Momenteel lees ik.....
Re: Momenteel lees ik.....
heee. nou, ik ben echt heel benieuwd hoe je 1q84 vindt Lezer100. Volgens mij is het meer een 'mannenboek' dan een vrouwenboek. Waarom ik dat denk kan ik zo niet zeggen.
Dettie
Dettie
Ik zal proberen, daar een genuanceerd antwoord op te geven, Dettie. Wordt vervolgd.Dettie schreef:heee. nou, ik ben echt heel benieuwd hoe je 1q84 vindt Lezer100. Volgens mij is het meer een 'mannenboek' dan een vrouwenboek. Waarom ik dat denk kan ik zo niet zeggen.
Dettie
Lezer100
Net uit: Rosa Candida van Audur Ava Olafsdóttir. Mooi verhaal over een jongeman die naar het zuiden reist om in een rozentuin te gaan werken. Onderweg overdenkt hij zijn leven en probeert vat te krijgen op zijn eigen lichaam en ziel. Een liefdevol portret over een jong mens in ontwikkeling. Nu begonnen in Je laatste foto van Laurent Graff.
Ik lees een debuut van Erik Menkveld, en ben onder de indruk. Was ik even aarzelend, hij heeft me overtuigd.
Of hij ook degene zal zijn op wie ik stem voor de debutantenprijs, dat weet ik nog niet.
Of hij ook degene zal zijn op wie ik stem voor de debutantenprijs, dat weet ik nog niet.
Bij Van Oorschot lees ik dit over Menkveld:
In het najaar van 2006 verscheen Met de meeste hoogachting, een brievenboek van Erik Menkveld, geïnspireerd door het voorbeeld van Petrarca, die brieven aan zijn klassieke voorgangers Cicero en Seneca schreef.
In 2011 verscheen zijn romandebuut Het grote zwijgen.
Kijk ook op http://www.erikmenkveld.nl.
Ik vraag me dan af... is het dan een écht debuut? Wel zijn romandebuut maar toch... Een brievenboek is ook fictie, toch?
Geen non-fictie of wetenschappelijke betogen of zoiets.
Dettie
In het najaar van 2006 verscheen Met de meeste hoogachting, een brievenboek van Erik Menkveld, geïnspireerd door het voorbeeld van Petrarca, die brieven aan zijn klassieke voorgangers Cicero en Seneca schreef.
In 2011 verscheen zijn romandebuut Het grote zwijgen.
Kijk ook op http://www.erikmenkveld.nl.
Ik vraag me dan af... is het dan een écht debuut? Wel zijn romandebuut maar toch... Een brievenboek is ook fictie, toch?
Geen non-fictie of wetenschappelijke betogen of zoiets.
Dettie
Ha, gooi de knuppel maar in het hoenderhok!! Hij is wel genomineerd nu, dus ze accepteren het in ieder geval wel!
Eigenlijk heb je wel gelijk, hij heeft die brieven toch ook verzonnen? Misschien wel meer dan dit onderhavige boek, want dat is toch historisch.
Eigenlijk heb je wel gelijk, hij heeft die brieven toch ook verzonnen? Misschien wel meer dan dit onderhavige boek, want dat is toch historisch.
Na een paar oudjes uit de jaren 70 (boekenkast opgeruimd
) weer iets nieuwers onderhanden: De clandestienen van Youssouf Amine Elalamy. Twaalf mannen en een vrouw uit Marokko verdrinken tijdens hun vluchtpoging naar Spanje. Volgens de Neue Zürcher Zeitung "Een kunstig en poëtisch geschreven vlechtwerk van stemmen, dat slechts zinspeelt op de uiterlijke gebeurtenis en zich vooral richt op gevoelens, dromen en teleurstellingen."

Ik ben nog steeds bezig in Elsschot : leven & werken van Alfons de Ridder van Vic van der Reijt en lees tussendoor kinderboekjes.
Dettie
Dettie
Dettie
Dettie
Ik heb een totaal onbekende schrijver onder handen. Maar als jullie een beetje op mijn keuze van boeken letten dan weet je dat ik daar dol op ben. Deze schrijver heet Ben Bouter, en het boek gaat over een arts in gewetensnood. Maar dan ga ik kort door de bocht.
Ik lees "liften naar Suriname"van Daan Goppel. Met dank aan Annemarie
Een beter boek kon je de afgelopen grijze dagen niet hebben...ik verpoosde in Lissabon, zeilde vervolgens via Gran Canaria naar Sint Maarten, waardoor ik onderweg bijna verdronk door een alcoholistische kapitein, en ik zoek nu nog even naar een zeelift naar Paramaribo, maar dat gaat vast wel lukken.
Kon slechter toch?
Willeke
Een beter boek kon je de afgelopen grijze dagen niet hebben...ik verpoosde in Lissabon, zeilde vervolgens via Gran Canaria naar Sint Maarten, waardoor ik onderweg bijna verdronk door een alcoholistische kapitein, en ik zoek nu nog even naar een zeelift naar Paramaribo, maar dat gaat vast wel lukken.
Kon slechter toch?
Willeke
Inmiddels heb ik De volmaakte man van Mariët Meester uit.
Ik vond het een mooi boek. M'n vader vond het mooier dan Waar niemand is van Vedela Vida, maar dat ben ik toch niet helemaal met hem eens. Maar goed, ik heb iets met Scandinavië, dus boeken die zich daar afspelen hebben bij mij misschien een streepje voor.
Ik vond het een mooi boek. M'n vader vond het mooier dan Waar niemand is van Vedela Vida, maar dat ben ik toch niet helemaal met hem eens. Maar goed, ik heb iets met Scandinavië, dus boeken die zich daar afspelen hebben bij mij misschien een streepje voor.
He wat leuk Renate. Ik las veel van haar nonfictie, met name over de zigeuners van Oost Europa.
is dit ook een reis boek, ik bedoel, een roman waar in het land en de cultuur een rol speelt?
Groetjes Willeke
is dit ook een reis boek, ik bedoel, een roman waar in het land en de cultuur een rol speelt?
Groetjes Willeke
Nee, dit is puur fictie, hoewel het misschien een beetje teruggrijpt op haar jeugd in Veenhuizen. Beide hoofdpersonen komen daar namelijk vandaan.
Renate schreef:Inmiddels heb ik De volmaakte man van Mariët Meester uit.
Ik vond het een mooi boek. M'n vader vond het mooier dan Waar niemand is van Vendela Vida, maar dat ben ik toch niet helemaal met hem eens. Maar goed, ik heb iets met Scandinavië, dus boeken die zich daar afspelen hebben bij mij misschien een streepje voor.
Lijken die boeken van Meester en Vida qua verhaal dan zo op elkaar?
Wel leuk hoor dat jij en je vader steeds boeken met elkaar delen en/of bespreken.
Dettie
-
Ik heb een boekenkast vol met ongelezen boeken staan, vandaar mijn uitdaging om minstens 30 boeken te lezen die al voor 1 januari 2012 erin staan. Maar omdat de keuze zo groot is, kan ik niet kiezen! Althans, soms valt me dat erg moeilijk. Ik heb een nieuwe strategie bedacht voor die momenten. De boeken staan op alfabet en ik begin dan gewoon (min of meer) vooraan bij de A. Vandaar dat ik nu het tweede boek van Bruce Alexander in korte tijd aan het lezen ben: Dood op de golven. Nu niet direct het meest interessante boek of meest spannende thriller maar lekker simpel leesvoer voor deze luie zaterdagmiddag.
Dus jij doet net als ik een abc van die ongelezen boeken! Ze staan gealfabetiseerd op achternaam?
Kiezen is lastig, ik weet het..
Kiezen is lastig, ik weet het..
-
Nou, niet direct een abc van ongelezen boeken. Meer dat ik op de momenten dat ik echt niet weet te kiezen vooraan in het alfabet begin. Het kan dus best zijn dat ik aan de helft van het alfabet niet toekom....
Maar de boeken staan op alfabet in de kast ja, ik hou van structuur..
Dat is een beroepsdeformatie (ik organiseer congressen en bijeenkomsten).
Maar de boeken staan op alfabet in de kast ja, ik hou van structuur..

Nadeel is dat je, als je meer boeken van dezelfde schrijver hebt staan, je die dan achter elkaar gaat lezen, wat soms niet zo leuk is. Of neem je er maar één per auteur?
Bij mij staan ze ook zo, zonder dat ik iets organiseer. Gewoon makkelijk.
Je hoeft een abc ook niet op volgorde te doen natuurlijk, alleen nam jij dat met een geordende geest direct aan!
Eh, Berdine, inderdaad maar eentje! Ik heb van sommigen meer staan, maar eentje is voorlopig genoeg.
Je hoeft een abc ook niet op volgorde te doen natuurlijk, alleen nam jij dat met een geordende geest direct aan!
Eh, Berdine, inderdaad maar eentje! Ik heb van sommigen meer staan, maar eentje is voorlopig genoeg.
Dettie schreef:Renate schreef:Inmiddels heb ik De volmaakte man van Mariët Meester uit.
Ik vond het een mooi boek. M'n vader vond het mooier dan Waar niemand is van Vendela Vida, maar dat ben ik toch niet helemaal met hem eens. Maar goed, ik heb iets met Scandinavië, dus boeken die zich daar afspelen hebben bij mij misschien een streepje voor.
Lijken die boeken van Meester en Vida qua verhaal dan zo op elkaar?
Wel leuk hoor dat jij en je vader steeds boeken met elkaar delen en/of bespreken.
Dettie
Nee, de boeken van Meester en Vida lijken qua verhaal niet echt op elkaar, maar dat maakt op zich niet zoveel uit. M'n vader en ik delen niet altijd boeken met elkaar. Ik haal boeken uit de bibliotheek en geef dan vaak ook iets aan m'n vader, zodat hij ook wat kan lezen. Ik vind het leuk om met iemand te praten over de boeken die ik lees en aangezien m'n vader de enige in m'n omgeving is, leest hij nog wel eens wat. Als een boek hem niet zo goed bevalt, stopt hij weer met lezen. Het boek van Vedela Vida heeft hij niet uitgelezen. Ik lees alles uit. M'n vader vind boeken ook snel te dik. Ik lees ook veel thrillers, die m'n vader over het algemeen niet leest, omdat hij ze te dik vindt. M'n vader leest daarnaast ook nog wel boeken over oude jazz.
Mijn leesboeken staan ook in alfabetische volgorde, maar ik haal eigenlijk vooral boeken uit de bibliotheek. Ik koop vrijwel uitsluitend studieboeken over muziek en webdesign.
-
En begonnen in weer een ouwetje uit de boekenkast: Onder de oude beuk van Maeve Binchy. Ik herlees niet veel meer, maar Binchy vind ik af en toe heerlijk, ongecompliceerd maar toch niet saai leesvoer. En eventje geen thriller (die ligt al wel weer te wachten overigens
).

Bij het opruimen van mijn boekenkast was het inmiddels ook de beurt aan De verhalenbundel "De slaapkamer" van Roger van de Velde om eruit te vliegen, vond ik. Gelezen had ik het nooit, maar het boek stond er al vanaf de jaren 80 en is geschreven in 1967. Tijd voor de kringloop dus.... Eerst maar eens zoeken via google of het de moeite loonde om er zelfs maar in te beginnen. Zó! Een laaiend enthousiast stuk van Dimitri Verhulst http://www.brakkehond.be/74/verhu1.html èn een van Stefan Brijs!
Ik kan het alleen maar met hen eens zijn. Waarom is deze schrijver in de vergetelheid geraakt? Hij is dan wel lang geleden gestorven, maar dat mag toch geen reden zijn.
Het eerste verhaal was wel aardig, maar de anderen zijn echt heel goed. Het is ook goed te merken dat Van de Velde een van de leermeesters van Dimitri Verhulst was. Jammer dat zelfs de bieb niets meer van hem te leen heeft!
Van de Velde gaat bij mij weer terug in de kast en hij komt er niet meer uit! (Tenzij ik hem wil herlezen of iemand hem wil lenen, natuurlijk!)
En dan nu "Het grote zwijgen".....
Ik kan het alleen maar met hen eens zijn. Waarom is deze schrijver in de vergetelheid geraakt? Hij is dan wel lang geleden gestorven, maar dat mag toch geen reden zijn.
Het eerste verhaal was wel aardig, maar de anderen zijn echt heel goed. Het is ook goed te merken dat Van de Velde een van de leermeesters van Dimitri Verhulst was. Jammer dat zelfs de bieb niets meer van hem te leen heeft!
Van de Velde gaat bij mij weer terug in de kast en hij komt er niet meer uit! (Tenzij ik hem wil herlezen of iemand hem wil lenen, natuurlijk!)

En dan nu "Het grote zwijgen".....
Ik twijfel, verhalen, maar wel de hemel in geprezen door drie mensen die het kunnen weten...