Marjo schreef:Persoonlijk kwetst het mij ook niet, het verbaast me alleen dat het in die tijd zo opgeschreven werd.
En ik moet zeggen Pieter dat het me nog niet eerder zo opgevallen is, het belachelijk maken van het geloof. In twijfel trekken ja, maar belachelijk??Lees ik er overheen, omdat het mij niets doet? Dat kan..
Bernadet, nu snap ik wat je bedoelt, ik vond het niet hilarisch. het hele boek niet.
Marjo, het belachelijk maken van het geloof en praktijken daarin is tenminste met Erasmus begonnen, en waarschijnlijk al veel eerder, maar ik ben niet genoeg op de hoogte van Middeleeuwse literatuur of folklore. Ik weet niet hoe oud je bent maar daarna hebben grote schrijvers zoals Voltaire, W.F. Hermans, Maarten 't Hart en vele andere schrijvers en cabaretiers het ook niet direct als een taboe gezien. Denk maar aan Fons Jansen en het duo Henk Spaan/Vermegen. (Popie Jopie) Het is jammer dat het bekende geloof uit het Oosten niet zo in deze traditie staat want daardoor zijn de meeste schrijvers, cartoonisten en cabaratiers uit verstandelijke overwegingen wat terughoudender geworden, waar ik het wel mee eens ben. Al hoop ik dat de absolute vrijheid weer een keer terugkomt en dat iedereen daar dan tegen zal kunnen.( waarschijnlijk een utopie.)
P.S. Door sommige theologen word ik als ongelovige als een psychische afwijking gezien en beschreven, en daar moet ik hartelijk om lachen.
Pieter (Zie: De psychologie van de atheïst)