Dimitri Verhulst - De helaasheid der dingen

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Wat is iedereen enthousiast over dit boek!
Ik heb het nu maar als kwartaalafname bij de ECi besteld, nu moet ik het ook lezen!

Bernadet
berdine

Bericht door berdine »

Daar zul je geen spijt van hebben!
Inge

Bericht door Inge »

'k vraag me alleen af wat je er nu kunt aan bespreken. Het is een goed boek, leest vlot, hilarisch, ironisch, sarcastisch,.... Maar dan is volgens mij bijna alles gezegd. Buiten dat het mij soms tegenviel in de zin van..... de uitspraken. Ik bedoel, soms had je het gevoel dat het in het dialect moest geschreven zijn. Da's dan ook het enige minpunt. Volgens mij dan toch.

Inge
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Dat is denk ik ook het punt met Verhulst, het is moeilijk na te vertellen omdat hij zo'n eigen taal heeft. Dat had ik ook met Problemski Hotel, een mooi en goed verhaal maar er over discussieren is wat anders.

Ik zal proberen er wat over te zeggen als ik De helaasheid uit heb.

Groetjes
Bernadet
Marjo

Bericht door Marjo »

En daarom hebben jullie ook nog niet gelezen wat ik van zijn laatste boek vind! Ik heb het al een week of twee uit, maar ook bij dat boek valt het niet mee, al is het totaal anders..
Inge

Bericht door Inge »

Raar maar waar het boek is bediscusieerbaar. De meesten deelden mijn mening, dat het sarcastisch, ironisch met veel galgenhumor is maar 1 iemand vond het intriestig. Uiteindelijk als je de situaties echt ingaat is het intriestig maar doordat het met veel humor geschreven is let je daar zo niet op. Het deed sommige mensen ook denken aan de Flodders. Marginalen die door iedereen gekend zijn maar nergens bijhoren en nergens gewild zijn.
Ook was er ergens een beetje verwondering: dat iemand die uit zo'n marginale omgeving en gezin komt toch zo'n prachtige stijl ontwikkelt. Men was zelfs van mening dat hij enorm belezen moet zijn.
In een recensie werd hij vergeleken met Louis paul Boon en Herman brusselmans. daar was men van mening dat verhulst niet zoals Boon een aanklager is en dat hij in tegenstelling tot Brusselmans een verhaal te vertellen heeft.
In het boek komt naar voren dat hij weinig met zijn moeder op heeft maar toch worden in een aantal boeken het motto aan zijn moeder gewijd. Dat riep ook vragen op.
Wat men ook niet echt duidelijk vond is wie de pleegzorg op de hoogte gebracht heeft. Was het zijn grootmoeder? Of was het hijzelf?

Al met al een leuke start van de leesclub hier.

Inge
irene

Bericht door irene »

Iedereen is zo enthousiast over dit boek, dat ik het de komende week maar ga kopen bij de clubwinkel van de eci.

groetjes, irene
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Hier staat een mooie recensie van Elsbeth Etty over dit boek http://www.inktaap.org/www/scripts/rece ... eviewid=34

Dettie
Marjo

Bericht door Marjo »

Ha die moet hij winnen he, die Inktaap..dat weten jullie wel!
Maar de reacties van jong-volwassenen zijn onvoorspelbaar..
WilV

Bericht door WilV »

Ademloos uitgelzen dit boek de afgelopen dagen,
mocht ik nog een top tien maken over dit jaar dan kwam hij er zeker in..wat een mooi boek..
warm, melancholiek, ontroerend zelfs af en toe, mooi treurig soms,

Kortom, ik ben verkocht.
Ik ga snel op zoek naar meer van deze schrijver.

Wil
tiba

Bericht door tiba »

"Mevrouw Verona daalt de heuvel af" is ook heel mooi, Willeke.
Als je wil kan ik het je opsturen.

Tiba.
Laatst gewijzigd door tiba op 30 dec 2007, 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.
WilV

Bericht door WilV »

Dank je wel voor het aanbod Tiba,

Maar ik moet bekennen dat ik hem in mijn enthousiasme al tweedehands op de kop heb getikt inmiddels.
Was er al tijden naar op zoek en zag hem vandaag voor een mooi prijsje staan.

Groetjes
Willeke
tiba

Bericht door tiba »

O, dan heb je het vast vlug :) .

Tiba.
leni

Bericht door leni »

Tiba, geldt dat ook voor mij dat je het wilt opsturen? Ik zou het ook graag lezen..
Leni
Alleen de allenen

Bericht door Alleen de allenen »

Fenomenaal boek, meer kan ik niet zeggen.
Wat ik me nu wel afvraag is hoe die vader van Dimmitri Verhulst is gestorven, en waar hij al die dagen was toen hij vermist was en of die twee vragen een verband met elkaar hebben. Was hij al die dagen op cafe en heeft hij zelfmoord gepleegd of proberen te plegen (zie dat deel over de zee) omdat hij 1) gedronken heeft en 2) niet naar de westrijd van zijn zoon is komen kijken en zich daarom een slechte vader voelde?
Weet er dat soms iemand precies?
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Welkom bij Leestafel Alleen de Allenen.
Ik kan je niet verder helpen omdat ik het boek niet uitgelezen heb.
Misschien dat andere Leestafelleden een idee hebben en eventueel een antwoord kunnen geven.

Dettie
josinep

Bericht door josinep »

Vond het een heel apart boek, dat ik soms bijna hardop moest lezen om precies te begrijpen wat hij bedoelde (dialect), maar heb ook veel gelachen tijdens het lezen! Wel een goede schrijver, het boek leest als een trein. Ik weet het antwoord niet alleen de Alenen. Hopelijk weet je inmiddels meer?
Marjo

Bericht door Marjo »

Goh, die hele vraag niet gezien.
Ik denk niet dat er veel achter gezocht moet worden. De vader was een zuipschuit, meer niet. Hij zal wel zat en ziek rondgezwalkt hebben in die periode dat hij weg was. En dat hij zich er van bewust was dat hij een waardeloos iemand was, dat is wel duidelijk.

Ga je meer Verhulst lezen, Josinep?
Niko

Re: Dimitri Verhulst: de helaasheid der dingen

Bericht door Niko »

Hallo,
Dit boek moest ik lezen voor school en ik vond dit zeker ook een goed boek, de verfilming is ook goed tov het boek, op enkele details na.
Ik vind het geweldig hoe een bende marginalen wordt beschreven als een stel griekse goden.
Er wordt ook weinig of niets gecensureerd van de vettige en onbeschaafde handelingen en uitspraken.
Wat het verhaal ook herkenbaar maakt.

Zeker een aanrader!
Marjo

Bericht door Marjo »

Herkenbaar?
O jee, ik heb vreselijke visioenen. Ik zou niet graag willen dat ik dat kon zeggen.
cynthia

Bericht door cynthia »

Hallo
Ik heb dit boek moeten lezen voor school. Ik keek er tegen op om dit boek te lezen. Het verhaal sprak me helemaal niet aan. Maar vanaf de eerste pagina's werd ik er helemaal door gegrepen. Dimitri Verhulst heeft een aangename manier van schrijven, waardoor het boek zeer vlot leest. Zijn ironie en sarcasme maken van de ergste situaties toch iets grappig. Het boek is zeker een aanrader.
Cynthia
Marjo

Bericht door Marjo »

Wat leuk om dat te lezen!
Maar: je moést dit boek lezen? Had je geen keuze??
Inge

Bericht door Inge »

Misschien is Cynthia Belgisch en moest ze haar aan het "verplichte" lijstje houden :)
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Ha, in Nederland zijn er ook nog steeds de verplichte lijstjes hoor.
Hoewel ik me afvraag of kinderen een bepaald boek móeten lezen.
Ik moest wel boeken opgeven die ik ging lezen en die moesten eerst goedgekeurd worden door de lerares.

Hier een paar sites over 'verplichte' leeslijsten

http://www.jongerenliteratuurplein.nl/lijst-lezen/

http://www.scholieren.com/boeken/literatuurlijst

luisterboeken voor de lijst http://www.dedicon.nl/artikel051

Ik vond ook nog een Vlaamse leeslijst http://users.telenet.be/leeslijst/nederlands.htm
jVcornetto

Bericht door jVcornetto »

Beste lezers,

Onlangs heb ik ook het boek de helaasheid der dingen van Dimtri verhulst gelezen. Ik vind dat op humoristische wijze het leven van de zatlap wordt blootgelegd. De ene oom wordt kampioen zuipen en de andere oom bedenkt een spel om een nog betere kampioen te kunnen worden. Een soort Tour de France maar dan met de drank. De oma is dan ook onterecht blij dat tenminste één van haar zoons aan sport gaat doen.
Dit boek is het verhaal van een jongen die opgroeit met drinkende ooms, die zorgen voor een stinkende slaapkamer en die de jongen smerige liedjes leren. Na een bepaalde tijd bezoekt Dimitri het dorp weer maar nu met zijn eigen zoon. Hij heeft zin om zijn ooms weer te zien en ze kennis te laten maken met zijn zoontje. En dan wordt het schrijnend. Dimitri blijkt enorm veranderd en zonder een aantal drankjes is het in de kroeg helemaal zo plezierig niet. En het is al helemaal geen omgeving voor een kleine jongen. Terwijl hij er zelf zo vaak geweest is als kind. Zijn ooms vinden dat Dimitri een beetje saai is geworden maar hierdoor doet hij eigenlijk een ontdekking over het leven, zijn familie en zijn jeugd. Vlug gezegd is dit dus een humoristische roman die ik iedereen aanraad. Het boek is niet te moeilijk om te lezen en zeker niet veel pagina's.

Reacties zijn toegelaten!
Plaats reactie