Lewis Caroll - Alice in wonderland

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Plaats reactie
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Lewis Caroll - Alice in wonderland

Bericht door Dettie »

Bij de volwassenenboeken gezet omdat het vooral door volwassenen gelezen wordt.

Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/lewis-caroll

Marjo
Laatst gewijzigd door Dettie op 21 okt 2010, 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Toevallig lees ik net een 'brief' van Rindert Kromhout aan Alice waarin hij vraagt welke tekenaar zij het beste vond.

Weinig personages in de literatuur zijn zo vaak afgebeeld als jij. Van Lewis Caroll kreeg je je innerlijk, illustratoren van naam en faam hebben je een uiterlijk gegeven.

Schrijf hij o.a.

--

Nadat ik het boek 'Ik was Alice' heb gelezen is dit inderdaad een vraag die in me opkwam. Hoe leef je als iemand met jou aan de haal gaat. Hoe kijk je naar al die afbeeldingen in boeken en films die over jou gaan. Weliswaar is er van Alice een sprookjesfiguur gemaakt maar toch...

In datzelfde blad in een ander artikel staat

Langer nog is de lijst van illustratoren die zich waagden aan Lewis Carolls klassieker De avonturen van Alice in Wonderland (1865). Meer dan honderd kunstenaars, onder wie Max Ernst, René Margritte en Salvador Dali gingen de uitdaging aan het multi-interpretabele verhaal te vangen in beeld. Ieder decennium kent zijn eigen Alice - er is een Art Nouveau-Alice, een Art deco Alice en een surrealistische Alice. de bekendste Alice blijft echter die van Sir John Tenniel, die Alice in 1865 als eerste haar gezicht gaf.

Dettie
Lezer100

Bericht door Lezer100 »

Ik heb dit boekje zelf nooit gelezen, Marjo, noch heb ik de recente verfilming gezien. Maar ik kan je wel volgen in het feit dat dit vooral door volwassenen gelezen wordt (of werd). Het heeft een beetje weg van een sprookje, en die werden meestal ook niet voor kinderen geschreven (alvast toch niet de ongekuiste versies).

Lezer100
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

O sorry, dat van volwassenen had ik geschreven. Omdat Marjo het verslag gemaakt heeft had ik Marjo's naam er onder gezet. Ik wete helemaal niet of Marjo het met me eens is.

Heel lang geleden ben ik eens begonnen in Alice in Wonderland. Toentertijd vond ik het niet echt leuk. Vooral de tekeningen vond ik akelig. Wie weet kijk ik er nu heel anders tegenaan. Toch nog maar eens proberen.

Dettie
Marjo

Bericht door Marjo »

Het verhaal is in eerste instantie bedoeld voor en verteld aan kinderen. Maar: kinderen in de negentiende eeuw waren heel anders dan die van nu.
Dan komt er nog bij dat het verhaal zoals Mr Dodgson het vertelde misschien niet helemaal gelijk is aan hetgeen hij als Lewis Carroll opschreef. Hij zal het wel opgesmukt hebben denk ik zo.

Het verhaal kan heel goed door kinderen gelezen worden vind ik, en als je kijkt naar de versie zoals die door Disney verfilmd werd, dan is het een sprookje, een leuk verhaal.
Tegelijk is het een verhaal voor volwassenen, en dan vind ik daar de Alice zoals die laatst in driedimensionale versie in de bioscoop was, exemplarisch voor.
Dat is waarschijnlijk de kracht van Alice: het is voor iedereen.

Ik heb die brief van Kromhout ook gelezen en ik had zo mijn twijfels bij zijn opmerkingen. Maar dat komt waarschijnlijk omdat ik net dat boek van Melanie Benjamin gelezen had. Dat speelt nu erg mee bij mijn oordeel.
Ik neem meteen van je aan dat je de tekeningen van Tenniel akelig vond! Dat zijn ze in mijn ogen ook!

Hier kun je ze terugvinden, en nog veel meer.
http://www.alice-in-wonderland.net/
WilV

Bericht door WilV »

Nog nooit gelezen dit boek, moet eigenlijk dus op mijn kinderboeken-uitdaging, zeker nu ik het boek over de echte Alice ook in huis blijk te hebben.

Groetjes
Willeke
Marjo

Bericht door Marjo »

Maar dat is dus de vraag: is het een kinderboek? Of toch niet? Mijn exemplaar is een editie voor volwassenen.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Persoonlijk vind ik het geen kinderboek, van wat ik er van gelezen heb tenminste.
Disney heeft er een schattig verhaaltje van gemaakt met lieve konijntjes en leuk servies en zo. Als boek vind ik het veel minder lieflijk.

Dettie
Marjo

Bericht door Marjo »

Zeker als je die tekeningen van Tenniel ziet. Ik denk ook Willeke dat het niet op je uitdagingslijst mag...
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Marjo schreef: Ik denk ook Willeke dat het niet op je uitdagingslijst mag...
haha, wat ben je streng!!
Nee, mag niet willeke :redhotevil:

Dettie
Marjo

Bericht door Marjo »

Ik lijk strenger dan ik ben hoor. Ik heb nu eenmaal niets met die poppetjes die jij er bij zet.
WilV

Bericht door WilV »

Ha ha..oke dames...hij komt niet op de lijst, grijns.

Groetjes
Willeke
Plaats reactie