Willem Elsschot - Tsjip (1933) / De leeuwentemmer (1939)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
berdine

Berichtdoor berdine » 22 Nov 2007, 16:48

Tsjip is uit. Ik begin nu aan De Leeuwentemmer.
Ik vind het een leuk boek. Goed geschreven. Humor. En wat heerlijk hè, zoals ze toen nog geen last hadden van allerlei regels en bureaucratie. Je wisselt gewoon binnen twee weken van trouwlocatie, zelfs als de helft van het bruidspaar de Poolse nationaliteit heeft, en moet het ook nog voor de kerk? Dat kan gemakkelijk op één dag geregeld worden. :shock:
Ik hoop dat de tweede helft me net zo goed bevalt.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 22 Nov 2007, 16:52

Ha ja berdine, nu je het zegt! Dat was me nog niet eens opgevallen, behalve dat trouwen in de kerk. Bijna hilarisch dat het getrouwde stel dezelfde dag weer voor de deur staat omdat ze eerst ook voor de kerk moeten trouwen.

Dettie

WilV

Berichtdoor WilV » 22 Nov 2007, 17:34

en moet het ook nog voor de kerk? Dat kan gemakkelijk op één dag geregeld worden.

Inclusief een complete bekering tot het Katholieke geloof.

ik heb ook erg moeten lachen om dit gedeelte, erg grappig.

Groetjes
Wil

Marjo

Berichtdoor Marjo » 23 Nov 2007, 00:53

Nou ja grappig..het getuigt van een minachting van Het Geloof..
Ik bedoel: Elsschot geeft hier zomaar te kennen dat die Katholieke Kerk ook maar een hoop flauwekul is.
Eigenlijk heb ik me toen ik het las wel een beetje verbaasd, (kan dat zomaar??) maar ik was het ook al weer vergeten.

"Bijna hilarisch dat het getrouwde stel dezelfde dag weer voor de deur staat omdat ze eerst ook voor de kerk moeten trouwen."

Deze snap ik niet, ik heb het al een paar keer opnieuw gelezen, maar het ontgaat me (Het is al laat..)

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 23 Nov 2007, 09:52

De Pool en de dochter zijn die dag voor de wet getrouwd, ze zijn op weg gegaan maar staan 's avonds weer voor de deur, ze moeten eerst ook nog voor de kerk trouwen anders accepteren de poolse ouders het huwelijk niet als geldig.

Dettie

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 23 Nov 2007, 09:57

Elsschot geeft hier zomaar te kennen dat die Katholieke Kerk ook maar een hoop flauwekul is

Elschot neemt veel op als een hoop flauwekul. Doe maar gewoon dat is al meer dan genoeg.
Dit vond ik nog...

"Voor Elsschot was het schrijven van deze 'eenvoudige familiehistorie' over het huwelijk van Laarmans' dochter Adèle met de Pool Bennek Maniewski en de geboorte van hun zoon Tsjip een experiment: "Mijn bedoeling is geweest een zeer alledaagsche, zo terre à terre mogelijke gebeurtenis door intensiteit lezenswaard te maken. Met andere woorden, van niets iets te maken. Zonder inhoud een boek te schrijven."

Dettie

PieterW

Berichtdoor PieterW » 23 Nov 2007, 12:41

Marjo schreef:Nou ja grappig..het getuigt van een minachting van Het Geloof..
Ik bedoel: Elsschot geeft hier zomaar te kennen dat die Katholieke Kerk ook maar een hoop flauwekul is.
Eigenlijk heb ik me toen ik het las wel een beetje verbaasd, (kan dat zomaar??) maar ik was het ook al weer vergeten.

Marjo, jij hebt zoveel gelezen. De RKKerk en het christelijk geloof zijn toch al eeuwen in de literatuur belachelijk gemaakt. En onlangs nog in Nachttrein naar Lissabon, het mooie boek waaraan ik nu bezig ben.
(trouwens daarin niet op ironische, maar meer pathetische wijze). Deze opmerking van jou verwondert me een beetje. Hg. Pieter
"Hoed u voor de literatuur. Gebruik de woorden die het eerst bij je opkomen" J.P. Sartre

WilV

Berichtdoor WilV » 23 Nov 2007, 13:43

Ja hij vind het flauwekul, maar door de ironische toon heb ik dat niet als kwetsend ervaren.
Misschien dat het in die tijd wel zo was, en natuurlijk liggen dat soort dingen voor iedereen anders.

Groetjes Wil

(niet Katholiek, wel gelovig)

Marjo

Berichtdoor Marjo » 23 Nov 2007, 14:27

Persoonlijk kwetst het mij ook niet, het verbaast me alleen dat het in die tijd zo opgeschreven werd.
En ik moet zeggen Pieter dat het me nog niet eerder zo opgevallen is, het belachelijk maken van het geloof. In twijfel trekken ja, maar belachelijk??Lees ik er overheen, omdat het mij niets doet? Dat kan..

Bernadet, nu snap ik wat je bedoelt, ik vond het niet hilarisch. het hele boek niet.

PieterW

Berichtdoor PieterW » 23 Nov 2007, 15:13

Marjo schreef:Persoonlijk kwetst het mij ook niet, het verbaast me alleen dat het in die tijd zo opgeschreven werd.
En ik moet zeggen Pieter dat het me nog niet eerder zo opgevallen is, het belachelijk maken van het geloof. In twijfel trekken ja, maar belachelijk??Lees ik er overheen, omdat het mij niets doet? Dat kan..

Bernadet, nu snap ik wat je bedoelt, ik vond het niet hilarisch. het hele boek niet.

Marjo, het belachelijk maken van het geloof en praktijken daarin is tenminste met Erasmus begonnen, en waarschijnlijk al veel eerder, maar ik ben niet genoeg op de hoogte van Middeleeuwse literatuur of folklore. Ik weet niet hoe oud je bent maar daarna hebben grote schrijvers zoals Voltaire, W.F. Hermans, Maarten 't Hart en vele andere schrijvers en cabaretiers het ook niet direct als een taboe gezien. Denk maar aan Fons Jansen en het duo Henk Spaan/Vermegen. (Popie Jopie) Het is jammer dat het bekende geloof uit het Oosten niet zo in deze traditie staat want daardoor zijn de meeste schrijvers, cartoonisten en cabaratiers uit verstandelijke overwegingen wat terughoudender geworden, waar ik het wel mee eens ben. Al hoop ik dat de absolute vrijheid weer een keer terugkomt en dat iedereen daar dan tegen zal kunnen.( waarschijnlijk een utopie.)
P.S. Door sommige theologen word ik als ongelovige als een psychische afwijking gezien en beschreven, en daar moet ik hartelijk om lachen. :lol:
Pieter (Zie: De psychologie van de atheïst)

Marjo

Berichtdoor Marjo » 23 Nov 2007, 16:12

Ha, ja mag een vrouw niet vragen naar haar leeftijd, ook niet indirect..
Ik denk dat het een kwestie is van woorden. Ik vind belachelijk maken erg negatief klinken, maar op de hak nemen niet. En dat ken ik natuurlijk wel, mag ook (ik ben niet gelovig, wel in die zin opgevoed).
Ik zei ook dat ik bij het lezen van Elsschot er niet over gevallen ben, was het al weer vergeten. Pas bij de opmerking van Berdine vroeg ik me af of het niet getuigde van oneerbiedigheid..(of sterker dus) van Elsschot. Zonder dat ik me er persoonlijk aan stoor..

berdine

Berichtdoor berdine » 23 Nov 2007, 17:40

Ha fijn, dat er dankzij een opmerking van mij weer eens een discussie losbarst n.a.v. een samenleesboek :lol: :lol:
Ik heb dit feit niet geïnterpreteerd als een belachelijk maken van de R.K.kerk. Maar stel, dat het in die tijd op deze manier mogelijk was tot de kerk toegelaten te worden, dan had Elsschot welk gelijk! Want zo'n geloof neemt zichzelf niet serieus. Voor dit deel van mijn opmerking had ik dus moeten zeggen: Goed, dat het er tegenwoordig niet meer zo aan toe gaat.

Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”