Per Nilsson - Anders dan jij (15+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Per Nilsson - Anders dan jij (15+)

Berichtdoor Dettie » 19 Mei 2005, 13:05

De Zweed Per Nilsson heeft meerdere bekroonde jeugdromans op zijn naam staan. En niet ten onrechte, wat een ongelooflijk mooi boek is dit!

http://www.leestafel.info/per-nilsson


Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 04 Jul 2010, 18:36, 4 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 19 Mei 2005, 13:19

Ik heb er een van hem gelezen, maar welke was dat ook weer?
Het lied van de raaf. Jawel, Het komt langzaam boven..Ook heel mooi!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 19 Mei 2005, 13:22

Ik ga zeker meer boeken van hem lezen. Is tijden geleden dat ik zo in de ban van een boek was.

Bernadet

Samantha

Berichtdoor Samantha » 22 Jun 2005, 11:02

jij jij en jij is een heel erg mooi boek .
er zit ook veel verdriiet in !!

groetjes samantha jassies

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 22 Jun 2005, 15:45

Ja samantha die wil ik ook nog lezen, lijkt me ook een heel mooi boek

Bernadet

Schaap

Berichtdoor Schaap » 30 Jun 2005, 22:55

Alleen jammer dat lemniscaat nog steeds van die anti-aantrekkelijke boekomslagen maakt... :roll:

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Jul 2005, 09:34

Ja vind je? Ik vind deze omslag wel bij het boek passen, alleen weet ik niet wat voor jongeren een aantrekkelijke omslag is, dit waarschijnlijk niet inderdaad.

Bernadet

Schaap

Berichtdoor Schaap » 04 Jul 2005, 10:21

Op zich wel een mooie afbeelding, maar al die getekende boekomslagen vind ik er een beetje oudbollig uitzien. Net alsof het boeken zijn van tig jaar geleden, maar dan blijkt het net uit te zijn. De keuze of ik een boek lees of niet wordt bij mij ook vaak beïnvloed door het uiterlijk van een boek. Beetje stom misschien maar ik vind dat boeken er zelf om moeten vragen om gelezen te worden. De omslag van 'het lied van de raaf' bijvoorbeeld vond ik veel aantrekkelijker.

Maar genoeg gezeur over het uiterlijk, het gaat toch meestal om het innerlijk?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 04 Jul 2005, 21:57

Ja de omslag spreekt zeker mee. Ook titels spelen bij mij mee, ik kan echt op een titel vallen.
Maar de boeken van lemniscaat van Simone van der Vlugt vind ik wel een mooie omslag hebben, maar dan gaat het ook vaak om historisch getinte boeken en dan vind ik zo'n tekening wel weer mooi.
Als het echt een heel modern verhaal is dan moet de omslag dat ook zijn.

Maar inderdaad het gaat uiteindelijk om het verhaal (maar het oog wil ook wat)

Bernadet

Gast

Berichtdoor Gast » 23 Aug 2005, 18:41

ik vond het een heel mooi boek maar dit was wel eigenlijk een boek dat je alleen doorleest omdat het je zo nieuwsgierig maakt er gebeurt niet heel veel in maar ik vond het wel heel leuk en mooi:)

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 07 Apr 2006, 14:56

Ben erin begonnen.
Veelbelovend. Heel mooi geschreven.

Groetjes. Tiba.

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 26 Apr 2006, 21:44

Inderdaad een heel mooi boek! Per Nilsson heeft een heel rake en boeiende manier van schrijven. De gedachten- en gevoelswereld van het meisje Hannah kan hij heel treffend weergeven. Ook een spannend verhaal! Het einde vind ik een beetje vreemd, maar uiteindelijk goed gevonden, met hier en daar een knipoog naar zijn vorige boeken en naar zichzelf, de voyeur die binnenkijkt in de intiemste wereld van een jong meisje.
Wat mij in het begin een beetje stoorde was dat Hannah overdreven paniekerig reageerde op de anonieme telefoontjes (er werd regelmatig gebeld, maar de beller zei niets) irritant, dat wel, maar om zo te panikeren? Ze is ook heel jong natuurlijk ... Verder in het verhaal wordt duidelijk dat die telefoontjes inderdaad niet zo voorbijgaand zijn en nog een belangrijke rol spelen. Misschien is dat iets té geconcipieerd (ik bedoel: normaliter moet men daar niet zo'n belang aan hechten, hier dus wel, daar hangt hij ook een deel van zijn verhaal aan op), maar bij het verderlezen wordt die reactie geloofwaardiger.
Nilsson is dan ook meesterlijk in het beschrijven van gevoelens. En dat hij zich zo kan inleven in de gevoelens van een jong meisje (wel een uitzonderlijk, als je ze vergelijkt met de andere Zweedse meisjes in het boek) is al super. En dit gaat gepaard met een meesterlijke schrijfstijl....

"Anders dan jij" was het tweede boek dat ik van hem las.
Als ik zou moeten kiezen, verkies ik nog altijd 'De geur van Melisse'; maar dat was dan ook mijn eerste kennismaking met deze steengoede schrijver.
Het verrassingseffect van zijn schrijfwijze was daar natuurlijk groter.

Groetjes. Tiba.


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten