Momenteel lees ik.....
Marjo schreef:Komt het niet vooral op accepteren aan, en dat dan niet lijdzaam?
Accepteren maakt er zeker deel van uit, maar zoals Dettie zegt, Marjo, tao is niet zo eenvoudig te omschrijven. Zeggen dat iets tao is, is eigenlijk al zeggen dat dit niet zo is. Wat tao zeker niet is, is een religie. Wel een levensvisie. Ik lees wel eens graag een boek van Osho, als ik iets over oosterse spiritualiteit wil lezen, omdat hij de meest ingewikkelde thema's vrij verstaanbaar kan overbrengen, en dit zelfs aan westerlingen.
Lezer100
Lezer100
Dettie schreef:Nee, ik heb nog nooit van het boek of de schrijfster gehoord.
Dettie
http://thuis.nbdbiblion.nl/fictierom/fictierom.dll?b=1&p=1&a=13579
Lezer100
Lezer100
Ik lees "de Kathedraal van de zee"van Ildefonso Falcones.
Heerlijk leesboek. Speelt zich af in de middeleeuwen in Barcelona. Barre tijden, vooral als je in de onderklasse geboren werd, en als je dan óók nog eens als vrouw geboren werd was je helemaal mooi klaar.
Schokkend dat de misdaden tegen vrouwen niet alleen gebeurden, maar ook nog eens per wet geregeld waren. Je mocht je vrouw gewoon opsluiten in een kleine ruimte na overspel, tot haar dood, en als landeigenen had je gewoon recht op de eerste nacht met een bruid van je onderdanen. Verkrachting dus. En gewoon per wet geregeld.
Maar los van dit soort schokkende feiten een heerlijk boek over Barcelona, en de levensgeschiedenis van een vader, zijn zoon en een vriend van zijn zoon. Voor liefhebbers van historische romans die lekker lezen een absolute aanrader. Dus als je nog op zoek bent naar een kerstcadeau..goede tip.
Groetjes
Willeke
Heerlijk leesboek. Speelt zich af in de middeleeuwen in Barcelona. Barre tijden, vooral als je in de onderklasse geboren werd, en als je dan óók nog eens als vrouw geboren werd was je helemaal mooi klaar.
Schokkend dat de misdaden tegen vrouwen niet alleen gebeurden, maar ook nog eens per wet geregeld waren. Je mocht je vrouw gewoon opsluiten in een kleine ruimte na overspel, tot haar dood, en als landeigenen had je gewoon recht op de eerste nacht met een bruid van je onderdanen. Verkrachting dus. En gewoon per wet geregeld.
Maar los van dit soort schokkende feiten een heerlijk boek over Barcelona, en de levensgeschiedenis van een vader, zijn zoon en een vriend van zijn zoon. Voor liefhebbers van historische romans die lekker lezen een absolute aanrader. Dus als je nog op zoek bent naar een kerstcadeau..goede tip.
Groetjes
Willeke
Vind het wel een boek voor jou. Ik moest al aan je denken.
En je leest er zo doorheen.
Ik probeer je tot het boek te verleiden, dat moge duidelijk zijn, grijns.
Leuk dit soort boeken die én makkelijk lezen én je een schat aan informatie geven over Barcelona, de middeleeuwen, de gebruiken, de omstandigheden etc etc.
En je leest er zo doorheen.
Ik probeer je tot het boek te verleiden, dat moge duidelijk zijn, grijns.
Leuk dit soort boeken die én makkelijk lezen én je een schat aan informatie geven over Barcelona, de middeleeuwen, de gebruiken, de omstandigheden etc etc.
Wil schreef:
'Heerlijk leesboek', dat klinkt veelbelovend.
Een familiegeschiedenis lijkt me tijdloos, de vrouwenstrijd ook, en Barcelona is een heerlijke stad.
Ildefonso Falcones, zo'n mooie naam, om te proberen te onthouden, en om in het oog te houden.
mira
Ik lees "de Kathedraal van de zee"van Ildefonso Falcones.
'Heerlijk leesboek', dat klinkt veelbelovend.
Maar los van dit soort schokkende feiten een heerlijk boek over Barcelona, en de levensgeschiedenis van een vader, zijn zoon en een vriend van zijn zoon. Voor liefhebbers van historische romans die lekker lezen een absolute aanrader
Een familiegeschiedenis lijkt me tijdloos, de vrouwenstrijd ook, en Barcelona is een heerlijke stad.
Ildefonso Falcones, zo'n mooie naam, om te proberen te onthouden, en om in het oog te houden.
mira
Ik ben nog aan het lezen, dus misschien moet ik nog terug komen op mijn enthousiasme, maar tot nu toe is het veelbelovend.
Ik krijg ook meteen zin om naar Barcelona te gaan, de kathedraal waar het om gaat staat daar nog gewoon.
Ik ben nu aan het lezen hoe die gebouwd is, letterlijk steen voor steen op mensenruggen gedragen, en de sluitsteen van 6000 kilo door mensenkracht omhoog getakeld.....
als je dan voor zo'n kathedraal staat kijk je daar toch net even anders naar volgens mij.
Groetjes
Willeke
Ik krijg ook meteen zin om naar Barcelona te gaan, de kathedraal waar het om gaat staat daar nog gewoon.
Ik ben nu aan het lezen hoe die gebouwd is, letterlijk steen voor steen op mensenruggen gedragen, en de sluitsteen van 6000 kilo door mensenkracht omhoog getakeld.....
als je dan voor zo'n kathedraal staat kijk je daar toch net even anders naar volgens mij.
Groetjes
Willeke
Het gaat over de Santa Maria del Mar zie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Santa_Mar%C3%ADa_del_Mar
Dettie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Santa_Mar%C3%ADa_del_Mar
Dettie
Ja.. precies, dat is 'm, dank je wel voor de link.
Deze bouwmeesters komen er inderdaad in voor. Al wist ik nog niet dat de eerste dus binnenkort dood gaat
De kerk werd als het ware over de oude kerk gebouwd, en centraal in het hele verhaal én in de kerk staat Sante Maria, het Mariabeeld van deze kerk.
Leuk dat bij de link ook nog een vermelding van het boek staat.
Willeke
De eerste vermelding van een kerk van 'Santa María van de Zee' dateert uit 998. De bouw van de huidige kerk werd gestimuleerd door de geestelijke Bernat Llull, die in 1324 benoemd was tot aartsdeken van de Santa María. Bouwarbeiders begonnen het werk op 25 maart 1329, nadat de eerste steen was gelegd door koning Alfons IV van Aragon, wat middels een gedenkplaat aan de kerk herdacht wordt. De verantwoordelijk bouwmeesters waren Berenguer de Montagut en Ramón Despuig, die de eerste na diens dood opvolgde. In 1350 was een groot deel van de ommuring gereed.
Deze bouwmeesters komen er inderdaad in voor. Al wist ik nog niet dat de eerste dus binnenkort dood gaat

De kerk werd als het ware over de oude kerk gebouwd, en centraal in het hele verhaal én in de kerk staat Sante Maria, het Mariabeeld van deze kerk.
Leuk dat bij de link ook nog een vermelding van het boek staat.
Willeke
-
Ik lees nu: De vergeten tombe van Kate Mosse, waarin twee verhaallijnen. Eén speelt zich af aan het eind van de negentiende eeuw en de andere in het heden. De levens van twee vrouwen, negentiende-eeuwse Leonie en hedendaagse Meredith, worden verbonden door iets wat zich heeft afgespeeld in een plaatsje in het zuidwesten van Frankrijk.
Tot nu toe erg interessant met veel details, o.a. over de betekenis van tarotkaarten. Ben benieuwd hoe het verhaal zich verder ontwikkeld!
Tot nu toe erg interessant met veel details, o.a. over de betekenis van tarotkaarten. Ben benieuwd hoe het verhaal zich verder ontwikkeld!
-
Ik lees nu een debuutboek Dochter van Juda. Op zich wel apart maar soms moeilijk te volgen. Het gaat om de dreiging tussen het volk van Juda en de Assyriërs. Een meisje uit Juda probeert tijdens haar reis, haar geloof in één God, vast te houden terwijl ze naar Ninivé in Assyrië (meerdere goden) 'moet'.
Ik denk dat iemand die bijbelvaster (er staan veel citaten uit de bijbel in) is dan ik het verhaal beter zal kunnen volgen maar toch is het wel boeiend genoeg om door te lezen.
Dettie
Ik denk dat iemand die bijbelvaster (er staan veel citaten uit de bijbel in) is dan ik het verhaal beter zal kunnen volgen maar toch is het wel boeiend genoeg om door te lezen.
Dettie
De kathedraal van de zee van Ildefonso Falcones (bladzijde 122, sinds september/ oktober?)
Een hart van prikkeldraad van Lisette Lewin (bladzijde ook 122, sinds september/ oktober?)
De smaak van appelpitten van Katharina Hagena, een ringboek via BookCrossing, die komt, hoop ik, deze week nog wel uit.
groetjes, irene
Een hart van prikkeldraad van Lisette Lewin (bladzijde ook 122, sinds september/ oktober?)
De smaak van appelpitten van Katharina Hagena, een ringboek via BookCrossing, die komt, hoop ik, deze week nog wel uit.
groetjes, irene