Olaf Olafsson - Vergiffenis

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
PetraO.

Olaf Olafsson - Vergiffenis

Berichtdoor PetraO. » 18 Jun 2007, 22:06

De hoofdpersoon in "Vergiffenis", Peter Petersson (of Petúr Petúrsson, zoals zijn oorspronkelijke IJslandse naam luidt), lijkt in de verte wel wat op Batavus Droogstoppel uit "Max Havelaar". Hij is net zo zelfingenomen, en weet net zo goed als Droogstoppel te vertellen waarom het goed is wat hij doet, en waarom het niet deugt wat een ander doet. Van zelfkritiek heeft hij nauwelijks last.

-----------
Volgens mij is dit boek nog niet uit. Ik kreeg de drukproef van de uitgever, om er een recensie over te schrijven. Die moest ik inleveren voor 13/7, dus de datum van uitkomen zal wel vlak daarna liggen.
Googelen leverde op dat de schrijver een CEO is (van welk imposant bedrijf ben ik alweer vergeten), die in zijn vrije tijd schrijft. Dit boek is zijn debuut, dacht ik. Ik heb samenvattingen gelezen van zijn andere werk: zijn verhalen gaan steeds over een zakenman uit IJsland, die ergens teleurgesteld in raakt, en die in zijn hoofd voortborduurt op foute aannames.
Ik zal niet snel nog een boek van deze schrijver lezen. Of het moest zijn als ik toch nog CEO word en steeds in vliegtuigen zit op weg naar mijn volgende bespreking. Want het leest wel lekker weg. En je kan die boeken vast kopen bij die winkeltjes op vliegvelden.
Ook dit gaat voorbij.

Marjo

Berichtdoor Marjo » 19 Jun 2007, 13:35

Goh, die drukproef ligt hier ook..ik vond het wel leuk, ik had eigenlijk nog nooit een boek in deze vorm gezien!
Ik ben blij te horen dat het lekker weg leest..

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 23 Jun 2007, 13:45

PetraO schreef:Het boek heeft een oeroude vorm: het manuscript van Petersson komt in handen van een landgenoot, die het op verzoek van een notaris bekijkt omdat er misschien aanwijzingen over de nalatenschap in staan.

Ik snap dit niet zo goed Petra. Is er sprake van een manuscript in het boek? Of is het boek zelf het manuscript?

Dettie

PetraO.

Berichtdoor PetraO. » 26 Jun 2007, 22:20

Nou, het is zo'n raamvertelling. Eerst komt de landgenoot als verteller aan bod: die krijgt een manuscript overhandigd waarin Peter Petersson over zijn leven vertelt. Hij gaat het dan redigeren.
Op zo'n manier werden vroeger vaak verhalen verteld: denk aan Max Havelaar, waar die Sjaalman met een pak papieren komt aanzetten waarin het eigenlijke verhaal staat.
Deze vertelwijze komt nog aan bod in de cursus Letterkunde en wie weet ook in de verkorte cursus literair lezen. De bedoeling is dat je als lezer gaat geloven dat het allemaal heus echt gebeurd is.
Ook dit gaat voorbij.

Marjo

Berichtdoor Marjo » 12 Jul 2007, 23:34

Nou, geloven dat het echt gebeurd is, dat zal geen enkele lezer doen, denk ik zo. Ik vond het wel een overtuigend boek.
Ik denk dat die notaris op de proppen moest komen voor een beetje extra spanning, al voel je die ontknoping wel aankomen.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 14 Jul 2007, 21:22

Zowel Petra's als Marjo's verslag heb ik gelezen.

Het lijkt wel over twee verschillende boeken te gaan als je de verslagen leest.

Wel opvallend Olaf Olafsson schrijft over Peter Petersson!

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 16 Jul 2007, 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Marjo

Berichtdoor Marjo » 15 Jul 2007, 12:25

Dat hebben die namen in Scandinavië wel meer toch, die verdubbeling?
Ik zag ook al dat Petra een heel ander accent legt. Zo typisch..

Trouwens ook leuk om te zien hoe het boek er uit ziet/ komt te zien. Wij hebben gewoon zo'n ringband met a4-tjes gelezen, geen flap, geen info, niks..

PetraO.

Berichtdoor PetraO. » 15 Jul 2007, 12:44

Het is leuk om die twee verslagen naast elkaar te lezen. Zo zie je maar dat de lezer eigenlijk ook meewerkt aan de inhoud van een boek. Dat staat niet op zichzelf.
En dat Olaf en Peter: ik denk dat er wat autobiografische elementen zijn verwerkt. Die Olfasson is in het dagelijks leven een CEO voor een IJslands bedrijf die in de VS woont.
Ook dit gaat voorbij.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 16 Jul 2007, 11:44

Ja ik kreeg ook de indruk (vooral door die namen) dat er autobiografische elementen in zitten.

Dettie

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 16 Jul 2007, 13:04

Ik heb de verslagen even weg moeten halen want er staat nog een embargo op. Het boek veschijnt eind augustus. Dan zet ik jullie verslagen er weer op.

Dettie

Marjo

Berichtdoor Marjo » 16 Jul 2007, 14:00

Kan dat ook al? Hoe kwam je daar achter?
Geen probleem overigens.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 16 Jul 2007, 14:15

Ik meldde aan de uitgeverij dat de verslagen op de site stonden en toen kreeg ik dus te 'horen' dat het nog onder embargo stond.

Dettie

PetraO.

Berichtdoor PetraO. » 16 Jul 2007, 14:44

Ach jeetje, de uitgever wilde die recensies voor 13/7 hebben, dus ik zou denken dat ze hier ook wel konden...
Ook dit gaat voorbij.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 16 Jul 2007, 14:57

Volgens mij heeft het iets te maken met het feit dat het een buitenlandse schrijver is, er zullen wel afspraken over gemaakt zijn wanneer iets in de publiciteit komt. ik heb het al een keer eerder gehad met een boek (Joshua Ferris).

Dettie

Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”