Ik heb genoten van dit boek. Na alle debuten is het ook wel weer erg lekker om iets van een schrijfster te lezen die gedegen onderzoek heeft gedaan en dieper op zaken ingaat. Haar schrijfstijl doet me denken aan de historische boeken van Hella S. Haasse, alleen houdt Haasse meer afstand.
Dit boek beschrijft de periode in het leven van Belle van Zuylen waarover niet veel bekend is.
De schrijfster zelf zegt hierover:
‘De zomer waarin dit verhaal zich afspeelt, is verreweg de meest duistere en tragische periode in haar leven. Niet alleen duister in de zin van zwart of donker, maar ook van onbekend. Biografen noemen het een ‘mysterie’ en ‘een onopgelost raadsel’, want vrijwel alle informatie ontbreekt. Het is bovendien een periode in het leven, zo halverwege de veertig, waarin opmerkelijk genoeg meer vrouwen geneigd zijn huis en haard te verlaten vanwege een laatste grote liefde. Niet alleen nu, ook in haar tijd, bijvoorbeeld Madame de Chatelet of Julie d’Espinasse. Die waren ook begin veertig, hadden goede echtgenoten, een bloeiende salon, een literaire reputatie. Ze hadden een zekere vrijheid, ze mochten zelfs minnaars hebben, maar dan komt er zo’n grote liefde die ze dermate laat vlammen dat ze alle schepen achter zich verbranden. Dat is zo’n ongelovelijke kracht, die ik vooral bij Belle van Zuylen heel interessant vind, omdat zij het gezonde verstand altijd zo hoog in het vaandel heeft gedragen. In mijn roman beschrijf ik alle aspecten, motieven en valkuilen van zo’n laatste, grote hartstocht. Voor Belle van Zuylen was het eigenlijk de eerste keer dat ze daar helemaal in opging.'
Wat volgt is een uitermate bevlogen en interessant boek over die periode in het leven van Belle van Zuylen.
Ik ben bezig met het verslag maar ben zo enthousiast dat ik dit alvast even wil melden.
Dettie
Joke J. Hermsen - De liefde dus
Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”