Johan Geuzendam - Brieven aan mijn kleinkinderen (debuut)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Plaats reactie
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Johan Geuzendam - Brieven aan mijn kleinkinderen (debuut)

Bericht door Dettie »

Een mooi, ontroerend boek dat bovendien een mooi tijdsbeeld geeft.

Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/johan-geuzendam

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 12 jun 2009, 14:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Frederike

Bericht door Frederike »

Het boek ontroerde me van de eerste tot de laatste bladzijde. Tijdens het lezen neem je een kijkje in het leven van Johan zonder je een voyeur te voelen.
Het boek is eerlijk, open, rauw en tegelijkertijd hartverwarmend.
Het maakte hele delen geschiedenis ineens begrijpelijk en toegankelijk voor me. De manier waarop grote 'buiten'-geschiedenis verweven wordt met minstens zo grote 'binnen'-geschiedenis uit het leven van Johan en zijn dierbaren is knap en boeit enorm.
Gebeurtenissen die ik al eerder 'las' van Johan's gezicht toen ik zelf op de PABO zat kregen woorden in zijn boek.

Het is een prachtboek, geschreven door een prachtmens!

Frederike
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Ben het helemaal met je eens Frederike, het ontroerde mij ook.
Ik dacht je zal maar zo'n opa hebben, die zo liefdevol naar je schrijft. Die zo helder en duidelijk een beeld neer kan zetten over het leven toen en nu.

Dettie
Gast

Johan Geuzendam

Bericht door Gast »

Evenals de bovengelezen woorden vind ik het een ontroerend boek wat inzicht geeft in het leven en lijden van mensen en een tijdsbeeld weergeeft. Ik vind het bijzonder dat je zo levensecht kunt schrijven over je leven, liefde, verdriet, onmacht.....maar ook daar overheen kunt kijken naar nieuw leven en de lijnen in families en de geschiedenis. Het geeft stof tot nadenken.....!! Ook een compliment voor de gekozen woorden en zinnen, het maakt het tot een boek wat het lezen zeker waard is!!! Ik kijk uit naar een tweede boek.

Gré v..v
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Er schijnt iets met het forum aan de hand te zijn, nieuwe leden kunnen niets plaatsen. Ik kreeg het verzoek onderstaand bericht te plaatsen.

Met veel genoegen heb ik dit boek van Johan Geuzendam gelezen (en aanbevolen aan leesvriendinnen!). Wat een mooie familiegeschiedenis. Het moet fijn zijn om daar bij te horen, en helemaal als je als kleinkind, zelfs ongeboren, al zulke brieven mag ontvangen! En eigenlijk toch ook wel een 'gewone' geschiedenis, er zullen er vast meer zo zijn. Maar om het zó mooi en liefdevol te beschrijven vind ik bijzonder! Ook veel herkenning over 'de dingen van vroeger', vnl. vanaf de zestiger jaren, wat als rasechte Twentse èn van rk-huize, natuurlijk niet zo vreemd is.

Agnes
Laatst gewijzigd door Dettie op 07 jun 2008, 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
tiba

Bericht door tiba »

Dit is een boek dat me erg aantrekt.

Tiba.
Marjo

Bericht door Marjo »

Ik wil het je met alle liefde toesturen Tiba.
Maar ik heb het niet verder gelezen dan de verplichte pagina's. Ik vind het helemaal niks.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Meen je dat nou? Ik vond ten eerste het idee al erg leuk en ook het tijdsbeeld dat hij opriep met de verhalen over zijn grootouders en hoe alle dingen veranderden.

Waarom vond je het niets Marjo?

Dettie
Marjo

Bericht door Marjo »

Hij valt steeds in herhalingen, en dat dan vooral in het zweverige, vragen over het waarom van het leven, het geloof, en meer van dat.
Plaats reactie