Hoi Ariadne en anderen,
Wat bedoel ik met de uitspraak dat alle wereldliteratuur transcendent is?
Daarmee bedoel ik mee dat alle geslaagde wereldliteratuur voorbij de grenzen van tijd en ruimte gaat.
Concreet wil dat zeggen dat een verhaal wat je aan het lezen bent, direct verbonden is met andere tijden. Dat je bv een verhaal leest dat zich afspeelt in de jaren vijftig, maar dat je associaties krijgt met bv de 16de eeuw. Dat zijn de lagen die in wereldliteratuur zijn aan te treffen.
Die lagen zijn transparant, waardoor tijdens het lezen als het ware door die lagen heen kijkt tot zelfs in een andere tijd. Dat is voor mij zondermeer het allerboeiendste aan wereldliteratuur, dat het voorbij de enggeestige hokjes gaat, dat het voorbij categorieën en labels gaat. Alleen hebben we die categorieën en labels nodig om een algemeen beeld te krijgen, maar ze zullen echter nooit de ongrijpbare literatuur vangen.
Groeten,
Roel
PS Misschien wel het beroemste voorbeeld van transcendentie is het mariakaakje van Marcel Proust, dat hem door de smaak terugbrengt in de tijd naar zijn jeugd, maar het kan ook naar tijden ver voor iemands geboorte.
Ik heb een tijdje terug een boek gelezen van Stanislav Grof, dat heet The holotropic Mind. Daarin wordt transcendente meditatie (TM) als therapie toegepast. Mij fascineren deze bijzondere bewustzijnsstaten enorm. Iets dat wij in het westen vaak afdoen als onzin, terwijl dit heel normaal is in het Oosten en dagelijkse praktijk.
Ariadne schreef:Ha Roel,
Ik ken de volgende betekenissen van 'transcendent':
1. bovenzinnelijk, buitenzintuigelijk
2. hetgeen bestaat boven en buiten de wereld (bijv. God is transcendent)
3. niet te bepalen door een wiskundige berekening
Leg eens uit hoe je dat dan ziet met de wereldliteratuur.
:) Ariadne