Dit boek heb ik gekocht nadat ik Arthur Japins "Schitterend gebrek" had gelezen. Door dat boek was mijn belangstelling voor Casanova gewekt, ik wist niets van die man. Misschien zou 'Casanova verliefd' mij wat meer kunnen vertellen over de mens Casanova.
Casanova is in de 70, een oude vermoeide man. De bediende dient een bezoekster aan en Casanova wil nog even snel wat opruimen en plotseling besluit hij al zijn aantekeningen, brieven enz. te verbranden. Op het laatst houdt hij een pakketje brieven over. Deze kan hij niet weggooien. Aan de bezoekster vertelt hij het verhaal van de schrijfster van deze brieven.
1736 Casanavo bevindt zich in Londen, een voor hem onbekende stad. Hij is 38 en moe van zijn veroveringen. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en als hij de mooie Marie Charpillon ziet, moet hij haar veroveren! Maar Marie ziet hem totaal niet zitten. Casanova raakt geobsedeerd door Marie, verzint de gekste dingen om haar interesse te wekken maar niets helpt.
Hij koopt een papegaai voor haar en probeert het beest de woordjes je t'adore te leren. Als hij de papegaai brengt ontstaat er een bizarre situatie!! Vrij lachwekkend!
Casanova vlucht in werk en gaat werken als arbeider, zijn trouwe bediende volgt hem daarin. Hij begint zo aan zichzelf te twijfelen dat hij zelfs probeert zelfmoord te plegen. Zijn pogingen om Marie te bezitten nemen zulke extreme vormen aan dat zij hem voor het gerecht daagt. Pas dan komt Casanova tot bezinning.
In dit boek is niets van de dynamische Casanova uit het boek van Japin over. Het is een bijna depressieve man die tot besef komt dat zijn gloriejaren voorbij zijn. Eigenlijk gaat het niet zozeer om Marie maar om Casanova die worstelt met ouder worden, een soort mid-life crisis. De mens Casanova zelf leer je echter niet beter kennen.
Het leuke van het boek is dat je contstant in je achterhoofd de vraag hebt zitten, wie is die bezoekster?
Bernadet
Andrew Miller - Casanova verliefd
Andrew Miller - Casanova verliefd
Laatst gewijzigd door Dettie op 29 Okt 2005, 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”