Ildefonso Falcones, de kathedraal van de zee

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
WilV

Ildefonso Falcones, de kathedraal van de zee

Berichtdoor WilV » 12 Dec 2010, 20:14

Een verslag lukt even niet, maar een topic verdient dit boek wel.
Een aanbeveling voor de liefhebbers van historische romans vol informatie, en tegelijkertijd een heerlijk léésboek. Zo’n boek wat makkelijk te volgen is en waarvan je steeds wilt weten hoe het verhaal verder gaat. Het verhaal speelt in de Middeleeuwen in Barcelona, met als centraal punt de kathedraal in aanbouw aldaar, de Sante Maria del Mar, de kathedraal van de zee..We volgen vanaf, of eigenlijk al voor de geboorte Arnau Estanyol, zijn vader Bernau en zijn pleegbroer Joan .Zijn vader is lijfeigene en vlucht naar Barcelona (na de gruwelijke verkrachting van zijn vrouw, Arnau’s moeder, door de landeigenaar die daar volgens de wet de eerste huwelijksnacht recht op had). In Barcelona geldt de regel dat als je een jaar en een dag niet opgepakt wordt je een vrij man ben. Dat lukt Bernau. Al snel komt de toen nog jonge Joan op hun pad , die zijn pleegbroer en vriend wordt, en volgens we hun levens en liefdes. Uiteindelijk komen de beide broers tegenover elkaar te staan in tijden van de inquisitie en wordt het ook een boek over trouw en verraad.

Ik ben al lezend heel wat te weten gekomen over gebruiken, gewoontes en wetten in de Middeleeuwen,
Vooral dat het toen niet best was als je in de onderklasse terecht kwam, en al helemaal niet als je vrouw was. Niet alleen gebeurde er allerlei gruwelheden en misdaden, maar dat was ook nog eens wettelijk geregeld. De moeder van Joan wordt na overspel opgesloten in een kleine kamer tot haar dood, op water en brood, ….mocht allemaal via de wet.
En dan had je nog de pest en allerlei andere rampspoed…je gaat je leven in de eenentwintigste eeuw per bladzijde meer waarderen.

Ook erg boeiend vond ik om door het boek heen bijna letterlijk een kathedraal gebouwd te zien worden in een tijd zonder heftrucs, kranen en andere machines..gewoon steen voor steen versleept op mannenruggen. Als ik ooit nog eens voor die kathedraal kom te staan ga ik daar toch met andere ogen naar kijken vermoed ik.

Willeke

Marjo

Berichtdoor Marjo » 12 Dec 2010, 21:00

Voor als ik een zee van tijd heb...

WilV

Berichtdoor WilV » 12 Dec 2010, 21:13

Ha, welja...komt óóit nog wel eens op je pad.

Groetjes
Willeke

Saskia

Berichtdoor Saskia » 05 Jan 2011, 08:17

Willeke,

Je maakt me helemaal blij met je omschrijving. Ik kan echt uren in de boekenwinkel staan... en twijfelen tussen het ene en het andere boek. Zo ook gister, maar ben nu blij met de keuze. Ik ga het binnenkort lezen, maar eerst wacht Honderd jaar eenzaamheid.

berdine

Berichtdoor berdine » 05 Jan 2011, 15:24

Haha, volgens mij zitten jij en Willeke op dezelfde golflengte! :lol:

WilV

Berichtdoor WilV » 07 Jan 2011, 10:52

Ha..ja als jij je verheugt op honderd jaar eenzaamheid, én de kathedraal van de zee mooi zou vinden zitten wij vermoedelijk inderdaad op dezelfde golflengte.

(Honderd jaar eenzaamheid staat hoog in mijn mooiste-boeken-lijst-ooit).

Dat twijfelen in een boekwinkel komt mij overigens ook héél bekend voor :)

Groetjes
Willeke

mira

Berichtdoor mira » 08 Jan 2011, 02:51

'Honderd jaar eenzaamheid' is ook voor mij een absolute topper.
Zo'n veelomvattend boek, een epos, en zo prachtig geschreven.
En vol 'fantastische' verhalen. Men noemt ze vaak (ten onrechte) magisch-realistisch.
Maar Marquez zei ergens in een interview dat hij nooit iets echt heeft 'uitgevonden' ( of iets van die strekking).

Maar de allereerste beelden die bij mij opkomen (naast zovele andere) bij dit boek zijn: varkensstaartjes en vlinders (details, details).

Dit zou trouwens een mooi nieuw item kunnen zijn op het forum:
'wat zijn de eerste beelden/woorden die bij je opkomen bij een titel van een boek.

'Honderd jaar eenzaamheid' is alleszins een boek om steeds weer te herlezen.
Moet ik hoognodig doen.
Veel leesgenot, Saskia.

mira

Saskia

Berichtdoor Saskia » 12 Jan 2011, 17:51

Dit gaat overigens helemaal off topic ;)

Dat lukt aardig hoor! Ik ben pas op pagina 120, maar wauw! Inderdaad, wat je zegt Mira, magisch-realistisch... ik moet soms even met mijn ogen knipperen, nog eens lezen en dan denken.... "o ja, zo bedoel je dat".
Een fantastisch boek.

Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”