* Tom Rob Smith: Kind 44 (samenleesboek okt/nov 2009)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, spannende boeken/thrillers
Gast

* Tom Rob Smith: Kind 44 (samenleesboek okt/nov 2009)

Berichtdoor Gast » 02 Okt 2008, 21:24

Kind 44 is een debuut en eentje waarrond de Nederlandse uitgever (Anthos) een grootse mediacampagne voerde. Voor het verschijnen werden honderden exemplaren uitgedeeld. Ik was daar niet bij - niet op tijd ingetekend :( Mijn forumvrienden waren laaiend enthousiast over dit boek, met als puntje van kritiek: op het einde gaat het boek wat over the top. Ik nam het boek mee op zomervakantie en ik heb er enorm van genoten, al leent de inhoud zich eigenlijk helemaal niet tot genieten :?

Hierbij de korte inhoud, zonder iets te verraden: hoofdpersonage in het boek is Leo Demidov. Hij is een jonge, ambitieuze en toegewijde officier van de meedogenloze geheime dienst. Het beleid van de communistische partij is voor hem heilig, hij gaat uit overtuiging mee in hun dogma's.
Een eerste scheurtje in zijn onwankelbaar vertrouwen komt er als hij op basis van rapporten de dood van een jong kind moet gaan melden aan de familie van dat kind. De familie gelooft stellig dat het kind vermoord is, maar uit de rapporten blijkt het om een ongeval te gaan. Leo moet de familie daarvan overtuigen, want in het arbeidersparadijs van dictator Jozef Stalin worden geen moorden gepleegd, dat is voorbehouden aan het decadente westen.
Door omstandigheden verliest Leo zijn felbegeerde job en komt hij ergens in een uithoek van Rusland terecht. Toevallig stuit hij daar op een gelijkaardige dood van een kind. Hij begint te geloven dat er een seriemoordenaar actief is, en wil die man of vrouw klissen.

Gast

Berichtdoor Gast » 02 Okt 2008, 21:32

Jullie hebben natuurlijk nog twee maanden de tijd om dit boek te lezen. Misschien kan deze argumentatie helpen om het snel ter hand te nemen.

Kind 44 moet je lezen want:
-het is geweldig goed geschreven
-het maakt de angst en het algehele wantrouwen onder de sovjetdictatuur voelbaar
-het is een soort bildungsroman: het personage Leo maakt een hele groei door
-het is een liefdesroman: Leo is van in het begin van het boek getrouwd met Raisa, maar dat huwelijk gaat stilaan meer betekenen
-je likt je vingers af bij de plot
-ja, het is ook spannend - halen ze het of halen ze het niet? Krijgen ze de moordenaar te pakken of niet? En hoeveel kinderen kan de moordenaar nog doden?
-het blijft hangen: het is inmiddels toch al dik zeven weken geleden dat ik dit boek las... en nog steeds zie ik sommige beelden en personages zo voor me
-het is filmisch geschreven. Zoals blijkt uit mijn vorig aandachtspunt. Tom Rob Smith heeft ook één en ander met het medium film te maken.

Ik ben razend benieuwd wat jullie van het boek zullen vinden!!

irene

Berichtdoor irene » 08 Okt 2008, 11:32

Ik zal eens bij de bieb gaan kijken of ze het boek hebben.

groetjes, irene

Inge

Berichtdoor Inge » 11 Okt 2008, 07:52

Ik heb het boek kunnen bemachtigen in de bib dus ik lees ook mee :)

inge

Inge

Berichtdoor Inge » 11 Okt 2008, 18:01

Ik ben het boek al beginnen lezen en heb een vraag.

Zouden jullie even willen letten op de tijdsaanduidingen boven de hoofdstukken en later laten weten of jullie daarbij iets opvalt? Eigenlijk een combinatie van die tijdsaanduidingen en wat er in het hoofdstuk vertelt word.

'k ga nog niet zeggen waarom... is iets wat mij opgevallen is en na 3 keer opnieuw herbeginnen ben ik er nog niet uit :D

thx

inge

Gast

Berichtdoor Gast » 18 Okt 2008, 23:24

Daar was mij niks opgevallen, Inge. Ik ben benieuwd wat je zag :D

Heb je het boek inmiddels uit? Moet haast wel, ik vind het zo'n niet-weg-te-leggen boek.

Inge

Berichtdoor Inge » 19 Okt 2008, 11:49

Nee nog niet uit. Even vermeer er tussen gepakt. Ik heb soms problemen met de hypocrisie in het verhaal(nou zal irl in dit soort van beleid wel zo geweest zijn dat iedereen aan zijn eigen hachje dacht)... kan me daar vreselijk in opwinden :x maar zit toch al dik halfweg

Inge

Berichtdoor Inge » 04 Nov 2008, 14:22

Het boek is uit... moet wel nog mijn mening vormen maar ik kan al zeggen dat het niet mijn favoriete boek is :)

Marjo

Berichtdoor Marjo » 19 Nov 2008, 11:14

En het mijne is het ook niet. Ik heb zestig bladzijden gelezen en dat kwam meer omdat ik te lui was om een ander boek te pakken. Het boeit me niet, waarschijnlijk door de politieke achtergrond. Ook het feit dat de dialogen schuin gedrukt staan irriteerde me.
Het gaat terug naar de bieb.

irene

Berichtdoor irene » 19 Nov 2008, 11:47

Het boek is hier bij de bieb nog steeds niet te krijgen.
De titel staat wel genoteerd in mijn notitieboekje voor later.
Geen aanrader dus om zelf te kopen?

irene

Marjo

Berichtdoor Marjo » 19 Nov 2008, 14:01

Daar kan ik niet over oordelen. Gerd is heel enthousiast en ik helemaal niet. Inge zit er tussen in, dus wat moet je dan?
Hou je van een moordverhaal tegen een achtergrond met Russische politiek, dan zit je goed.

Inge

Berichtdoor Inge » 19 Nov 2008, 16:32

op zich is het een aardig verhaal... maar er wordt naar mijn mening met momenten teveel en te ver van het verhaal afgeweken om de achtergrond van het verhaal te kunnen schetsen...
Ik zou het eerlijk gezegd niet kopen... 'k zou het jammer vinden van het geld.

irene

Berichtdoor irene » 14 Jan 2009, 12:17

Eindelijk te pakken kunnen krijgen bij de bibliotheek.
Ik ben benieuwd!

groetjes, irene

irene

Berichtdoor irene » 20 Jan 2009, 12:05

Een goed uitgewerkte politieke thriller die mij van de eerste tot en met de laatste letter uitermate heeft geboeid.
Als dit het debuut van Smith is dan kunnen we nog heel wat goede thrillers van hem tegemoet zien.

groetjes, irene

Marjo

Berichtdoor Marjo » 29 Dec 2010, 11:49

Ik hoorde over een vervolg: Kolyma.

Leo en zijn vrouw adopteerden twee meisjes. Deze meisjes waren de kinderen van een koppel doodgeschoten in aanwezigheid van Leo.
Maar een van hen wacht het gepaste ogenblik af om zich te wreken.
Een deel van het boek speelt zich in Kolyma af, waar Leo enige dagen (vrijwillig) overblijft.

Terug naar “Het spannende boek/thrillers”