Momenteel lees ik.....

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
Lezer100

Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Lezer100 » 03 Jan 2012, 14:16

Terry Pratchett, De Kleur van Toverij (eerste deel van de Schijfwereldreeks)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Schijfwereld
Lezer100

Renate

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 03 Jan 2012, 15:06

Ik heb daar verschillende boeken van gelezen. Moet zeggen dat ik ze wel leuk vond, maar op een gegeven moment ben ik er toch mee gestopt. Soms lijken de boeken wel een soort parodie op andere fantasy romans en dergelijke.

Lezer100

Berichtdoor Lezer100 » 03 Jan 2012, 15:24

Renate schreef:Ik heb daar verschillende boeken van gelezen. Moet zeggen dat ik ze wel leuk vond, maar op een gegeven moment ben ik er toch mee gestopt. Soms lijken de boeken wel een soort parodie op andere fantasy romans en dergelijke.

Volgens de kaft is dit een "fantastische satire met hilarische diepgang". Tot nu toe lijkt dit wel te kloppen (ben ongeveer halfweg). Of ik ze allemaal ga lezen, weet ik niet. Ik ben wel nieuwsgierig naar "Faust Erik" (de Faust-figuur intrigeert mij uitermate).
Lezer100

Joanazinha

Berichtdoor Joanazinha » 06 Jan 2012, 17:32

Ik ben vandaag begonnen in een ouwetje van James Lee Burke (uit 1997): Gevangene van de hemel.
Kwaliteit verloochent zich niet: ik zit te genieten van deze thriller.

Lezer100

Berichtdoor Lezer100 » 06 Jan 2012, 18:12

Hans Fallada, Alleen in Berlijn
Lezer100

Renate

Berichtdoor Renate » 06 Jan 2012, 20:21

Momenteel lees ik Lionel Shriver - Waar is het fout gegaan
Ik vind het een boeiend boek, waarin een vrouw brieven aan haar ex-man schrijft. De brieven gaan deel over hun zoon, die 7 medeleerlingen en 2 docenten heeft vermoord. De vrouw vraagt zich af waar het mis is gegaan met het kind. Eigenlijk onderzoekt ze min of meer haar eigen verantwoordelijkheid. De vraag is min of meer of de zoon vanaf z'n geboorte niet deugde, of dat zij een negatieve rol in z'n ontwikkeling heeft gespeeld. Tot nu toe ben ik geneigd te denken dat er vanaf het begin iets mis was met de zoon. Dat de moeder misschien liever geen kind gehad zou hebben lijkt me niet echt een doorslaggevende rol te hebben gespeeld.

Marjo

Berichtdoor Marjo » 06 Jan 2012, 21:02

Een vraag zonder antwoord, denk ik!
Ik lees er twee: de nieuwste Rascha Peper, afgewisseld met een zeer goed geschreven boek over een psychiatrische instelling. Maar dat is non-fictie, heb ik niet altijd zin in.

Renate

Berichtdoor Renate » 07 Jan 2012, 16:42

Of je echt een antwoord krijgt lijkt me niet. Ik denk ook niet dat iemand dat kan geven. Dat moeder niet als enige verantwoordelijk is, lijkt me wel duidelijk. De moeder voelt zich misschien verantwoordelijk, maar het kind wat ze heeft gebaard, maakt het haar ook niet gemakkelijk en haar man is ook wel een beetje medeverantwoordelijk. Hij praat vrijwel alles wat Kevin doet, goed. Als de kindermeisjes het niet lang bij het gezin uithouden, dan ligt het niet aan Kevin, maar aan de kindermeisjes. Als niemand meer op wil passen, komt dat doordat de meisjes te veel zakgeld krijgen, waardoor de verdiensten als oppas niet nodig zijn. Kevin is gewoon een klein monster. Z'n moeder houdt misschien niet zo veel van hem, maar dat is ook moeilijk. Door Kevin heeft ze min of meer haar baan bij haar eigen succesvolle bedrijf moeten opzeggen. Als Kevin de verhuizers met een waterpistooltje in hun kruis blijft schieten, pakt z'n moeder het waterpistooltje af, waarna ze het op een keukenkastje legt. Kevin laat zich hier niet door tegenhouden en klimt, zo klein als hij is, naar boven, om het pistooltje te pakken. Z'n vader prijst hem voor z'n doorzettingsvermogen en vindt dat hij het pistooltje weer mag hebben, iets waar de moeder het niet echt mee eens is. En zo gaat het iedere keer. Kevin misdraagt zich en pa praat het goed, of vindt dat de moeder overdrijft. Kevin loopt op z'n zesde nog met luiers, omdat hij ten ene male weigert om gewoon naar het toilet te gaan. Ook nu vindt de vader dat de moeder het verkeerd aanpakt, maar Kevin doet in feite gewoon wat hij wil.
Natuurlijk lees je alleen het verhaal van de moeder en het kan zijn dat ze de dingen wel eens wat sterk aanzet, maar gezien het feit dat het boek uit brieven die ze aan haar man schrijft bestaat, geeft mij het gevoel dat ze niet al te zeer overdrijft. Dat heeft uiteindelijk ook geen zin.
De vraag is of het kind minder slecht zou zijn geworden als er goed naar hem gekeken zou zijn, of als de ouders hem consequenter op zouden hebben gevoed, weet ik niet. Dat er vanaf het begin iets mis was met het kind, kan je moeilijk de moeder verwijten.

Joanazinha

Berichtdoor Joanazinha » 11 Jan 2012, 08:51

Ik ben maandagavond begonnen in Kloostermoord van C.J. Sansom. Een historische thriller die zich afspeelt in 1537. Combinatie van geschiedenis en spanning; leuk! Tot nu toe bevalt hij me erg goed!
Het is een recensieboek voor Leestafel Dettie, dus verslag volgt t.z.t.

Marjo

Berichtdoor Marjo » 11 Jan 2012, 10:51

Sh.., die staat her ook. Ik zou het leuk vinden om aan te sluiten, maar ben nog even bezig..Deze keer jij eerst!!!

Marjo

Berichtdoor Marjo » 17 Jan 2012, 13:50

Na twee hele mooie boeken zit ik nu met twee mindere. Het ene is '1984' van Orwell. Op zich best aardig, maar er zitten me toch een aantal langdradige stukken in..Dus had ik voor boven een ander boek gepakt, een jeugdboek. Maar al leest dat vlot, het is niet naar mijn zin..
Alle twee snel uitlezen en een ander leuk boek pakken dus..
Laatst gewijzigd door Marjo op 17 Jan 2012, 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Renate

Berichtdoor Renate » 17 Jan 2012, 18:51

Weer een stapeltje boeken gehaald, waaronder 2 thrillers. Voorts:
Vendala Vida - Waar niemand is
Mariët Meester - De volmaakte man
Weet nog niet waar ik mee zal beginnen. Waarschijnlijk een van de bovenstaande 2 boeken, aangezien het laatste boek dat ik gelezen heb, een thriller was, namelijk De vrouw in de kooi, van Jussi Adler-Olson.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 17 Jan 2012, 19:00

Oh ik ben erg benieuwd hoe je De volmaakte man vindt. Ik zag Mariët Meester trouwens afgelopen zondag bij het programma Boeken.

Dettie

Joanazinha

Berichtdoor Joanazinha » 17 Jan 2012, 19:17

Ik heb weer een boek uit de boekenkast gehaald dat er al langere tijd in staat en dus prima geschikt voor mijn Leesuitdaging :D . Het gaat om De geletterde dood van Bruce Alexander. Hiervoor las ik Kloostermoord, een historische thriller uit 1537, nu heb ik mij ruim 2 eeuwen dichter naar onze tijd verplaatst..... Bruce Alexander schrijft over de blinde rechter Sir John Fielding die in de 18e eeuw misdaden onderzoekt in met name Londen.

Renate

Berichtdoor Renate » 18 Jan 2012, 19:36

Dettie schreef:Oh ik ben erg benieuwd hoe je De volmaakte man vindt. Ik zag Mariët Meester trouwens afgelopen zondag bij het programma Boeken.

Dettie

Ik heb Mariët Meester ook gezien en dat was de reden waarom ik het boek haalde. Momenteel leest m'n vader het, terwijl ik dus het boek van Vendela Vida aan het lezen ben. Ik meen dat ik haar ook in Boeken gezien heb.

Marjo

Berichtdoor Marjo » 18 Jan 2012, 19:51

Maar haar nieuwe boek heet toch anders???

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 18 Jan 2012, 20:39

ja haar nieuwe boek heer de mythische oom en daarover vertelde ze afgelopen zondag

Je kunt het hier terugkijken http://boeken.vpro.nl/

Dettie

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 19 Jan 2012, 11:48

Ik kwam deze omslag tegen.

Vinden jullie deze dan ook erg?

http://www.nnbh.com/titels/Karin-Slaugh ... 9023464508

Dettie
die nieuwsgierig is.

Renate

Berichtdoor Renate » 19 Jan 2012, 12:31

Dettie schreef:Ik kwam deze omslag tegen.

Vinden jullie deze dan ook erg?

http://www.nnbh.com/titels/Karin-Slaugh ... 9023464508

Dettie
die nieuwsgierig is.

Nee, eigenlijk niet.

Renate

Berichtdoor Renate » 19 Jan 2012, 12:32

Marjo schreef:Maar haar nieuwe boek heet toch anders???

Ja, haar nieuwe boek heet anders, maar dat is natuurlijk nog niet in de bibliotheek te vinden. Hooguit als sprinter en daar moet je dan extra voor betalen.

Renate

Berichtdoor Renate » 19 Jan 2012, 12:42

Inmiddels heb ik het boek van Vendala Vida uit. Een mooi boek over een vrouw die na de dood van haar vader ontdekt dat hij haar vader niet is. Tot haar grote verbazing lijkt iedereen in haar omgeving, inclusief haar verloofde, dit al lang te weten. Dat vind ze natuurlijk niet erg leuk en ze neemt het haar verloofde ook kwalijk dat hij het haar nooit verteld heeft. De moeder van de vrouw is op haar veertiende verdwenen en op een gegeven moment is ze nog even naar haar op zoek geweest. Althans, ze is met een vriendin naar de man gereisd met wie haar moeder een verhouding heeft gehad. In een brief die ze na de dood van haar vader vindt, leest ze dat haar vader een Samen-priester is. Ik meen dat ook de naam van de man in de brief staat. Ze besluit naar Finland te reizen en naar de man op zoek te gaan. Daar ontmoet ze inderdaad de man die haar vader moet zijn en met wie haar moeder eerder een relatie heeft gehad. Uiteindelijk blijkt de waarheid toch weer net iets anders te liggen.

Marjo

Berichtdoor Marjo » 19 Jan 2012, 17:55

Die vlinder is toch niet erg? Heb ik iets gemist, snap je vraag eigenlijk niet.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 19 Jan 2012, 18:20

[quote='Joanazinha']Ik ga vandaag beginnen in Koorts van Saskia Noort. De reacties die ik her en der gelezen heb, zijn zowel positief als negatief. De cover is in ieder geval zeer opvallend; wat mij betreft iets té. Ben benieuwd in hoeverre die iets te maken heeft met de inhoud van het boek (afgezien dan van de opvallende kleur rood).
Ik lees hem als recensieboek voor crimezone; t.z.t. zal ik de recensie hier ook plaatsen.[/quote]

Dit is de kaft http://www.saskianoort.nl/Boeken/Bestel ... /63/Koorts

ik vroeg me af hoe die kaft met de vlinder dan gevonden zou worden.

Dettie

Marjo

Berichtdoor Marjo » 19 Jan 2012, 19:08

Aha! Nou deze vind ik dus afschuwelijk, veel te rood, veel te opvallend.
Die met de vlinder heeft nog iets subtiels..

Joanazinha

Berichtdoor Joanazinha » 19 Jan 2012, 20:14

Dettie schreef:[quote='Joanazinha']Ik ga vandaag beginnen in Koorts van Saskia Noort. De reacties die ik her en der gelezen heb, zijn zowel positief als negatief. De cover is in ieder geval zeer opvallend; wat mij betreft iets té. Ben benieuwd in hoeverre die iets te maken heeft met de inhoud van het boek (afgezien dan van de opvallende kleur rood).
Ik lees hem als recensieboek voor crimezone; t.z.t. zal ik de recensie hier ook plaatsen.

Dit is de kaft http://www.saskianoort.nl/Boeken/Bestel ... /63/Koorts

ik vroeg me af hoe die kaft met de vlinder dan gevonden zou worden.

Dettie[/quote]

Dat doet me eraan herinneren dat ik inmiddels de recensie van Koorts naar crimezone heb gestuurd en ik deze ook hier 'mag' plaatsen nu :D . Ik stuur hem naar je toe Det!

Terug naar “Diversen - proza”