Stefan Boonen: 100 procent Lena (10+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Stefan Boonen: 100 procent Lena (10+)

Berichtdoor Marjo » 18 Apr 2011, 11:06

Totaal anders dan die boekjes van Nikki Smit. Maar dan ook totaal.
Geen boek voor onze grote fan denk ik..

Lees meer: http://www.leestafel.info/jeugdboeken

Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 18 Apr 2011, 12:51

Dat is zeker wat anders dan Nikki Smit! Zeer heftig! Als ik jouw verslag lees krijg ik al een brok in m'n keel.
Ik heb de laatste tijd, zoals je weet, erg de neiging om te zeggen mag het wat minder voor kinderen? Moet al die ellende voor kinderen van 10?
Vind je dat het boek iets toevoegt of dat het erg heftig is voor een kind.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 18 Apr 2011, 14:33

Ha, je hebt de leeftijd er al bijgezet. Prima, ik was het vergeten.

Het was voor mij heftig omdat ik geen idee had waar het boek over ging. Ik denk dat kinderen dat wel weten als ze het gaan lezen, dus dan komt het al minder hard aan.
En ik vind de manier waarop Boonen dit gedaan heeft heel integer. Het is eigenlijk geen boek met 'ellende'. Het is een gewone jongen, die om moet gaan met iets moeilijks. Het hoeft ook niet allemaal vrolijk en grappig te zijn.
Maar: ik zou het niet neerzetten in de bibliotheek op school.

-

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 18 Apr 2011, 16:03

Door de 'Nikki Smit' titel verwachtte ik dit ook niet en schrok al van wat je schreef in jouw verslag.

Ik weet dat ik vroeger als jong meisje (12-13?) Het onkruid en de bloem heb gelezen van Englewood Cliffs over een meisje Alice dat aan de drugs gaat met uiteindelijk fataal gevolg, een overdosis. Dat boek maakte diepe indruk, zoveel dus dat ik het nu nog weet. Het was mooi geschreven maar toentertijd ben ik lang met dat verhaal bezig geweest. Achteraf dacht ik wel, dat boek was veel te zwaar voor iemand van 12.
Maar ja, het waren wel andere tijden natuurlijk, nu zijn jongeren door televisie en internet veel vroegwijzer dan ik denk ik.
Al de informatie die ik kreeg of zocht kwam uit boeken en lang niet alles mocht of kon je lezen, misschien dat het daarom zo hard aankwam.
Maar toch...

Stefan Boonen kan inderdaad prachtig schrijven en ik denk ook dat hij dit onderwerp goed en mooi zal brengen maar toch... voor een kind van 10, wel heftig hoor.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 19 Apr 2011, 18:02

Er zullen zeker kinderen zijn die dit niet moeten lezen. Dus maar hopen dat die het ook niet in handen krijgen!


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten