Jeanette Winterson: De passie
-
Ik kan alleen maar beamen. Ben heel blij dat dit boek zich in mijn handen nestelde in de bib, ik zal zelfs enige moeite hebben met het terug inleveren ervan. Het is er zo eentje waarvan je denkt: ja, die zei dat zo en zo, dat was zo prachtig, gauw even kijken.
"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)
-
aan de ene kant blijf je een beetje op je honger zitten: ik denk dat je als lezer hoopt dat er voor Vilanelle en Henri toch een manier zal zijn om samen verder te kunnen. In die zin was ik ook in zekere zin een beetje geschokt over de pertinente weigering van Henri om haar te laten helpen bij zijn ontsnapping. Aan de andere kant lijkt het me de enige manier voor hem om op een of andere manier toch vrede te vinden met zichzelf en zijn geschiedenis. In mijn ogen is Henri al te vaak ontworteld en ontgoocheld om opnieuw voor een bestaan op de vlucht te kiezen. Je ziet ook dat hij er nood aan heeft met zijn verleden in het reine te komen: in zijn gedachten scharen de doden zich om hem heen en hij voert conversaties met hen. Erg mooi vind ik het ook dat hij zich tenslotte overgeeft aan het tuinieren: enerzijds drukt dat zijn verlangen uit zich te wortelen, denk ik, maar anderzijds is er dan toch die link met Napoleon, zijn allereerste passie. Hoe dat niet rechtstreeks gebeurt, maar via de link met Josephine die ook zo van tuinieren hield en die ook zo van Napoleon gehouden heeft, dat vind ik supergoed gevonden.
Ha, leuk dat je ook zo enthousiast bent over De Passie, elviratoverspin! Ik heb trouwens van de week Sexing the Cherry gelezen. Dat haalt het niet bij De Passie, maar toch vond ik het ook een heel bijzonder boek. Ook daar een heel sprookjesachtige sfeer. In het verhaal van De Passie zit echter een duidelijke lijn, terwijl het verhaal van Sexing the Cherry van de hak op de tak springt, de personen vloeien in elkaar over en bewegen in de tijd van 1630 naar 1990 en terug. Er staan prachtige fragmenten in over een zwevende stad waar geen zwaartekracht bestaat en een stad van woorden, maar niet omschreven in zulke prachtige zinnen als in De Passie. Er komt ook een hilarisch sprookje in voor: het sprookje van de twaalf dansende prinsessen, die allemaal hun echtgenoot om zeep helpen. Ik vind Jeanette Winterson een heel bijzondere schrijfster.
Ik denk dat Henri dat heel bewust deed om Vilanelle de vrijheid te geven.ik denk dat je als lezer hoopt dat er voor Vilanelle en Henri toch een manier zal zijn om samen verder te kunnen. In die zin was ik ook in zekere zin een beetje geschokt over de pertinente weigering van Henri om haar te laten helpen bij zijn ontsnapping
Hij zag in dat het met hem buiten de beschermde omgeving niets meer zou worden, voor haar was dat er nog wel.
Bernadet
-
-
Ok, nu maak je me nieuwsgierigSarah schreef:Er komt ook een hilarisch sprookje in voor: het sprookje van de twaalf dansende prinsessen, die allemaal hun echtgenoot om zeep helpen.

Dat van die zwevende stad doet me een beetje denken aan de tekenfilm howl's moving castle, van miyazaki (die ook spirited away maakte). heel sprookjesachtige dingen maakt die ook.
En ook Elvira heeft een erg mooi verslag gemaakt. heerlijk weer het boek opnieuw proeven!
Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/jeanette-winterson
--
Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/jeanette-winterson
--
Laatst gewijzigd door Dettie op 14 mei 2009, 13:48, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Re: Jeanette Winterson: De passie
Er is een nieuw boek uit van Jeanette Winterson: De Schemerpoort ( http://www.bol.com/nl/p/de-schemerpoort ... 009674607/). Ik lees deze nu als recensieboek voor crimezone; het krijgt dus blijkbaar het etiketje thriller op, terwijl in het boek staat dat het een roman is. Het valt mij de laatste tijd wel meer op dat romans waar (een tikje) spanning bij komt kijken onder de spannende boeken / thrillers worden geschaard. Ik ben nog maar net begonnen in De Schemerpoort en heb wat dat betreft dus nog geen oordeel.
Thrillers zijn in trek, verkopen beter dan romans, dus dat zal de reden wel zijn.
Literaire thriller is ook zo'n uitdrukking die eigenlijk nergens op slaat.
Een van de weinige boeken die ik literaire thriller zou durven noemen is al heel oud en is getiteld
De vrouw in het wit van Wilkie Collins (1824-1889). Maar jonge mensen zullen het verhaal te
traag vinden ben ik bang voor.
Dettie
Literaire thriller is ook zo'n uitdrukking die eigenlijk nergens op slaat.
Een van de weinige boeken die ik literaire thriller zou durven noemen is al heel oud en is getiteld
De vrouw in het wit van Wilkie Collins (1824-1889). Maar jonge mensen zullen het verhaal te
traag vinden ben ik bang voor.
Dettie
-
Dat ben ik hartgrondig met je eens. En volgens mij is die hype ook al weer over; want het wordt de laatste maanden gelukkig minder vaak gebruiktDettie schreef:Literaire thriller is ook zo'n uitdrukking die eigenlijk nergens op slaat.
Dettie

Joanazinha
Ik ben er nu in bezig en ik schiet al aardig op. Woensdag moet ik het uit hebben.
Het is gelukt, ik heb het boek uit.
en, en, en... hoe vond je het? of moet het nog even bezinken?
Dettie
Dettie
Ik vond het wel een mooi boek, met een wat treurige afloop, hoewel Henry wel tevreden lijkt met z'n lot.
Ik heb het in 2005 gelezen en ik weet nog wel dat het eind heel fantasy-achtig was. Ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen.
Henry was in een andere wereld belandt (in een klooster of paleis?) waar hij zichzelf overeind kon houden.
Maar zij kon zich in de gewone wereld nog wel handhaven (dacht ik)
Dettie
Henry was in een andere wereld belandt (in een klooster of paleis?) waar hij zichzelf overeind kon houden.
Dettie
Ik heb meer de indruk dat hij in een instituut voor psychiatrisch patiënten beland was, in verband met de moord op de kok.Dettie schreef:Ik heb het in 2005 gelezen en ik weet nog wel dat het eind heel fantasy-achtig was. Ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen.
Dettie
Ha ja, dat zou best kunnen, het is negen jaar geleden dat ik dit boek las.
Ik weet alleen dat hij beter af was waar hij zat en zij moest weer weg, weer verder.
Dettie
Ik weet alleen dat hij beter af was waar hij zat en zij moest weer weg, weer verder.
Dettie