Welk boek gaan we samen lezen in februari-maart 2010?

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Plaats reactie
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Welk boek gaan we samen lezen in februari-maart 2010?

Bericht door Dettie »

Zowel Marjo als Willeke gaven de wenk dat het alweer zo ver is...
Jullie kunnen gaan nomineren voor het samenleesboek februari-maart.

Voor de nieuwelingen:
Ieder mag maximaal 3 titels opgeven, met korte beschrijving en aantal pagina's erbij.
Héél nieuwe boeken nomineren wordt afgeraden omdat niet bij iedere bibliotheek die nieuwe titels te krijgen zijn.

Ben benieuwd met welke boeken jullie komen.

Dettie
Marjo

Bericht door Marjo »

Simon Mawer: De glazen kamer
Het modern vormgegeven droomhuis van het echtpaar Viktor en Liesel Landauer speelt een hoofdrol in dit boek. Als de Landauers tijdens de Tweede Wereldoorlog vluchten, trekken de nazi’s in hun huis, vervolgens valt het huis toe aan de Russen en daarna wordt de staat eigenaar. Na de val van het communisme kan de weduwe Landauer eindelijk terugkeren naar haar huis.
De glazen kamer speelt een cruciale rol in de levens van de elkaar opvolgende bewoners.
Als lezer volg je de hoofdpersonen alleen in relatie tot het huis. Dat maakt het verhaal heel afwisselend. Je verliest Liesel en Viktor niet uit het oog, maar in de tussentijd kom je ook allerlei andere mensen tegen, die op dat moment in het huis van belang zijn. De glazen kamer is genomineerd voor de Man Booker Prize 2009.

Alex Verburg: Dwalingen
‘Een waargebeurd liefdesdrama in oorlogstijd’ staat er op het omslag. Die oorlog blijkt de Tweede Wereldoorlog te zijn en het liefdesdrama speelt zich af tussen de zeventienjarige Hollandse Annie en Johann, een Duitse soldaat die gelegerd is in het dorpje waar het meisje woont.
Annies moeder is ziekelijk, haar vader een verzuurde NSB-er. Dwalingen is een boek over een ‘foute’ liefde tijdens de Tweede Wereldoorlog. De vrouw die in het boek als Annie wordt beschreven, overleed op 83-jarige leeftijd vlak voor het verschijnen van het boek.

Peter Bak: Het spoor van Mertens
In januari 1940 raken op de spoorwegovergang van een West-Fries dorp twee jongens slaags. Een van hen verongelukt. Een bezoeker van een herdenkingsplechtigheid zet 61 jaar later op dezelfde spoorwegovergang zijn auto voor de trein.
Een spectaculaire valpartij tijdens een wielerkoers in 1976 in het dorp blijkt bovenstaande gebeurtenissen met elkaar te verbinden. Het spoor van Mertens heeft een prachtige verhaalstructuur met een interessante hoofdfiguur. Nederlands drama, zowel voor de liefhebbers van Joe Speedboot van Tommy Wieringa als van Knielen op een bed violen van Jan Siebelink is Het spoor van Mertens van Peter Bak een aanrader!
WilV

Bericht door WilV »

Nee, dat meen je niet, ik zet de pc aan om "de glazen kamer" te nomineren.
Maar je bent me dus voor.

Was mijn enige nominatie.
Dus ik nomineer eigenlijk niets deze maand.

Groetjes
Willeke
Laatst gewijzigd door WilV op 23 jan 2010, 15:18, 3 keer totaal gewijzigd.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Hier staat een fragment van De glazen kamer

http://boeken.vpro.nl/boeken/42542930/

Dettie
Marjo

Bericht door Marjo »

Ik vind het wel leuk dat ik een boek nomineer dat jij wilde! Ik weet niets van dat boek, ik heb gewoon wat zitten surfen en dacht dat het misschien wel wat was. Weet jij er meer van?
WilV

Bericht door WilV »

Ik kreeg het voor de kerst, maar ik heb het nog niet gelezen. De achterflap klinkt goed, het boek ziet er ook mooi uit, maar verder kan ik er dus nog niets zinnigs over zeggen.

Groetjes
Willeke
PetraO.
Contacteer:

Bericht door PetraO. »

Ik moest nog wat bestellen bij Eci, en ik heb de Glazen kamer genomen.
[i]Ook dit gaat voorbij.[/i]
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Nou het lijkt me bijna duidelijk welk boek het gaat worden... zal ik eens even lekker dwars gaan liggen?? :D
jeannette, Ellen, irene en ik kunnen nog wat anders nomineren *grijns*

Dettie
berdine

Bericht door berdine »

en ik dan??? :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

ocherm.... sorry!!!!!

Dettie
Marjo

Bericht door Marjo »

Nou mag Berdine het zeggen...
berdine

Bericht door berdine »

Hahahaha, ik heb helemaal niks om te nomineren. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ik ben gewoon een beetje aan het stangen. :shock:
Joanne
Contacteer:

Bericht door Joanne »

Ik heb twee nominaties:
Haar naam is Sarah van Tatiana de Rosnay.
Ik las de uitgebreide beschrijving van Dettie. Lijkt me een mooi boek.
"In de nacht van 16 juli 1942 wordt de 10-jarige Sarah met haar ouders opgepakt en naar het Velodrome d'Hiver in Parijs gebracht. Zij heeft ongezien haar kleine broertje in een kast verstopt en belooft hem later te bevrijden, maar Sarah wordt weggevoerd en ziet hem nooit meer terug. Zestig jaar later moet een Amerikaanse journaliste in Parijs een artikel schrijven over die gebeurtenis. Zij zoekt in archieven naar de ware toedracht en ontdekt een geheim van haar schoonfamilie. Ondanks het advies zich daar niet mee te bemoeien, probeert de journaliste het spoor van Sarah te volgen. De twee verhaallijnen worden beurtelings beschreven en vooral de ervaringen van Sarah geven de lezer een onthutsend beeld van de wreedheden rondom de deportatie. Een prachtig verteld en vertaald, aangrijpend verhaal met een dramatische ontknoping."

En een klassieker Revolutionary Road van Richard Yates
"Deze roman speelt zich af in Connecticut, USA in 1955. Frank en April Wheeler zijn een jong stel met twee kinderen; hij heeft een kantoorbaan bij Knox Business Machines in New York, zij is huisvrouw. Maar allebei barsten ze eigenlijk van de frustraties: hij omdat hij het gevoel heeft dat zijn baan zijn creativiteit verstikt, zij omdat ze haar roeping als actrice door haar eerste zwangerschap heeft moeten opgeven. Ze ontwikkelen het plan om naar Parijs te verhuizen om daar zichzelf te vinden, maar nog voordat ze dat naieve plan ten uitvoer kunnen brengen vergiftigen ze elkaars leven met hun ruzies en hun onvermogen om de waarheid in het gezicht te zien. Een genadeloze ontmaskering van dat deel van de American Dream dat het geluk in de aangeharkte tuintjes van "Suburbia" (de voorstad) vindt; onwaarschijnlijk goed geschreven, psychologisch voldragen, deprimerend door de psychologie en de moraal maar uiteindelijk de lezer bijna verheffend door de kwaliteit van de inzichten en het verhaal. Een vergeten meesterwerk uit 1961 van de Amerikaanse schrijver (1926-1992), uitstekend vertaald. "

Ik ben benieuwd wat het gaat worden
Momenteel lees ik Cloud Atlas van David Mitchell

http://jannyan.wordpress.com
http://www.fwg-deverbeelding.nl/
irene

Bericht door irene »

Ik nomineer ditmaal ook niets. Er ligt hier nog zoveel te lezen....en helaas ook een enorme achterstand opgebouwd met de samenleesboeken.

groetjes, irene
jeanette

Bericht door jeanette »

Geen nominatie van mij, deze keer.

Ik heb de komende twee maanden niet zo veel tijd en er liggen hier nog aardig wat boeken die 'schreeuwen' om gelezen te worden... :lol:

Jeannette
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Jullie kunnen gaan stemmen!

dettie
Joanne
Contacteer:

Bericht door Joanne »

Ik stem op Haar naam is Sarah
Momenteel lees ik Cloud Atlas van David Mitchell

http://jannyan.wordpress.com
http://www.fwg-deverbeelding.nl/
irene

Bericht door irene »

Ik stem op Haar naam is Sarah

Die heb ik al gelezen Joanne, prachtig boek overigens!

Ik ga voor de glazen kamer.

groetjes irene
WilV

Bericht door WilV »

Ik ben toch nog twee dagen aan het twijfelen geweest tussen Yates die ik al jaren nog eens lezen wil, en de glazen kamer,

Het is toch de glazen kamer geworden,
uit gemakszucht vrees ik, hij ligt al kant en klaar op mijn nachtkastje.

Willeke
berdine

Bericht door berdine »

Ik stem maar niet, want ik weet niet of ik deze keer ga meelezen.
Marjo

Bericht door Marjo »

Ik wil zoveel lezen, maar voor het gemak vind ik het prima om de glazen kamer te gaan lezen!
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

berdine schreef:Ik stem maar niet, want ik weet niet of ik deze keer ga meelezen.

Zo zit ik ook berdine, ik heb zoveel liggen dat ik nu eens echt wil lezen en op wil ruimen voordat de debuten weer beginnen, maar als de berichten over het 'glazenboek' heel bijzonder zijn dan ga ik evengoed wel overstag denk ik, het trekt wel erg.

*Zucht* zoveel boeken die ik nog wil lezen...

Dettie
PetraO.
Contacteer:

Bericht door PetraO. »

Glazen kamer kwam vandaag aan. Ik verheug me erop.
[i]Ook dit gaat voorbij.[/i]
Plaats reactie