Tessa de Loo - Een varken in het paleis

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Marjo

Tessa de Loo - Een varken in het paleis

Berichtdoor Marjo » 21 Feb 2009, 17:43

Al heel lang stond dit boek op mijn lijstje om eens te lezen.
Het is een reisverhaal, niet mijn favoriete keuze, maar het is toch heel bijzonder omdat het een reis is door het Albanië van onze tijd, in de voetsporen van Lord Byron, die dezelfde reis maakte in het begin van de negentiende eeuw.
Het is het verslag van die reis zoals Tessa de Loo die maakt, waarbij ze het verslag van een reisgenoot van Byron, Hobhouse genaamd, bij wijze van spreken letterlijk volgde. Helaas! Dat was niet mogelijk. De tijd had zijn werk gedaan: veel is verdwenen: paden zijn asfaltwegen; huizen zijn vernietigd en niet altijd was de weg terug te vinden zoals haar voorgangersdie genomen hadden. Albanië was toen ook al een gevaarlijk land, maar om onnaspeurlijke redenen had Ali Pasja het gezelschap onder zijn hoede genomen. Waar ze kwamen werden ze met egards ontvangen, hun overnachtingenwaren vrij luxe, en zo eindigde de reis tenslotte in het paleis van de pasja in Tepelene.
Over de ontvangst in het paleis daar schreef Byron een fascinerende brief aan zijn moeder. Die brief las Tessa de Loo, en zo rijpte het idee om dezelfde reis te maken. En net als Hobhouse schreef de Loo er een boek over: een avontuur, een documentaire en een biografie. En daardoor is het een zeer leesbaar boek geworden, zelfs al zijn er hier en daar stukken die nogal pittig zijn: veel namen en details die niet altijd even interessant zijn. Maar het is boeiend om te lezen hoe zij overal ontvangen worden, door de restanten van de negentiende eeuw, waarbij ze haar best doet Byron weer tot leven te roepen.

ISBN 9789029528078 Paperback 257 pagina's | Arbeiderspers | mei 2001

Marjo
Laatst gewijzigd door Marjo op 26 Mei 2009, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 21 Feb 2009, 20:56

Dit boek staat ook nog in m'n kast om te lezen, nu heb ik het maar een beetje naar voren gehaald.

Reisverhalen vind ik altijd wel lekker leesvoer.

Dettie
die niets van Byron weet
Laatst gewijzigd door Dettie op 21 Apr 2009, 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Marjo

Berichtdoor Marjo » 22 Feb 2009, 16:49

Dat weet je dus wèl als je dit boek uit hebt!

Terug naar “Non-fictie”