Thema december 2009 - Theater en film
Thema december 2009 - Theater en film
In de maand december worden vaak nieuwe stukken op de planken gebracht en ook de (familie)film staat dan in the picture...
Het aloude Scrooge wordt voor de zoveelste keer herhaald (en het blijft mooi) of de films van Sissy komen weer voorbij etc.
Tijd dus om eens theater en film als thema te hebben om te laten zien dat er meer is dan dat .
Dettie
Het aloude Scrooge wordt voor de zoveelste keer herhaald (en het blijft mooi) of de films van Sissy komen weer voorbij etc.
Tijd dus om eens theater en film als thema te hebben om te laten zien dat er meer is dan dat .
Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 31 Jul 2010, 11:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Nu hoort wat men u spelen zal
theater in de Middeleeuwen
J. Nowe
De wieg van het middeleeuws theater staat in de kerk. Naarmate de spelen minder religieus worden, belande de acteurs op straten en pleinen. In het kielzog van jaarmarkten, processies en ommegangen trekken toneelgezelschappen van stad naar dorp. Op hun programma staan komedies of mirakelspelen, parabels of passiespelen.
Ontelbare theaterstukken verdwenen tussen de plooien van de geschiedenis, maar er zijn er ook heel veel bewaard. Mariken van Nieumeghen, Lanseloet van Denemareken, Gloriant, Esmoreit, De V vroede en de V dwaze maagden, Spiegel der zaligheid van Elckerlijc, Nu noch, Die Buskenblaser... De auteur kijkt ook over de landsgrenzen heen en vindt in Duitsland volkse paaspelen, in Frankrijk passiespelen, in Engeland mysteriespelen.
Nu hoort wat men u spelen zal heeft ook oog voor de ensceneringen, de decors, de regie, de spectaculaire effecten, de kostuums...
De vele illustraties geven kleur aan deze schitterende synthese. De tekstfragmenten doen de lezer proeven vam de middeleeuwse denk- en leefwereld die niet altijd even kies en kuis was.
ISBN 9789063064129 Ingenaaid 247 pagina's | Uitgeverij Allmedia | november 2002
theater in de Middeleeuwen
J. Nowe
De wieg van het middeleeuws theater staat in de kerk. Naarmate de spelen minder religieus worden, belande de acteurs op straten en pleinen. In het kielzog van jaarmarkten, processies en ommegangen trekken toneelgezelschappen van stad naar dorp. Op hun programma staan komedies of mirakelspelen, parabels of passiespelen.
Ontelbare theaterstukken verdwenen tussen de plooien van de geschiedenis, maar er zijn er ook heel veel bewaard. Mariken van Nieumeghen, Lanseloet van Denemareken, Gloriant, Esmoreit, De V vroede en de V dwaze maagden, Spiegel der zaligheid van Elckerlijc, Nu noch, Die Buskenblaser... De auteur kijkt ook over de landsgrenzen heen en vindt in Duitsland volkse paaspelen, in Frankrijk passiespelen, in Engeland mysteriespelen.
Nu hoort wat men u spelen zal heeft ook oog voor de ensceneringen, de decors, de regie, de spectaculaire effecten, de kostuums...
De vele illustraties geven kleur aan deze schitterende synthese. De tekstfragmenten doen de lezer proeven vam de middeleeuwse denk- en leefwereld die niet altijd even kies en kuis was.
ISBN 9789063064129 Ingenaaid 247 pagina's | Uitgeverij Allmedia | november 2002
Dit is theater
Jesse Goossens en S. van der Linden
'Dit wil ik ook,' zei Monique van de Ven tegen haar moeder toen ze samen een toneelstuk hadden gezien. Ze voelde zich onweerstaanbaar aangetrokken tot het theater. 'Ik wist ook meteen dat mensen uit het theater anders waren,' vertelt ze in dit boek. 'Dat ze naar zich laten kijken, is toch wonderlijk? Daar wilde ik bijhoren.'
Theater is magie. Wie een toneelzaal binnengaat, stapt een nieuwe wereld binnen. In de woorden van Gijs Scholten van Aschat:'In het theater worden verhalen in het donker verteld met een licht erop; dat heeft iets betoverends.'
Chantal Janzen is het daar helemaal mee eens:'Zodra ik een stap op het toneel zet en het licht op me voel schijnen, stap ik een sprookje binnen. Dat is echt iets magisch.'
Dit is theater neemt je mee op een avontuurlijke tocht door de wereld van het theater. Naast Monique van de Ven, Chantal Janzen en Gijs Scholten van Aschat vertellen Freek de Jonge, Karin Bloemen, Alex van Warmerdam, Viggo Waas, Carice van Houten, Huub van der Lubbe, Jan Jaap van der Wal en nog zeventien andere theatermakers over hun wonderlijke vak: theater.
Alle kanten van het theater worden belicht: zowel de verschillende vormen ervan - van tragedie tot stand-up en van ballet tot musical - als alles wat er achter de schermen komt kijken bij het maken van een voorstelling, zoals licht, decor, kostuums, tekstschrijven en regie. Voorstellingen, interviews, achtergrondinformatie en natuurlijk heel veel foto's brengen de magie van het theater tot leven.
Een boek vol beelden om in te grasduinen en te verdwijnen, voor iedereen die nieuwsgierig is naar theater, van theater houdt, theater wil zien, zelf theater wil maken, kortom, voor iedereen die theater wil beleven.
Een boek als ontdekkingsreis: Dit is theater!
ISBN 9789056375652 Hardcover 239 pagina's | Uitgeverij Lemniscaat | oktober 2003 met CD Rom
Vanaf 12 jaar
Jesse Goossens en S. van der Linden
'Dit wil ik ook,' zei Monique van de Ven tegen haar moeder toen ze samen een toneelstuk hadden gezien. Ze voelde zich onweerstaanbaar aangetrokken tot het theater. 'Ik wist ook meteen dat mensen uit het theater anders waren,' vertelt ze in dit boek. 'Dat ze naar zich laten kijken, is toch wonderlijk? Daar wilde ik bijhoren.'
Theater is magie. Wie een toneelzaal binnengaat, stapt een nieuwe wereld binnen. In de woorden van Gijs Scholten van Aschat:'In het theater worden verhalen in het donker verteld met een licht erop; dat heeft iets betoverends.'
Chantal Janzen is het daar helemaal mee eens:'Zodra ik een stap op het toneel zet en het licht op me voel schijnen, stap ik een sprookje binnen. Dat is echt iets magisch.'
Dit is theater neemt je mee op een avontuurlijke tocht door de wereld van het theater. Naast Monique van de Ven, Chantal Janzen en Gijs Scholten van Aschat vertellen Freek de Jonge, Karin Bloemen, Alex van Warmerdam, Viggo Waas, Carice van Houten, Huub van der Lubbe, Jan Jaap van der Wal en nog zeventien andere theatermakers over hun wonderlijke vak: theater.
Alle kanten van het theater worden belicht: zowel de verschillende vormen ervan - van tragedie tot stand-up en van ballet tot musical - als alles wat er achter de schermen komt kijken bij het maken van een voorstelling, zoals licht, decor, kostuums, tekstschrijven en regie. Voorstellingen, interviews, achtergrondinformatie en natuurlijk heel veel foto's brengen de magie van het theater tot leven.
Een boek vol beelden om in te grasduinen en te verdwijnen, voor iedereen die nieuwsgierig is naar theater, van theater houdt, theater wil zien, zelf theater wil maken, kortom, voor iedereen die theater wil beleven.
Een boek als ontdekkingsreis: Dit is theater!
ISBN 9789056375652 Hardcover 239 pagina's | Uitgeverij Lemniscaat | oktober 2003 met CD Rom
Vanaf 12 jaar
Citaat van de dag
"Iemand die niet van vis houdt, had een moeder die geen vis kon klaarmaken, heeft Alex van Warmerdam eens gezegd. Als jongeren voor het eerst kennismaken met theater, is het van groot belang wát voor een voorstelling ze zien. Een langdradige, saaie uitvoering van Othello kan ertoe leiden dat iemand nooit meer een stap in de schouwburg zet. Maar het kan ook anders. Als jongeren ontdekken hoe veelzijdig, avontuurlijk en sprankelend theater kan zijn, kan een passie voor het leven ontstaan."
Uit: Dit is theater
"Iemand die niet van vis houdt, had een moeder die geen vis kon klaarmaken, heeft Alex van Warmerdam eens gezegd. Als jongeren voor het eerst kennismaken met theater, is het van groot belang wát voor een voorstelling ze zien. Een langdradige, saaie uitvoering van Othello kan ertoe leiden dat iemand nooit meer een stap in de schouwburg zet. Maar het kan ook anders. Als jongeren ontdekken hoe veelzijdig, avontuurlijk en sprankelend theater kan zijn, kan een passie voor het leven ontstaan."
Uit: Dit is theater
Vrolijke wetenschap
de films van Laurel & Hardy
Thomas Leeflang
Het beroemdste duo van de wereld heet Laurel & Hardy. Zeventig jaar wordt er al om hun kluchten gelachen door jong en oud. Generaties zijn opgegroeid met de films van de Dunne en de Dikke.
Stan en Ollie bereiken tegenwoordig een groter publiek dan zij ooit hebben gehad, menigeen heeft alle L&H-films op dvd in huis. In vrijwel elk land hebben Laurel & Hardy florerende fanclubs met sympathieke websites. Kortom: Laurel & Hardy, die twee paradijsvogels onder de filmkomieken, zijn heel geliefd.
Dertig jaar geleden schreef Thomas Leeflang zijn eerste boek over Laurel & Hardy, gevolgd door De Wereld van Laurel & Hardy, dat drie drukken haalde en in Engeland en de VS in vertaling verscheen als The World of Laurel & Hardy. Hij is ook de auteur van de succesrijke Laurel & Hardy-encyclopedie waarvan twee edities uitkwamen.
Vrolijke Wetenschap bevat nieuwe gegevens, resultaat van verdere research. Plus een uitgebreide filmografie met recent ontdekte titels en zoekgeraakte uitspraken van Oliver Hardy, zoals: `Once a friend, always a friend. It's fifty-fifty with a Hardy. Een must' voor de legio fans van Laurel & Hardy, zoveel is zeker!
ISBN 9789059111615 Paperback 175 pagina's | Uitgeverij Aspekt B.V. | april 2005
de films van Laurel & Hardy
Thomas Leeflang
Het beroemdste duo van de wereld heet Laurel & Hardy. Zeventig jaar wordt er al om hun kluchten gelachen door jong en oud. Generaties zijn opgegroeid met de films van de Dunne en de Dikke.
Stan en Ollie bereiken tegenwoordig een groter publiek dan zij ooit hebben gehad, menigeen heeft alle L&H-films op dvd in huis. In vrijwel elk land hebben Laurel & Hardy florerende fanclubs met sympathieke websites. Kortom: Laurel & Hardy, die twee paradijsvogels onder de filmkomieken, zijn heel geliefd.
Dertig jaar geleden schreef Thomas Leeflang zijn eerste boek over Laurel & Hardy, gevolgd door De Wereld van Laurel & Hardy, dat drie drukken haalde en in Engeland en de VS in vertaling verscheen als The World of Laurel & Hardy. Hij is ook de auteur van de succesrijke Laurel & Hardy-encyclopedie waarvan twee edities uitkwamen.
Vrolijke Wetenschap bevat nieuwe gegevens, resultaat van verdere research. Plus een uitgebreide filmografie met recent ontdekte titels en zoekgeraakte uitspraken van Oliver Hardy, zoals: `Once a friend, always a friend. It's fifty-fifty with a Hardy. Een must' voor de legio fans van Laurel & Hardy, zoveel is zeker!
ISBN 9789059111615 Paperback 175 pagina's | Uitgeverij Aspekt B.V. | april 2005
Nu ben ik alleen
101 monologen uit de toneelliteratuur, aangevuld met materiaal over de schrijvers en de stukken
Sec.auteur: H. Oberman, R. Klinkenberg
De monoloog is de aria van het toneel. Toneelschrijvers kunnen er hun literaire kwaliteiten in kwijt, voor acteurs is hij wat de dubbele salto voor de acrobaat is: het moment van de waarheid.
Nu ben ik alleen bevat 101 van de mooiste, grappigste en droevigste monologen die ooit geschreven zijn. Claus, Herzberg, Komrij, Pinter, Shakespeare - ze staan allemaal in deze geheel herziene druk, die dertig nieuwe monologen telt. Elke monoloog wordt ingeleid met een biografie van de schrijver, een schets van zijn werk en een samenvatting van het volledige toneelstuk. Zo ontstaat een theatergeschiedenis aan de hand van voorbeelden.
Nu ben ik alleen is daarmee niet alleen een rijke bron voor audities en spellessen, maar ook een sieraad voor de boekenkast van elke theaterliefhebber.
NBD|Biblion recensie
In Nu ben ik alleen (Hamlet, II.5) zijn 101 monologen uit de toneelliteratuur bijeengebracht. In hun voorwoord schrijven de samenstellers dat ze a. een bloemlezing wilden maken; b. materiaal voor audities en spellessen wilden verschaffen. Het boek voldoet in beide opzichten. (Bijna) alle grote namen - te beginnen met Aeschylus en aangevuld met monologen van een aantal Nederlandse toneelschrijvers - zijn erin terug te vinden en de diversiteit aan emoties en situaties is groot. De monologen zijn chronologisch gerangschikt op geboortejaar van de auteur en worden voorafgegaan door een korte inleiding over de auteur en over het stuk waar de monoloog uit afkomstig is. Een register en een verantwoording met bibliografische gegevens garanderen een optimale bruikbaarheid en toegankelijkheid. Geheel herziene en uitgebreide druk. Een aantal hedendaagse auteurs is toegevoegd; twintig monologen zijn geschrapt en vervangen door dertig nieuwe.
(Biblion recensie, Redactie.)
ISBN 9789064031762 Paperback 304 pagina's | International Theatre | november 1992
101 monologen uit de toneelliteratuur, aangevuld met materiaal over de schrijvers en de stukken
Sec.auteur: H. Oberman, R. Klinkenberg
De monoloog is de aria van het toneel. Toneelschrijvers kunnen er hun literaire kwaliteiten in kwijt, voor acteurs is hij wat de dubbele salto voor de acrobaat is: het moment van de waarheid.
Nu ben ik alleen bevat 101 van de mooiste, grappigste en droevigste monologen die ooit geschreven zijn. Claus, Herzberg, Komrij, Pinter, Shakespeare - ze staan allemaal in deze geheel herziene druk, die dertig nieuwe monologen telt. Elke monoloog wordt ingeleid met een biografie van de schrijver, een schets van zijn werk en een samenvatting van het volledige toneelstuk. Zo ontstaat een theatergeschiedenis aan de hand van voorbeelden.
Nu ben ik alleen is daarmee niet alleen een rijke bron voor audities en spellessen, maar ook een sieraad voor de boekenkast van elke theaterliefhebber.
NBD|Biblion recensie
In Nu ben ik alleen (Hamlet, II.5) zijn 101 monologen uit de toneelliteratuur bijeengebracht. In hun voorwoord schrijven de samenstellers dat ze a. een bloemlezing wilden maken; b. materiaal voor audities en spellessen wilden verschaffen. Het boek voldoet in beide opzichten. (Bijna) alle grote namen - te beginnen met Aeschylus en aangevuld met monologen van een aantal Nederlandse toneelschrijvers - zijn erin terug te vinden en de diversiteit aan emoties en situaties is groot. De monologen zijn chronologisch gerangschikt op geboortejaar van de auteur en worden voorafgegaan door een korte inleiding over de auteur en over het stuk waar de monoloog uit afkomstig is. Een register en een verantwoording met bibliografische gegevens garanderen een optimale bruikbaarheid en toegankelijkheid. Geheel herziene en uitgebreide druk. Een aantal hedendaagse auteurs is toegevoegd; twintig monologen zijn geschrapt en vervangen door dertig nieuwe.
(Biblion recensie, Redactie.)
ISBN 9789064031762 Paperback 304 pagina's | International Theatre | november 1992
De perfecte verleiding
muzikale scenes op het Amsterdams toneel in de zentiende eeuw
Natascha Veldhorst
In de zeventiende eeuw ging vrijwel iedere toneelvoorstelling gepaard met muziek. Er werd niet alleen gemusiceerd tussen de bedrijven, maar ook in het toneelstuk zelf. Muziek diende als achtergrond en versiering en was functioneel geïntegreerd in de handeling van het drama. Uit de rekeningen van de Amsterdamse Schouwburg blijkt dat men professionele musici in dienst had; daarnaast werd er gezongen en gedanst door de acteurs.
In navolging van buitenlandse toneelmuziekstudies wordt in dit boek voor het eerst uitvoerig aandacht besteed aan de zeventiende-eeuwse theatermuziek in de Nederlanden. Centraal staat de toneeldichter Jan Harmensz Krul, die de muziek op vakkundige manier in zijn toneelstukken verweefde en die in 1634 de Amsterdamse Musyck-kamer oprichtte – een stichting die geheel gewijd was aan het samengaan van poëzie en muziek op het toneel. Aan de hand van vijf karakteristieke muzikale scènes uit zijn werk (de wachterscène, gevangenisscène, serenade, offerscène en slaapscène) wordt een beeld geschetst van de toenmalige Amsterdamse toneelmuziekpraktijk.
Zulke muzikale scènes waren ook geliefd bij andere toneeldichters, in binnen- en buitenland. Zij hadden voor het publiek een signaalfunctie: het waren direct herkenbare situaties, ijkpunten in het drama, die standaard met muziek werden geassocieerd. Dichters varieerden hierop naar hartelust. Voor toneelschrijver en toeschouwer waren die stereotiepe muzikale scènes wat muziek was voor de personages in de toneelstukken: een effectief middel om te manipuleren – een perfecte verleiding, van oog, oor en hart.
ISBN 9789053566763 Paperback 278 pagina's | Amsterdam University Press | mei 2004
muzikale scenes op het Amsterdams toneel in de zentiende eeuw
Natascha Veldhorst
In de zeventiende eeuw ging vrijwel iedere toneelvoorstelling gepaard met muziek. Er werd niet alleen gemusiceerd tussen de bedrijven, maar ook in het toneelstuk zelf. Muziek diende als achtergrond en versiering en was functioneel geïntegreerd in de handeling van het drama. Uit de rekeningen van de Amsterdamse Schouwburg blijkt dat men professionele musici in dienst had; daarnaast werd er gezongen en gedanst door de acteurs.
In navolging van buitenlandse toneelmuziekstudies wordt in dit boek voor het eerst uitvoerig aandacht besteed aan de zeventiende-eeuwse theatermuziek in de Nederlanden. Centraal staat de toneeldichter Jan Harmensz Krul, die de muziek op vakkundige manier in zijn toneelstukken verweefde en die in 1634 de Amsterdamse Musyck-kamer oprichtte – een stichting die geheel gewijd was aan het samengaan van poëzie en muziek op het toneel. Aan de hand van vijf karakteristieke muzikale scènes uit zijn werk (de wachterscène, gevangenisscène, serenade, offerscène en slaapscène) wordt een beeld geschetst van de toenmalige Amsterdamse toneelmuziekpraktijk.
Zulke muzikale scènes waren ook geliefd bij andere toneeldichters, in binnen- en buitenland. Zij hadden voor het publiek een signaalfunctie: het waren direct herkenbare situaties, ijkpunten in het drama, die standaard met muziek werden geassocieerd. Dichters varieerden hierop naar hartelust. Voor toneelschrijver en toeschouwer waren die stereotiepe muzikale scènes wat muziek was voor de personages in de toneelstukken: een effectief middel om te manipuleren – een perfecte verleiding, van oog, oor en hart.
ISBN 9789053566763 Paperback 278 pagina's | Amsterdam University Press | mei 2004
De verborgen schrijver
schrijven voor toneel, film en televisie
Ger Beukenkamp
De verborgen schrijver is een handboek over schrijven voor toneel, film en televisie. Met behulp van aansprekende voorbeelden en smakelijke anekdotes uit de praktijk worden de technieken behandeld die ten grondslag liggen aan het dramaschrijven.
De verborgen schrijver gaat over het schrijven van dialogen, de strijd tussen vorm en inhoud, stijl, structuur, genre en nog veel meer. Een inspirerend boek voor iedereen die zich met schrijven bezighoudt!
ISBN 9789064036293 Paperback 252 pagina's | International Theatre | mei 2003
schrijven voor toneel, film en televisie
Ger Beukenkamp
De verborgen schrijver is een handboek over schrijven voor toneel, film en televisie. Met behulp van aansprekende voorbeelden en smakelijke anekdotes uit de praktijk worden de technieken behandeld die ten grondslag liggen aan het dramaschrijven.
De verborgen schrijver gaat over het schrijven van dialogen, de strijd tussen vorm en inhoud, stijl, structuur, genre en nog veel meer. Een inspirerend boek voor iedereen die zich met schrijven bezighoudt!
ISBN 9789064036293 Paperback 252 pagina's | International Theatre | mei 2003
Ik maak theater
Marieke Nijmanting
Dit boek gaat over theater. Over hoe je zelf met een groep vrienden of op school een toneelstuk kunt maken. Bij elke stap krijg je tips. Zoals voor het schrijven van toneeltekst, het regisseren en natuurlijk acteren. Maar ook adviezen voor decor en kostuums, het voeren van promotie en hoe je plankenkoorts te lijf gaat. Daarnaast wordt een enthousiaste groep kinderen gevolgd op weg naar hun voorstelling 'Een Midzomernachtdroom', gebaseerd op het toneelstuk van William Shakespeare. Met foto's en citaten kun je zien hoe de kinderen alle stappen doorlopen.
In dit boek staan ook interviews met bekende theatermensen, namelijk: Frank Groothof, Ellen ten Damme, Peter Faber, Waldemar Torenstra, Renee Soutendijk, Kitty Courbois, Arjan Ederveen, Birgit Schuurman, Henny Vrienten & Kim-Lian van der Meij. Kinderen vroegen de artiesten het hemd van hun lijf. Over hun persoonlijke ervaringen en tips voor het maken van een eigen toneelstuk.
Een praktisch, enthousiasmerend, lees-, kijk-, en doeboek voor kinderen die theater willen maken. Handig op school, de buitenschoolse opvang, jeugdtheatergroepen en vriendentheaterclubjes. Om direct mee aan de slag te gaan!
ISBN 9789085605614 Paperback 65 pagina's | nino | september 2009
Marieke Nijmanting
Dit boek gaat over theater. Over hoe je zelf met een groep vrienden of op school een toneelstuk kunt maken. Bij elke stap krijg je tips. Zoals voor het schrijven van toneeltekst, het regisseren en natuurlijk acteren. Maar ook adviezen voor decor en kostuums, het voeren van promotie en hoe je plankenkoorts te lijf gaat. Daarnaast wordt een enthousiaste groep kinderen gevolgd op weg naar hun voorstelling 'Een Midzomernachtdroom', gebaseerd op het toneelstuk van William Shakespeare. Met foto's en citaten kun je zien hoe de kinderen alle stappen doorlopen.
In dit boek staan ook interviews met bekende theatermensen, namelijk: Frank Groothof, Ellen ten Damme, Peter Faber, Waldemar Torenstra, Renee Soutendijk, Kitty Courbois, Arjan Ederveen, Birgit Schuurman, Henny Vrienten & Kim-Lian van der Meij. Kinderen vroegen de artiesten het hemd van hun lijf. Over hun persoonlijke ervaringen en tips voor het maken van een eigen toneelstuk.
Een praktisch, enthousiasmerend, lees-, kijk-, en doeboek voor kinderen die theater willen maken. Handig op school, de buitenschoolse opvang, jeugdtheatergroepen en vriendentheaterclubjes. Om direct mee aan de slag te gaan!
ISBN 9789085605614 Paperback 65 pagina's | nino | september 2009
No - Het klassieke theater van Japan
E. de Poorter
Een sublieme eenheid van tekst, muziek, dans en gebarenspel wordt bereikt in het no-theater. Deze klassieke toneelkunst van Japan ontstond in de veertiende eeuw. Van vader op zoon werden de oude technieken overgeleverd. Meer dan tweehonderd klassieke no-spelen worden ook nu nog geregeld opgevoerd en kunnen nog steeds een modern publiek boeien.
Nauw verbonden met de no-spelen zijn de 'kyogen': komische stukken die als afwisseling tussen de ernstige no-spelen opgevoerd worden en dateren uit dezelfde periode.
In het eerste deel van dit boek worden allerlei praktische aspecten van een no-opvoering behandeld. Wat gebeurt er op het podium? Hoe wordt er geacteerd? Waar gaan de no-spelen over? Hoe ziet het podium eruit? Wat voor maskers worden er gebruikt? Daarna volgt de geschiedenis van het no-theater. Wat betekent het woord 'no' en waar komt dit theater vandaan? Wie was Zeami en wat betekent hij voor het no-theater? Hoe komt het dat deze klassieke toneelkunst van Japan tot op heden is blijven bestaan?
Voor dit boek werd het no-spel 'Sumidagawa' ('De rivier de Sumida'), een van de mooiste spelen van het repertoire, uit het Japans vertaald. Na een korte inleiding over de komische 'kyogen' volgt de vertaling van het stuk 'Busu' ('Vergif').
ISBN 9789053565315 Paperback 88 pagina's | Amsterdam University Press | november 2001
E. de Poorter
Een sublieme eenheid van tekst, muziek, dans en gebarenspel wordt bereikt in het no-theater. Deze klassieke toneelkunst van Japan ontstond in de veertiende eeuw. Van vader op zoon werden de oude technieken overgeleverd. Meer dan tweehonderd klassieke no-spelen worden ook nu nog geregeld opgevoerd en kunnen nog steeds een modern publiek boeien.
Nauw verbonden met de no-spelen zijn de 'kyogen': komische stukken die als afwisseling tussen de ernstige no-spelen opgevoerd worden en dateren uit dezelfde periode.
In het eerste deel van dit boek worden allerlei praktische aspecten van een no-opvoering behandeld. Wat gebeurt er op het podium? Hoe wordt er geacteerd? Waar gaan de no-spelen over? Hoe ziet het podium eruit? Wat voor maskers worden er gebruikt? Daarna volgt de geschiedenis van het no-theater. Wat betekent het woord 'no' en waar komt dit theater vandaan? Wie was Zeami en wat betekent hij voor het no-theater? Hoe komt het dat deze klassieke toneelkunst van Japan tot op heden is blijven bestaan?
Voor dit boek werd het no-spel 'Sumidagawa' ('De rivier de Sumida'), een van de mooiste spelen van het repertoire, uit het Japans vertaald. Na een korte inleiding over de komische 'kyogen' volgt de vertaling van het stuk 'Busu' ('Vergif').
ISBN 9789053565315 Paperback 88 pagina's | Amsterdam University Press | november 2001
Bekentenissen van de teenage underground
S. Howell
Gem woont in een Australisch voorstadje waar niet veel te beleven valt, zeker niet in de zomervakantie. Samen met haar beste vriendinnen, Lo en Mira, probeert ze daar iets aan te veranderen. Op het einde van het schooljaar komt Gem op het idee om een undergroundfilm te maken. Ze is immers gek op films. Lo en Mira zijn meteen gewonnen voor het project. De film is bedoeld om hun vriendschap hechter te maken en alle sukkels op school te laten zien wie er echt cool is. Bovendien wil Gem indruk maken op de jongen waarop ze verliefd is. Maar de band tussen de drie vriendinnen begint te wankelen. Goede bedoelingen veranderen in verraad en ontgoocheling. Het is uiteindelijk door goede films, slechte gedichten en inspirerende meesters uit het verleden dat Gem ontdekt wat liefde en vriendschap voor haar betekenen.
NBD|Biblion recensie
De 17-jarige Gem (ik-figuur) werkt in een videotheek in een Australisch voorstadje. Ze is gek op films, haar collega en haar feministische moeder. Samen met haar vriendinnen Lo en Mira wil ze zich onderscheiden van de rest van de eindejaarsstudenten en ze besluiten een undergroundfilm te maken. Ongetwijfeld zullen alle sukkels uit hun klas dan pas echt merken hoe superieur en cool ze zijn. Gem gooit zich voor de volle honderd procent in de voorbereiding van de film. Hoewel het project de drie vriendinnen zou moeten samenbrengen, dreigt hun vriendschap te sneuvelen. Goede bedoelingen veranderen in verraad en ontgoocheling.
Een vlot geschreven verhaal over de zoektocht naar je eigen identiteit. Wie van (cult)films houdt of graag een duik neemt in de undergroundcultuur van de late jaren '60, verslindt dit boek. Er zijn heel veel referenties naar cultfiguren als Andy Warhol en zijn favoriete actrices. De taal is sprankelend en filmisch. Deze Girls only-uitgave is met veel aandacht vormgegeven. Vanaf ca. 14 jaar.
(NBD|Biblion recensie, Anja van Geert)
ISBN 9789044807738 Hardcover 237 pagina's | Clavis B.V.B.A., Uitgeverij | oktober 2007
Vertaald door Beatrijs Peeters
S. Howell
Gem woont in een Australisch voorstadje waar niet veel te beleven valt, zeker niet in de zomervakantie. Samen met haar beste vriendinnen, Lo en Mira, probeert ze daar iets aan te veranderen. Op het einde van het schooljaar komt Gem op het idee om een undergroundfilm te maken. Ze is immers gek op films. Lo en Mira zijn meteen gewonnen voor het project. De film is bedoeld om hun vriendschap hechter te maken en alle sukkels op school te laten zien wie er echt cool is. Bovendien wil Gem indruk maken op de jongen waarop ze verliefd is. Maar de band tussen de drie vriendinnen begint te wankelen. Goede bedoelingen veranderen in verraad en ontgoocheling. Het is uiteindelijk door goede films, slechte gedichten en inspirerende meesters uit het verleden dat Gem ontdekt wat liefde en vriendschap voor haar betekenen.
NBD|Biblion recensie
De 17-jarige Gem (ik-figuur) werkt in een videotheek in een Australisch voorstadje. Ze is gek op films, haar collega en haar feministische moeder. Samen met haar vriendinnen Lo en Mira wil ze zich onderscheiden van de rest van de eindejaarsstudenten en ze besluiten een undergroundfilm te maken. Ongetwijfeld zullen alle sukkels uit hun klas dan pas echt merken hoe superieur en cool ze zijn. Gem gooit zich voor de volle honderd procent in de voorbereiding van de film. Hoewel het project de drie vriendinnen zou moeten samenbrengen, dreigt hun vriendschap te sneuvelen. Goede bedoelingen veranderen in verraad en ontgoocheling.
Een vlot geschreven verhaal over de zoektocht naar je eigen identiteit. Wie van (cult)films houdt of graag een duik neemt in de undergroundcultuur van de late jaren '60, verslindt dit boek. Er zijn heel veel referenties naar cultfiguren als Andy Warhol en zijn favoriete actrices. De taal is sprankelend en filmisch. Deze Girls only-uitgave is met veel aandacht vormgegeven. Vanaf ca. 14 jaar.
(NBD|Biblion recensie, Anja van Geert)
ISBN 9789044807738 Hardcover 237 pagina's | Clavis B.V.B.A., Uitgeverij | oktober 2007
Vertaald door Beatrijs Peeters
Theater aan de kust
100 jaar Circustheater Scheveningen
Frank Schweppe
Fraai album over het 100-jarige Circustheater, de vermaarde tempel van veelal lichtvoetig amusement in Scheveningen. Beroemde circussen als Sarrasani en Strassburger passeren de revue. Na de oorlog wordt het gebouw ook benut voor ballet (Nederlands Danstheater), cabaret (Rudi Carrell, Toon Hermans, Paul van Vliet), popconcerten, musicals en opera's. Dit is het gevolg van het afbranden van het Gebouw voor Kunsten en Wetenschappen (K&W) in 1963.
Drie jaar daarna wordt het Circusgebouw uitvoerig verbouwd tot theater, waarbij de mooie Jugendstil-gevel ten prooi valt aan de sloop. In 1992 koopt Van den Ende Productions het gebouw en daarmee is het theater een 'derde leven' ingegaan. Volkomen gemoderniseerd en verfraaid heeft het succesvolle theater met kaskraker musicals als 'Phantom', Miss Saigon, Elisabeth, Aida, en Lion King ongekende massa's bezoekers getrokken.
Het boek staat bol van de illustraties, van nostalgische prenten en affiches uit begin vorige eeuw, tot mooie foto-impressies uit het recente verleden. Portretten en speelopnames van vrijwel alle bekende artisten zijn terug te vinden.
A4 formaat, levendige (soms wat rommelige) vormgeving; met register.
(Biblion recensie, J.P.A. van Ballegoijen de Jong)
ISBN 9789060055120 Hardcover 128 pagina's | De Bezige Bij | april 2004
100 jaar Circustheater Scheveningen
Frank Schweppe
Fraai album over het 100-jarige Circustheater, de vermaarde tempel van veelal lichtvoetig amusement in Scheveningen. Beroemde circussen als Sarrasani en Strassburger passeren de revue. Na de oorlog wordt het gebouw ook benut voor ballet (Nederlands Danstheater), cabaret (Rudi Carrell, Toon Hermans, Paul van Vliet), popconcerten, musicals en opera's. Dit is het gevolg van het afbranden van het Gebouw voor Kunsten en Wetenschappen (K&W) in 1963.
Drie jaar daarna wordt het Circusgebouw uitvoerig verbouwd tot theater, waarbij de mooie Jugendstil-gevel ten prooi valt aan de sloop. In 1992 koopt Van den Ende Productions het gebouw en daarmee is het theater een 'derde leven' ingegaan. Volkomen gemoderniseerd en verfraaid heeft het succesvolle theater met kaskraker musicals als 'Phantom', Miss Saigon, Elisabeth, Aida, en Lion King ongekende massa's bezoekers getrokken.
Het boek staat bol van de illustraties, van nostalgische prenten en affiches uit begin vorige eeuw, tot mooie foto-impressies uit het recente verleden. Portretten en speelopnames van vrijwel alle bekende artisten zijn terug te vinden.
A4 formaat, levendige (soms wat rommelige) vormgeving; met register.
(Biblion recensie, J.P.A. van Ballegoijen de Jong)
ISBN 9789060055120 Hardcover 128 pagina's | De Bezige Bij | april 2004
Tuschinski - droom, legende en werkelijkheid
de geschiedenis van het theater
Jesse Goossens
In Tuschinski - droom, legende en werkelijkheid vertelt Jesse Goossens over de feitelijke gebeurtenissen in en rond Theater Tuschinski, met name aan de hand van intensief archiefonderzoek en de vondsten die men deed tijdens de verbouwing, waarbij Jesse rechtstreeks berokken was. Daarnaast tekent ze verhalen op - levendige herinneringen van vele betrokkenen gedurende meer dan tachtig jaar Tuschinski.
Verrassende geschiedschrijving van het ruim 80 jaar oude Theater Tuschinski in Amsterdam, de mooiste en bekendste bioscoop van ons land en wellicht van geheel Europa. Dankzij een jarenlange, grondige restauratie zijn veel originele details teruggevonden in het legendarische filmpaleis van de Poolse immigrant Abraham Tuschinski, zoals de unieke Art-Deco schilderingen van Willem Kromhout uit 1921 en van Pieter den Besten uit 1931. Aan de hand van uitputtend archiefonderzoek alsmede herinneringen van voormalige werknemers is een zeer compleet beeld ontstaan van de belangrijke plaats die het theater heeft ingenomen in het Amsterdamse uitgaansleven, zowel voor als na de Tweede Wereldoorlog: bijv. cabaret- en varieteshows met bekende namen in het voorprogramma en spraakmakende premieres met wereldberoemde filmsterren.
ISBN 9789055019670 Paperback 253 pagina's | Bzztoh | april 2002
de geschiedenis van het theater
Jesse Goossens
In Tuschinski - droom, legende en werkelijkheid vertelt Jesse Goossens over de feitelijke gebeurtenissen in en rond Theater Tuschinski, met name aan de hand van intensief archiefonderzoek en de vondsten die men deed tijdens de verbouwing, waarbij Jesse rechtstreeks berokken was. Daarnaast tekent ze verhalen op - levendige herinneringen van vele betrokkenen gedurende meer dan tachtig jaar Tuschinski.
Verrassende geschiedschrijving van het ruim 80 jaar oude Theater Tuschinski in Amsterdam, de mooiste en bekendste bioscoop van ons land en wellicht van geheel Europa. Dankzij een jarenlange, grondige restauratie zijn veel originele details teruggevonden in het legendarische filmpaleis van de Poolse immigrant Abraham Tuschinski, zoals de unieke Art-Deco schilderingen van Willem Kromhout uit 1921 en van Pieter den Besten uit 1931. Aan de hand van uitputtend archiefonderzoek alsmede herinneringen van voormalige werknemers is een zeer compleet beeld ontstaan van de belangrijke plaats die het theater heeft ingenomen in het Amsterdamse uitgaansleven, zowel voor als na de Tweede Wereldoorlog: bijv. cabaret- en varieteshows met bekende namen in het voorprogramma en spraakmakende premieres met wereldberoemde filmsterren.
ISBN 9789055019670 Paperback 253 pagina's | Bzztoh | april 2002
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten