Het hart van de mens - Jón Kalman Stefánsson

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Plaats reactie
berdine

Het hart van de mens - Jón Kalman Stefánsson

Bericht door berdine »

In een oud Arabisch medisch handboek staat dat het hart in twee kamers is verdeeld, de ene heet geluk, de andere wanhoop. Op welke moeten we vertrouwen?

Derde deel van een trilogie over een naamloze jongen, die probeert de zin van het leven te doorgronden en zijn geliefde literatuur onder alle omstandigheden trouw te blijven. Het leven te nemen zoals het komt en de schoonheid van de dingen te blijven zien. Dat valt niet mee in het IJsland van rond 1900. Het leven is hard, de natuur gewelddadig en de zee nog veel bruter. Met vallen, opstaan en doorgaan probeert de jongen de opdracht van zijn te vroeg overleden moeder uit te voeren : "Leef!"
Vervolg op "Hemel en hel" en "Het verdriet van de engelen"
Zeer poëtische taal. Prachtig boek! (boeken moet ik zeggen.)
WilV

Re: Het hart van de mens - Jón Kalman Stefánsson

Bericht door WilV »

Dat klinkt goed. Komt op mijn lijst!
berdine

Bericht door berdine »

Wel de goede volgorde aanhouden, het zijn geen gemakkelijke boeken om "er in te komen". Als je al weet wat in deel 1 gebeurd is, kun je deel 2 gemakkelijker volgen. In deel 2 wordt het gebeurde van deel 1 maar mondjesmaat prijsgegeven.
Ze zijn echt prachtig geschreven, Willeke. De eerste twee delen zijn ook nog eens spannend.
WilV

Bericht door WilV »

Ik heb gisteravond al zitten speuren. Tweedehands zijn ze helaas niet te krijgen. Ik zag dat één deel een pocket was voor een tientje, nieuw, maar de andere zijn nogal duur. Dus het komt op mijn boekenbonnenlijstje voor mijn verjaardag. En misschien koop ik die pocket wel in de Boekenweek.

Ik mis het eigenlijk nooit omdat ik zoveel boeken heb en krijg, maar heel soms mis ik een bieb.
berdine

Bericht door berdine »

Ja hè, desnoods een afhaalpunt. Ik had ze alle drie van de bieb, anders mocht je ze van me lenen. Ik begon met deel 2, dat is al een hele tijd geleden. De andere twee delen heb ik, denk ik, binnen een half jaar gelezen. Ik merkte in het derde deel dat ik soms diep moest denken aan hoe het ook al weer zat in deel 2.
Nu de bieb serieus met e-books begint, is dat voor jou toch een optie. Op een gegeven moment kun je dan overal alles lenen...
Renate

Bericht door Renate »

WilV schreef:Ik heb gisteravond al zitten speuren. Tweedehands zijn ze helaas niet te krijgen. Ik zag dat één deel een pocket was voor een tientje, nieuw, maar de andere zijn nogal duur. Dus het komt op mijn boekenbonnenlijstje voor mijn verjaardag. En misschien koop ik die pocket wel in de Boekenweek.

Ik mis het eigenlijk nooit omdat ik zoveel boeken heb en krijg, maar heel soms mis ik een bieb.
Ik zou niet weten wat ik zonder bibliotheek zou moeten.
Plaats reactie