Jaap Willems: Late liefde. Opnieuw verliefd na je vijftigste

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
jeanette

Jaap Willems: Late liefde. Opnieuw verliefd na je vijftigste

Berichtdoor jeanette » 29 Jun 2008, 23:10

"Liefde is het verlangen om de eenzaamheid te doorbreken"

Na dertig jaar huwelijk blijft de hoofdpersoon in 'Late liefde' na het plotseling overlijden van zijn vrouw als weduwnaar achter. Na een periode van rouw ervaart hij het alleen zijn als plezierig en hij is absoluut niet op zoek naar een relatie. Maar al snel wordt hij door wildvreemde vrouwen benaderd die fanatiek op zoek zijn naar een relatie met een welgestelde en hoog opgeleide alleenstaande man. Hier liggen kansen!
De voordelen van een leven met iemand anders dringen zich op en voor hij een keuze maakt tussen een bemiddelingbureau of een datingsite op Internet, ontmoet hij op een verjaardag Katja.

" 'Samen' betekent meer dan 'gezamenlijk', peins ik. Het impliceert vertrouwen, een duurzame toekomst. 'Gezamenlijk' kan ook betrekking hebben op iets zakelijks... Ik denk aan het rijke gevoel als ik mijn zondag kan indelen zonder met iemand rekening te houden... Alles heeft zijn prijs, peins ik. Je moet je afvragen of je die wilt betalen. Betalen? Als je een en ander goed weegt, lijkt de winst groter, veel groter dan wat ik eventueel inlever. Het gaat dus niet om betalen maar om ontvangen. Bovendien: mensen wegen niet op die manier; een relatie beginnen is zelden een zaak van plussen en minnen. Daarbij overheersen gevoel en intuïtie. Samen eten, samen wakker worden, samen reizen, samen praten, samenleven. Dat is onbetaalbaar."

De hoofdpersoon ontdekt dat het verliefd worden net is als bij jonge mensen, maar dat het verliefd zijn heel anders is als je twintig of vijftig bent. Hij ontdekt dat een nieuwe relatie aangaan ingewikkeld is, je brengt elk een verleden mee en er zijn allerlei praktische problemen: ga je samenwonen of latten, hoe regel je de financiën en hoe ga je een huis herinrichten.

'Late liefde' ís gebaseerd op de persoonlijke ervaringen van de auteur en die van enkele andere "gelukzoekers". Het boek is ontstaan uit verslagen, dagboeken en ervaringen van andere mannen en onderzoeksgegevens naar relaties. Achterin het boek is er een bronnenlijst opgenomen.

Jaap Willems (1943) is journalist, schrijver en hoogleraar wetenschapscommunicatie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Hij publiceerde meer dan 20 boeken over natuur en milieu en wetenschapscommunicatie.'' Late liefde' is zijn eerste persoonlijke boek.

'Late liefde' is een aanrader voor alle vrouwen die willen weten wat een vijftigjarige bezielt die een nieuwe relatie aangaat. Het boek is soms hilarisch en soms aangrijpend. De situaties illustreren de veelgehoorde verhalen over de soms wanhopige vrouwen op mannenjacht en de bemoeizuchtige ex-en. Een boek over de gevolgen van verliefdheid na je vijftigste.
'Late liefde', geschreven door Jaap Willems is uitgegeven door Nieuw Amsterdam, 2008.

Jeannette
.

Marjo

Berichtdoor Marjo » 30 Jun 2008, 11:39

Wil ik dat weten? Ik denk het niet..
Klinkt als een chicklit voor ouderen? Of is het toch meer de richting van non-fictie in?

jeanette

Berichtdoor jeanette » 30 Jun 2008, 12:54

Het is absoluut geen chicklit voor ouderen! Ook is het boek niet helemaal in de hoek van non-fictie te plaatsen. Wel is het uitgangspunt van het verhaal gebaseerd op de ervaringen van de schrijver, maar de hoofdpersoon in het boek wordt geconfronteerd met andere problemen in zijn nieuwe relatie dan de schrijver en de afloop van het boek komt niet overeen met hoe het met de nieuwe liefde van de schrijver is afgelopen.

Gezien het grote aantal alleenstaande mensen van boven de vijftig, gescheiden of de partner is overleden, heeft iedereen die boven de vijftig is, zelf of in zijn directe omgeving, zo'n liefde op latere leeftijd wel meegemaakt.

Ik vond het interessant om nu eens vanuit een mannelijk perspectief over zo'n liefde op latere leeftijd te lezen.

Jeannette

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 30 Jun 2008, 13:29

Het lijkt me wel een interessant boek. Ik vraag me alleen wel af of er zoveel verschil zit in de beleving van vrouwen en mannen.
Mannen zoeken net zo hard naar vrouwen als omgekeerd. (misschien nog wel harder)
Inderdaad iedereen heeft op die leeftijd zijn eigen bagage en is die bagage in te passen in de bagage van de ander? Kan je er één koffertje van maken? Hoe 'lastig' zijn de ex-en, zijn er kinderen die moeilijk doen.
Heb je wel zin om je vrijheid weer op te geven. En heel simpel...Wil je wel tegen die spuuglelijke stoel aankijken waar hij aan gehecht is en absoluuuut niet weg mag, enz. enz.

Staat op mijn te-lezen-lijstje jeannette!

Groetjes
Dettie

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 03 Jul 2008, 12:22

Is het fictie of non-fictie jeannette?

Dettie

jeanette

Berichtdoor jeanette » 03 Jul 2008, 16:48

Non-fictie Dettie.

Groeten,

Jeannette

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 03 Jul 2008, 18:00

Dank je jeanette, dat dacht ik al maar je weet maar nooit, dan weet ik waar ik het op de site moet plaatsen.

Groetjes
Dettie

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 04 Jul 2008, 22:22

Het verslag van jeanette staat op de site

http://www.leestafel.info/productssimple8.html

---------

Terug naar “Non-fictie”