Cynthia Ozick - De sjaal

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo

Cynthia Ozick - De sjaal

Berichtdoor Marjo » 04 Aug 2008, 15:27

De sjaal - Cynthia Ozick

Een boek met een verhaal van acht pagina's gevolgd door een novelle.

Het verhaal vertelt over twee joodse vrouwen in een concentratiekamp. Rosa en haar jongere nicht Stella. En er is Magda, de baby van Rosa. Kinderen tot een jaar of zes waren ongewenst in het kamp, ze werden vermoord. Dat Magda er nog is dankt ze aan de sjaal, waarin haar moeder haar gewikkeld heeft, zodat het ondermaatse kindje dat gelukkig stil is, niet gezien wordt.
Maar het kind wordt peuter en op een dag wurmt het zich uit de sjaal en loopt...
In de novelle die volgt zijn de twee vrouwen in New York. Rosa had er een winkel in tweedehands spullen, maar slaat haar winkel kort en klein en verhuist naar Miami. Stella stuurt haar geld, en ze vindt dat Rosa het verleden eens van zich af moet zetten. Rosa is labiel, ze schrijft brieven aan Magda waarin ze haar laat studeren en een welgesteld leven laat leiden. Ze weet wel dat Magda er niet is, maar de sjaal is er wel... de verpersoonlijking van haar kind.
Mijn leven is mij ontstolen, zegt Rosa. "Zonder een leven leeft een mens waar hij kan. Heeft hij alleen maar gedachten, dan is dat waar hij leeft."
Ze ontmoet een oude man, ook een jood. Maar "Mijn Warschau is jouw Warschau niet," ze wil niets van hem weten. Hij houdt evenwel aan...
Persky, de joodse man, is het tegendeel van Rosa: zij ziet alles zwart, maar dat is fout, zegt hij:
'Voor alles heb je een slechte manier om te beschrijven, en een goede manier."
Je moet je aanpassen, vindt hij, niet blijven zwelgen in het verleden. "Wij hebben drie levens," zegt Rosa, "Het leven voor, het leven tijdens, en het leven na."
Het verhaal is prima zoals het is, kort en krachtig, geen woord te veel. Indrukwekkend an sich. Wat de novelle betreft had ik graag wat meer uitweiding gezien, een roman misschien. Die is er wel, maar je moet hem tussen de regels vandaan peuteren.

Hardcover | 96 Pagina's | Atlas 2008 ISBN10: 9089180044 | ISBN13: 9789089180049 vertaald door Mea Flothuis

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 05 Aug 2008, 15:24

Het lijkt me inderdaad indrukwekkend Marjo.

'Voor alles heb je een slechte manier om te beschrijven, en een goede manier."

Hoe waar!

Dettie

Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”