overheen zijn gegaan en onze inzichten weer heel anders zijn. Wat waarheid is, is hier onmogelijk vast te stellen.
Een van de dingen waar ik bijvoorbeeld van uit ga is dat als er twéé strijden er ook twéé schuld hebben.

Renate

Berichtdoor Renate » 28 Jun 2014, 14:53

Marjo schreef:Het blijft altijd lastig, want iedereen kijkt er toch vanuit een eigen wereldbeeld naar. Plus dat er nu honderd jaar overheen zijn gegaan en onze inzichten weer heel anders zijn. Wat waarheid is, is hier onmogelijk vast te stellen.
Een van de dingen waar ik bijvoorbeeld van uit ga is dat als er twéé strijden er ook twéé schuld hebben.

Het grappige is trouwens dat Gravrillo Princip in mijn encyclopedie, waar ik even in bladerde om de juiste schrijfwijze op te zoeken, als terrorist wordt omschreven, terwijl anderen hem kennelijk meer als een vrijheidsstrijder zien.

Marjo

Berichtdoor Marjo » 28 Jun 2014, 15:24

Daar heb je dan meteen een voorbeeld te pakken!

Terug naar “Non-fictie”